CFV3V Stoomfestival

Gestart door Bibke, 16 september 2016, 12:05:11 PM


loebaske


Weinig info wat er te doen is of te zien is...

jakke

Ik overweeg zondag naar cfv3v te gaan .
Heeft er iemand ervaring van een trip vanuit Antwerpen daarheen ?Zal ik mariembourg als doel kiezen of treignes?

Google leert me dat een autorit naar Marienbourg ongeveer 2 uur zou vergen.
De nmbssite geeft ongeveer 3 uur naar M.

Wat gekozen ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Dirky

Citaat van: loebaske op 16 september 2016, 12:31:32 PM

Weinig info wat er te doen is of te zien is...

... 't is dan ook maar een affiche hé!

in alle geval: 6 stomers onder stoom en een pak VW's uit den goeden ouden tijd voor zover ik er iets van weet...

Olivier77

Beste Jan,

Een vluchtige blik op Google maps zal jou laten zien dat Mariembourg veel dichter is dan
Treignes.
Ik zou (ik deed dat toch altijd) tot Mariembourg rijden (parkeren aan de overzijde van de spoorweg, daar is niemand)
en dan met de trein naar Treignes.
Treignes is echt het einde van de wereld hoor.
Ik begrijp noch altijd niet waarom zij daar iets van een museum/loods hebben willen zetten.
Ik ben niet van plan om dit jaar te gaan

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

oebr

zalige plek om ne keer weg van de wereld te zijn hoor...
Heel dat lijntje is een ode aan de stilte trouwens.

Waarschijnlijk was de grond daar goedkoop he.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

#6
Het stoomfestival van 2016 te Mariembourg:
3 stomers onder stoom, en de nodige diesels
Gastloc was de "War Department 75196" van stoomcentrum Maldegem.





Een keer mee rijden met deze oude Brossel motorwagen was mijn hoofddoel tijdens de trip naar Mariembourg.
Het was genieten.

jakke


Terecht vond ik dat er door cfv3v veel aandacht werd gegeven om de bezoekers mee te laten rijden in de treinen en aan hun eigen inkomsten , mede gegenereerd door verkoop van eten en drank .
Spijtig vond ik dat ik maar sporadisch aanduidingen gevonden heb  met info over loc's en motorstellen . De mensen van de vereniging deden wel hun best om op een in het nederlands gestelde vraag te antwoorden maar ik voelde dat de prioriteiten elders lagen .
Ik ga er van uit dat niet iedere bezoeker over een encyclopedische kennis over het tentoongestelde beschikt , of gestudeerd heeft op de materiaalgegevens die op de site vinden zijn .
En ik had geen hardware bij me om de site , terplaatse te kunnen raadplegen .

In totaal ,  voor mij was een geslaagde dag , mede dank zij de suggestie van @Olivier77 .
En ik heb ook meegereden in de motorwagen  :) :) .

Jan


Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PeterVG

En toen ging het brosseltje slapen



Ik heb diep respect voor de vrijwilligers van de CFV3V.
Ze doen het maar een mooie lijn in bedrijf houden met een stilaan enorme collectie aan treinmateriaal in rijvaardige toestand.
Deze foto zegt alles. De NMBS wilde deze topstukken niet houden en schonk ze weg. Gelukkig gingen ze niet verloren en kunnen we er nog geregeld ten volle van genieten.

loebaske


Toch eens mooi nieuws van de NMBS dat ze het niet laten verroesten en het weg schenken, dit zou meer mogen gebeuren voor de mensen die zich bijna dagelijks inzetten om het patrimonium in stand te houden...

kno

Tja,

De verenigingen hebben heel veel inspanning gedaan om dat patrimonium te redden.

Nu is er een nieuwe probleem : te weinig opslagruimte.

CFV3V had en akkoord met NMBS om de Treignes musem uit te breiden, maar budget is niet meer beschikbaar.
Bij TSP zijn er onzekerheden rond het verder gebruik van werkplaats Schaerbeek, en Saint Ghislain is nu vol (zie het niet bewaren van MS 204 en MR 4001).
Bij SDP blijven sommige materialen buiten opgeslagen...

Stockem en Braine le Comte zullen binnenkort opgebroken worden.
Andere oude werkplaatsen zijn al lang verkocht...

:-/

K.