Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

kopstation

Gestart door railbusje, 26 december 2004, 19:48:00 PM

railbusje

Ik heb gelezen dat een stoomloc met tender niet achteruit kan rijden of toch zo geen treinstel kan duwen. Wat is de reden hiervoor? Zo'n loc kan dus ook nooit in een kopstation komen want dan kan hij niet meer weg. Toch is het station van Antwerpen wat meer den 100 jaar oud is een kopstation. Hoe werkte dat dan precies?

Peter

Hallo,
Sommige stoomloks kunnen wel met de tender achteruit rijden. Wel is het zo dat de voorwaartse toegelaten snelheid meestal hoger ligt dan wanneer met de tender eerst gereden werd. In Duitsland bestonden er in het stoomtijdperk reeds veel trek/duwtreinen die zeer dikwijls door stoomloks met tender werden geduwd/getrokken. Een veel gebruikte lok was de Baureihe (bouwserie) 50 (de belgische type 25) alsook de baureihe 38 (belgische 64)Wel bestond er een richtlijn dat de loks steeds voorwaarts moesten duwen en achteruit rijdend trekken. Maar foto's bewijzen dat dit niet altijd werd opgevolgd.
Indien nog vragen ,laat het me dan maar weten.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

In sommige stations lagen bijna aan het einde van het spoor wissels van het ene spoor naar het andere. De loc werd afgekoppeld reed via de wissels naar het naast gelegen spoor en vervolgens reed hij achterwaarts naar de draaischijf om dan gekeerd vervolgens terug naar de rijtuigen te rijden en deze terug aan te koppelen.
Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

railbusje

Hoe komt het dat sommige sotomlocs niet achteruit konden duwen?

erik de noorman

Meestal had dat te maken met het drijfwerk van de loc. Dat een max.
snelheid toeliet in het achteruit rijden.

Erik

Gerolf

Ik dacht dat dit ook te maken had met veiligheidsvoorschriften. Achteruit rijden wil immers zeggen dat de machinist aan de 'verkeerde kant' moet gaan staan om de aankomende seinen te zien. De stoomlocs hebben immers maar ??n stuurcabine, en de machinist staat in de cabine steeds aan de zijde van de seinen (dus in Belgi?: links in de rijrichting)

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Hapag Lloyd

Ik dacht dat sommige stomers maximaal 10 km/u achteruit mochten rijden.  Anderen dan weer 40 km/u.

Maar ik ga dat eens vragen aan mijn collega's die met de stoom rijden.

tonycabus

Zover ik weet heeft iedereen een beetje gelijk: mechanisch (drijfwerk, maar ook loopwerk) is de stoomlok ontworpen om vooruit te rijden. Ook de plaats van de machinist speelt daarin mee.
I.v.m. het loopwerk is het mogelijk dat de lok op termijn de infrastruktuur beschadigt door veelvuldig achteruitrijden.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)