Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stommiteit gedaan

Gestart door Peter, 23 augustus 2016, 15:15:59 PM

Peter

Blijkbaar heb ik uit onwetendheid een gevaarlijke en ongezonde stommiteit gedaan.
Wegen de zeer warme temperaturen die we de laatste tijd al eens hebben, had ik op mijn treinzolder het Velux raam langs binnen afgemaakt met dzo"n lichtgroene Styrodur platen. Als isolatie hielp dat blijkbaar, alsook had ik geen zonlicht meer op zolder.
De laatste paar dagen echter rook ik een verdachte rare geur op zolder die ongeveer naar lijm of kunststof rook.
Daarstraks echter was de geur erger dan voorheen,
Tot ik plots in de gaten kreeg dat er spleten tussen de platen Styrodur kwamen. Bij het verwijderen van deze platen die oorspronkelijk 5 cm dik waren bleken deze nog maar een dikte te hebben van 0,5 tot 1 cm en aan de randen vertonen ze smeltsporen. (Zie foto)
Blijkbaar stom van mij geweest, want die gassen/geuren van gesmolten Styrodur zijn heeeeeeel ongezond.
Zal dus een andere oplossing moeten zoeken of heeft iemand een goede tip.


Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

een wit laken had ook al veel geholpen  :-\

ERVIN

Peter , ik heb twee maanden geleden een zonwerend scherm van Velux geplaatst , is echt kinderspel om dit zelf te doen , en dit kan je open en dicht schuiven , werkt perfect , geen zonlicht en geen warmte.
Ik heb dat in de Hubo gekocht.


https://www.veluxshop.be/nl?gclid=CJaGnZDX184CFY0aGwodAvMIcQ

bellejt

hier ook zo schermen op de veluxen.Of je kleeft ze af met zonnewerende folie.Ook een skijken op 2dehands sites.Dikwijls staan er schermen te koop van mensen die het verkeerde model gekocht hebben.Heb zo mijn groot scherm gekocht aan de helft van de prijs.

Chrisrail

#4
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

stoomlokje

Hier best aangenaam tegenover buiten , heb al 30 jaar Veluxen , maar dan met elektrisch bediende zonneschermen langs buiten , dit is de enige goede manier om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden.
Bij zonneschermen aan de binnenzijde , zit de warmt al binnen achter het glas.

loebaske


Dat klopt Saskia, de warmte zit al binnen, afschermen langs buiten is de boodschap...
Op al de ramen ook de Velux hangt er aan de zuidkant spiegel folie, meteen geen warmte meer binnen en toch nog 60% licht inval.


chef garde

Een stuk aluminiumfolie kleven langs de binnenkant van uw raam kan ook veel helpen.


thor

Rolluiken op de velux ramen, houdt de warmte buiten, dempt de regen, éénmalige kost en jaaaren genot van.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Ludwig

Citaat van: thor op 23 augustus 2016, 19:42:33 PM
Rolluiken op de velux ramen, houdt de warmte buiten, dempt de regen, éénmalige kost en jaaaren genot van.

En verkrijgbaar met klein zonnepaneel, geen draden meer te trekken.
Ik ben er heel tevreden over.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

stoomlokje

Rolluiken OK , maar dan kan er ook géén licht meer binnenkomen.

Grtjs,
Saskia

dani

Ikheb combi van. Zonwerende folie en een niet lichtdoorlatend rolgordijntje...
Niet goedkoop, wel handig en efficient
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

De eerste keer dat ik dit hoor. Dan moet het al meer dan 80 °C geweest zijn tussen het glas en die isolatieplaten. Best oplossing is langs buiten tegenhouden. Eenmaal de warmte binnen is gaat het met al de isolatie en dubbele beglazing niet meer (snel) weg. Rolluiken, wit laken langs buiten, kalken gelijk in den ouwen tijd, alu folie...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Snobby Crash

Ik doe net hetzelfde als jij Peter, met een Styrodur plaat,
maar dan vastgemaakt aan de buitenkant. Ik heb deze plaat
vastgemaakt met 1 spanriem, te koop in elke doe het zelf zaak,
riem waarmee je spullen op je portebagage vastmaakt.
Velux helft open, de plaat erop leggen, spanriem ereronde en lichtjes
aantrekken en Velux sluiten. Zorg ervoor dat de spanriem niet te
hard is aangetrokken, want hij moet zich nog even kunnen mee
zetten tussen je Velux en de vaste kant.

Ik heb dit ooit gedaan nadat er hier in onze streek een grote
hagelbui is geweest, en verschillende auto's en Veluxen zijn
gesneuveld.

Geert

Peter

voorlopig alvast langs binnen het raam afgemaakt met witte hardboard (wit tegen de glaskant.) Zo is het alvast het zonlicht terug buitengesloten en terug donker (als ik de lampen niet aansteek) op mijn zolder.
Inmiddels was de temperatuur toch weer opgelopen naar 30° C, dus veel te warm om er te knutselen
Met vriendelijke groeten
Peter