Supering van open coils wagons

Gestart door loebaske, 03 september 2016, 17:22:42 PM

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

Goed bezig! de extra details vind ik geweldig, de weathering is naar mijn smaak nog iets teveel wash, heel klein beetje airbrush-stofnevel en wat drybrush zou nog iets helpen. Was de verf eigenlijk al droog bij het maken van de foto? dat kan ook schelen natuurlijk.

loebaske


Soms is het wat teveel door de close up, idd niet iedere wagon is even vuil, ga een beetje voort op het
grootmodel ....en aangezien deze wagon het eerste slacht offer was....

Foto Erwin Janssens



Floris

Oh de vervuiling is zeker niet teveel, waar ik op doel zijn zulke dingen:

daar rechts op de hoek van de bufferbalk, dat soort donkere vlekken is prima, maar als je dat met alleen wash probeert krijg je van die vochtkringen/theevlekken-achtige effecten. Breng je zulke vervuiling aan met een airbrush dan gaat dat wat subtieler en kun je de wash daarna wat lichter houden en heb je minder gedonder. Met een heel iets vochtig penseeltje met terpentine kun je de harde lijnen die je krijgt van zo'n wash vaak wel weer wat uitvegen (ligt aan de gebruikte verf natuurlijk)
Maar nogmaals, dat is meer een tip om het nóg beter te krijgen.  ;)

GDE

Mooi gedaan Eric,  top afwerking! 

Metpetergaathetbeter

eens foto buiten nemen, geeft een beter beeld van de vervuiling, ik denk dat de flits het geheel iets te nadrukkig etaleert ! :-\

bollen neus

Meer tijd nemen om iets te vervuilen, beter langzaam maar goed en daarna kan je nog kleine details wat opfrissen. Maar iets vervuilen daar kruipt meer tijd in dan je denkt..
Den Eric.

loebaske

#22

Bedankt voor de feedback mannen, zakens waar ik rekening mee ga houden..

Floris daar heb je wel een punt, op de rails val het minder op, close up bemerkt je maar de fouten, had het moeten
afdoppen met oor wattestaafjes...

loebaske

Hoe is de werkwijze van het geheel in beeld...

Vooreerst ontmantel ik de wagon, al wat er kan gedemonteerd worden gaat er af, te beginnen met de bovenkant, als die verwijderd is kan je gemakkelijk de clips
waar het draaistel met vast zit dicht knijpen en verwijderen.
Alles zorgvuldig opbergen in doosje is een boodschap.



Men kan al de eerste likjes kleur aan brengen.



In de Roco wagons is er een gleuf waar de coils in vast worden gezet, dat is iets dat niet meer van toepassing is, gaan die dan ook dicht maken.
Aan de zichtbare zijde kleef ik tijdelijk een styreen strip, tijdelijk want anders zit die in de weg voor de toekomstige coils, die liggen dan te hoog
in de V en oogt niet mooi.



aan de onderzijde kan je het op vullen met Massila Plastica van Vallejo, is een fijn product die je gemakkelijk kunt doseren.




Nadien kan alles gespoten worden met de airbrush, heb gekozen voor Umbrol 113



Opteerde voor de jongere versie van de wagons en diende er witte lijnen op aan te brengen.
Eerst zitten knoeien met masking tape om de lijnen met air brush te doen, kreeg die onvoldoende recht.
Dan maar lijntjes laten snijden in folie, in gegoten folie van 0.5 micron. Materiaal die gebruikt word voor belettering van bedrijfswagens.
En beetje ervaring van vroeger ging dit heel vlot door de overbreng tape, aan de lager gelegen bodem heb je folie over.
Die ken je gerust verwijderen, omdat daar de houders van de armen word bevestigd.







loebaske


De beurt aan de coils, die van Roco voldoen totaal niet wat het moet zijn, te groot en van LS zijn die wel van toepassing
helaas veel te zwaar als je daarvan 4 rollen in uw wagon gaat plaatsen.



