Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus

Gestart door SuSke, 21 augustus 2016, 18:56:21 PM

SirGresley

Een goed systeem in Engeland: Park en Ride. Een aantal grote parking buiten de ring, paar € parkeergeld en de bus (gratis) tot op verschillende plaatsen in het centrum. En... zeer beperkt auto verkeer binnen die ring.

Voorbeeld York:
http://www.itravelyork.info/park-and-ride

Maar zoals jullie weten moet de Belg zogezegd de winkels kunnen binnenrijden en te lui om een paar kilometer te voet te gaan. :P

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

B_Modelbouw

Niet enkel in Engeland maar reeds in verschillende Europeese steden ...

Je parkeert aan de rand en betaald een combi ticket, hiermee betaal je je parking en het openbaar vervoer, en het gaat tegenwoordig ver... Van de Bus en de Tram tot zelfs de Trein en zelfs de Deelfietsen of Taxi voor elks wat wils...

Ik hoor nu reeds anderen denken... DUUR
Neen, zelfs dat niet en meestal gelijkaardig of zelfs goedkoper dan een tramritje hier.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Havoc

P&R in het buitenland werkt meestal perfect en is (relatief) goedkoop. Hier zijn er ook, maar ofwel is de verbinding erbarmelijk ofwel zijn er 100 parkeerplaatsen (veel te weinig dus).

Zo'n trambus ziet er leuk uit en de minister heeft een idee gehad. Allemaal juichen, tegen dat het zover moet zijn en er geld op tafel moet komen is de minister toch al weg en is het een ander zijn probleem. Dan is er geen geld en ook geen andere oplossing beschikbaar.

Al die zaken zijn enkel gebaat als er een langdurige planning is. Maar als je het overlaat aan ministers die een idee hebben en dan verkeersdeskundigen die met modellen die 10 jaar oud zijn de problemen van binnen 10 jaar gaan voorspellen, dan weet je dat er geen oplossing komt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.