Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Perrons maken

Gestart door Anarchy, 13 juli 2006, 19:21:38 PM

Anarchy

Hoi,

Ik zou graag een dezer dagen of weken willen beginnen met het maken van mijn perrons. Ik zou ze graag naar Belgisch voorbeeld maken. Nu had ik de volgende vraag. Bestaan er reeds online documenten waarin bvb de borden met stationsnamen staan voorgedrukt en van die andere (Belgische) zaken die op Belgische perrons thuishoren?

Jeroen

*edit* ik bedoel zoals de vellen die de man op deze site gemaakt heeft: http://floodland.nl/trein/info/model_8.htm

Spijtig genoeg zijn dit duitse, zo zou ik er zoeken naar Belgisch voorbeeld indien mogelijk

Johnnytrein

#1
Jeroen, als je de voorbeelden van Huibs site hebt, kun je die dan niet zelf maken? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

#2
Bij mijn weten bestaan ze niet op het net. Daarom maak ik ze ook zelf.
Met een goed tekenprogramma (Coreldraw of aanverwanten) kan je de afmetingen van plaatsnaamborden precies instellen. Afdrukken op karton, uitknippen, randen bijkleuren, ... niet zo moeilijk.
Hou er rekening mee dat de NMBS verschillende soorten had in zijn geschiedenis. Vooral de huidige, verlichte borden lijken me lastig na te maken (als je ze verlicht wil hebben, tenminste).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

kasteel

#3
als je ze print op Dataline inkjet self adhesive photo paper ref 57119 heb je ineens een mooi resultaat dat je kan kleven
Jan

dieseltje

#4
Ter info : Jocadis heeft (of had) een aantal "spullen" die op Belgische perrons thuishoren : perronboorden (laag of hoog), de typische bloempotten, de hekkens etc...


Roderik

#5
Jocadis heeft die bloempotten en borden nog steeds.
Always be modelling!

Peter

#6
Jocadis heeft ook de borden voor stationsnamen, reeds geschilderd in blauw voor het bord en bordeaux voor de poten? De naam moet je er zelf opzetten, maar ook daar hebben ze geschikte afwrijfletters voor.

Ik heb ze zelf gemaakt uit een stukje plat messing-profiel, met twee ronde messingstaafjes (0,7 mm) aan de zijkant gesoldeeerd. Mijn stationsnamen heb ik van een vriendelijk forumlid gekregen, zodat ik ze enkel moest verkleinen en afdrukken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#7
citaat:
Geplaatst door Peter
Mijn stationsnamen heb ik van een vriendelijk forumlid gekregen, zodat ik ze enkel moest verkleinen en afdrukken.
Hoor ik daar een hint?
Allez vooruit, zeg maar wat er op moet staan, en in welke periode je ze wenst.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#8
Ik zal eens zien of ik het zelf kan. Ik zou ze willen maken zoals ik ze gezien heb een jaartje terug ofzo in Antwerpen-Oost. Donkergroene paaltjes (iemand enige idee welke goede verf dit is).

loebaske

#9
Daarvoor dient ook het forum h?, om elkaar te helpen,
zonder dat men er winst van maakt...maar deze keer kan ik jou niet tegemoet komen, maar wie weet op een andere keer  [:)][:)]

Gerolf

#10
citaat:
Geplaatst door Anarchy

... Donkergroene paaltjes (iemand enige idee welke goede verf dit is).
Ik denk dat dat het fameuze "flessengroen" is. Ik heb net even op een fotooke gekeken, en het zit dicht in de buurt van het NMBS-groen van rijtuigen en klassiekskes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

#11
Goed verweren is ook toegestaan.
Mischien een tip als je de perons maakt, hoe verder je naar de uiteinden gaat, mag je wat onkruidtussen de  keitjes plaatsen.
Tom

13erke

#12
ik heb een paar dagen geleden ook naambordjes gemaakt, wel voor tijdperk V (dus met een rood lijntje eronder en het B-logo), over het lettertype ben ik nog niet helemaal tevreden, als je wil stuur ik mijn onwerp is door (word bestand) want een foto trekken lukt niet echt[:I]

Fretbol

#13
Dit kan misschien ook helpen :

http://www.docmarc.be/Perronverlichting.htm

Groeten,

Fretbol [;)]

Anarchy

#14
@ Gerolf, kan je zo'n foto eens doorsturen?

@ 13erke, je mag altijd je ontwerp sturen horen

@ Fretbol, bedankt voor de link. Maar ik denk niet dat ik met verlichting zal werken. Ps. Wanneer komt je nieuwe baan [;)]

Jeroen

*edit* Weet iemand eigenlijk waar ik de afmetingen van de paaltjes en borden van het echte voorbeeld kan vinden?