Koplampenhouder voor de Mehano HLD 77/78 in H0

Gestart door eve, 31 augustus 2016, 15:27:37 PM

eve

De gele LED's van een Mehano HLD 77/78 vervangen door witte is niet simpel. De koplampenhouder in kunststof krijgt het hard te verduren (zie ook tweede foto links).

Na een hoop (=veel) experimenteren kwam ik tot het besluit mijn al oudere bovenkamer te vullen met kennis over 3D-tekenen. Dat ging zelfs vrij vlot. En tamelijk snel kreeg ik volgend resultaat op mijn scherm :



Ik wens niet te investeren in een 3D-printer. dus de opdracht doorgegeven. En vandaag kreeg ik volgend resultaat thuis geleverd :



Persoonlijk vind ik het beter dan verwacht. Er is nog geen enkele nabewerking op gebeurd.

Erik



loebaske




krisds

Het stuk tussen de lampen is correct voor de korte kant van de loc, de lange kant heeft 2 kleine plaatjes;
7815 met "loro" shuttle op angola by kris ds, on Flickr

eve

Dat weet ik. Mehano heeft dat ook correct nagebootst.

Hetgeen ik getoond heb is een prototype van een mogelijke oplossing, geen eindproduct. En op basis van 1 tekening. Ik zou, als alles goed was, het tussenstuk wel correct kunnen zagen en vijlen.

Dit model is geprint in roestvrij staal vanwege de wanddikte van 0,3 mm.
Dat is vrij duur. De noodzakelijke oppervlaktebewerkingen zijn moeizaam toe te passen. En er zijn lichte vervormingen.

Ik werk verder.

Erik

755philippe

Heb wel interesse in die geprinte koplampenhouder aangezien ik zo'n loc heb omgebouwd naar witte lichten.
Mooi gedaan en blijf het draadje volgen naar het eindresultaat.
Mvg

755philippe

Fretbol

In een dergelijke oplossing voor de verbetering van de 77'ers heb ik ook wel interesse! Mooi werk  :)

dani

3D tekenen op zich is niet zo moeilijk, als je voldoende ruimtelijk inzicht hebt en een logica kan vinden achter hoe dingen opgebouwd zijn uit basis vormen.
Dan is het vooral een kwestie van jouw idee en logica te koppelen aan de in de software beschikbare teken-middelen.
Voor een eerste keer zeker een behoorlijke tekening, dat moet gezegd.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Svendw

Ik heb ook wel interesse in het uiteindelijke product, aangezien ik die oranje lichten toch maar niks vind..
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Johnnytrein

Hier nog een geinteresseerde voor 2 het nodige vooor 2 locs
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Fretbol

Hier staan nog 3 77'ers die op die manier aangepast mogen worden  :)

eve

Het verhaal gaat binnen ca. 3-4 weken verder...

Erik

stoomlokje

en hier ook nog een kandidaat voor 2 set's ( voor 2 loc's )

grtjs,
saskia