Dan zoals het een modelbouwer is, op zoek gaan naar een andere oplossing, had nog vellen PVC van 0.3 dikte
die versneden op 1.5cm breed en 80cm lang, die gewoon opgerold en een elastiekje er rond en weg bergen voor enige tijd. Met de hoop
dat het toch min of meer reeds zijn vorm zou houden, blijkt veel minder te zijn dan verwacht.



Nadien opnieuw oprollen rond een buisje, regelmatig secondenlijm aanbrengen en strak aanspannen, de eerste exemplaren waren niet om aan te zien.
Al doende leer men  ;) tegen dat ik er een 80 tal heb gemaakt zal het gaan als een fluitje...



De coils dienen voorzien te worden van staalbanden, de oplossing was krimpkous, toch voldeed het niet, reden is dat de diameter van de grotere
krimpkous ook een dikkere wanddikte heeft....afgekeurd!!



Weer verder zoeken en vond men toevlucht bij Styreen strips van 0.6 x 0.25 dikte, als dwars banden waren die strips onvoldoende, die breken als glas.
Dankzij een forumlid ben ik aan nieuw zilver strips geraakt van 0.4 x 0.2 dikte
Beide eerst ontvet en satijn zwart gespoten.
Nadat de coils een kleurtje hebben gehad was het tijd om de banden aan te brengen. De styreen strips kleefde ik onderaan vast met seconden lijm, nadien
kan je die tamelijk strak aanspannen en weer vast lijmen.



een duidelijk verschil met krimpkous...



De zijdelingse spanbanden van messing is eerst langs eenzijde aan de binnenkant vast gelijmd met seconden lijm, als die goed droog is (secondenlijm werk snel aan de vingers!!!) kan je de messing strips mooi plooien en aandrukken, als laatste weer een drupje lijm om het uit einde langs de binnenzijde vast te leggen.



Schaal 1/1








loebaske

Moment om aan de armen te beginnen, eerste poging was met styreen H profieltjes van 2 x 2mm, dat was een gepriemel dat er meer in het vuilbakje belande..
dan maar beginnen tekenen volgens de afmetingen die ik gevonden heb.
Nadien laten in 3D tekenen en op zoek gaan naar iemand die dat kon printen, helaas veel "geen probleem" tot men de conclusie kwam dat het veel te klein was.
Na heel lang zoeken toch een firma gevonden die het aan kon, eerst een proef laten maken, gelukkig maar want de armen waren te lang getekend, weer aanpassingen gedaan tot het resultaat goed was.





Dan diende nog de houder te worden gemaakt, die is geëst uit nieuw zilver van 0.2 dikte, zoals gewoonlijk waren ook de eerste onvoldoende
en terug aan de teken tafel. Er diende nog een gaatje te boren van 0.5 diameter om het messing asje in aan te brengen.
Pas nadien kan het geplooid worden, heb me daarvoor een plooibankje aangeschaft waar in zeer tevreden van ben..



Eerste proefstukje...



Nadien alles aan de lopende band.



Om alles zorgvuldig te monteren was er geduld nodig, het messing staafje diende vast gekleefd te worden in de houder met seconden lijm,
mocht niet teveel zijn want de arm diende nog te bewegen...pfff




De fout die ik heb gemaakt is om alles al vast te kleven op de wagon (niet kunnen wachten om resultaat te zien) dit zal niet meer gebeuren, want je moet
nog zo vaak het geheel manipuleren dat het meer een hinder was...



Aangezien er in enkele coils van Roco gewichten zitten, diende ik gewicht aan te brengen voor het vlot rijden van de wagons, veel plaats is er niet
tussen boven deel en chassis, heb men toevlucht gevonden in bladlood, strips gesneden en er vijf in gekleefd, verkregen gewicht is 14gr.



Nog wat kleine details aanbrengen en naderen het einde en dat is de draaistellen en kortkoppeling terug monteren.



Hopelijk is het wat duidelijk...

Nu effe pauze en de volgende gaan de werkplaats binnen, na revisie en werken aan verbetering bollen die wel eind dit jaar allemaal....













PeterVG

Prachtig leesvoer en zeer leerzaam.
Hartelijk dank daarvoor.

Metpetergaathetbeter

iemand een idee van welk jaar die vastzetarmen op die wagons verschenen ? ???

GVL


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.