Gebruik van Flexrail

Gestart door PietB, 21 augustus 2016, 12:09:23 PM

PietB

Leuk zoals zo'n draadje evolueert, de vraag was hoe je de ongelijke einden bij een bocht oplost.
Moet je eens kijken wat er allemaal aan, goedbedoelde, adviezen bij komt.
Ik denk dat ik de Peco100 in de verkoop doe en overstap op fixed rail en bochten.
Zo die ik het al jaren, dus waarom niet blijven doen.

grt Piet.

SuSke

Is je volste recht Piet, maar je verliest wel de vloeiendheid van een flexrail.

Ik geef je even mijn oplossing mee.
Ik snijdt ter plaatse van de korte railstaaf (buitenste van de bocht) het kleinijzer over 2 dwarsliggers weg. Door een beetje met de dwarsliggers te schuiven kan je daar dan een railverbinder opschuiven.
De volgende rail wordt dan gewoon met ongelijke delen in de voorgaande door het kleinijzer geschoven.
Zo blijft je bocht stabiel en krijg je geen wringen op de las.
Pas als ik aan de volgende wissel ben, wordt het geheel op maat gedremeld met een fijn slijpschijfje in de flexibele darm en de bramen wordt weggewerkt. Je kan dat ook knippen en vijlen zoals Klaas aangaf.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 21 augustus 2016, 21:03:44 PM
Ik denk dat ik de Peco100 in de verkoop doe en overstap op fixed rail en bochten.
Dat werkt inderdaad een stuk makkelijker, maar je mist dan de grote vrijheid in het leggen van bogen met een zelfgekozen boogstraal. Zelf werk ik al jaren uitsluitend met flexrail en dat bevalt me uitstekend.

Even een zijstapje: ik dacht dat je met het Märklin systeem reed. Hoe doe je dat dan met de puntcontacten, of ben je overgestapt naar 2-rail?

Geert

Voor Piet zijn tramrail dacht ik...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: Geert op 21 augustus 2016, 22:02:28 PM
Voor Piet zijn tramrail dacht ik...
De nagel op de kop Geert.
Citaat van: Klaas Zondervan op 21 augustus 2016, 21:59:39 PM
Even een zijstapje: ik dacht dat je met het Märklin systeem reed. Hoe doe je dat dan met de puntcontacten, of ben je overgestapt naar 2-rail?
Klaas ik ben inderdaad een verstokte marklinist, maar mijn trammetje rijdt op 2 rail.
Maar ook de marklin K-rail heeft een flex uitvoering.

grt Piet.

OlivierV

Citaat van: PietB op 21 augustus 2016, 21:03:44 PM
Leuk zoals zo'n draadje evolueert, de vraag was hoe je de ongelijke einden bij een bocht oplost.
Moet je eens kijken wat er allemaal aan, goedbedoelde, adviezen bij komt.
Ik denk dat ik de Peco100 in de verkoop doe en overstap op fixed rail en bochten.
Zo die ik het al jaren, dus waarom niet blijven doen.

grt Piet.

Dat is logisch dat de railuiteinden in een bocht verschuiven he en dat is maar goed ook, zo komt je railas niet recht over mekaar te liggen en vermijd je van die vervelende knikken in het spoor. In mijn ene bocht op mijn baan, straal van 87 en 92cm zit er ook zo'n 2-3cm verschil tussen de ene en de andere railstaaf.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Citaat van: OlivierV op 22 augustus 2016, 09:41:02 AM
Dat is logisch dat de railuiteinden in een bocht verschuiven he en dat is maar goed ook
Dat haal ik ook aan Olivier met mijn opmerking over de natuurkunde.
Ik kijk er niet van op, maar zou graag weten hoe een ieder er mee omgaat.

grt Piet.

Ben

Ha Piet,

Niet te snel opgeven die flexrail.  :) Met een klein beetje geduld kun je het prima leggen. Net als Klaas vind ik de railklemmen feitelijk overbodig.

Mijn  werkwijze is één zijde van de flex aanleggen, doorgaans aan een wissel, en voorts al werkend met schroeven en ringen de bielsenmat fixeren als je niet direct wilt verlijmen. En verder is het niet meer dan de spoorstaven aan het eind op maat maken. Daarbij vind ik zagen niet zo handig en werk met de dremel en een sleutelvijltje voor de eventuele braam.



Alleen in krappere bogen is het oppassen: als je beide raillasjes tegenover elkaar legt heb je het risico van knikken. Ongeveer 5 bielsen van elkaar verspringen voorkomt dat.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Over dat versprongen leggen van de raillassen ben ik niet zo enthousiast. Je rekent er dan op dat de plastic railstoelen die aan de bielzenmat gegoten zitten de boel wel in bedwang houden. In mijn ogen zijn die railstoelen daarvoor te zwak.
Wat ik doe is de hele lengte sterk voorbuigen, veel krapper dan het uiteindelijk moet worden. Het veert dan vanzelf terug naar de gewenste boogstraal. Het laatste eindje komt bij dat buigen niet mee, dat breng ik met een tangetje voorzichtig stap voor stap in model.

Peter

Geen versprongen raillassen, maar telkens beide rails samen met de raillassen nog lichtjes aan elkaar gesoldeerd, zodat je het soldeersel niet ziet.
Zo heb je ook vloeiende obergangen, zowel bij ruime, als bij kortere bochten.

Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Peter, heb je dan geen problemen met spoorspatting? Ik heb het afgeleerd om grote lengtes aan elkaar te solderen.

Peter

Citeerheb je dan geen problemen met spoorspatting

De maximum lengte tussen de twee wisselstraten van aan elkaar gesoldeerde rails is 4,60 meteren nog geen problemen gehad ondanks het bijna 30° C op mijn treinzolder is geweest op de warmste dagen. In de wisselstraten zelf wordt niet aan elkaar gesoldeerd en de wissel worden niet klemvast tegen elkaar aangelegd (een minieme spatie is voldoende)
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Zo ziet dat er bij mij uit.


Wanneer de rails op rechte stukken wat verschoven zitten tegenover mekaar dan gebruik ik zelfs geen railassen en schuif ik de stukken rail wat in elkaars bielsen, stroom is geen probleem want dat komt toch van de ringleiding. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan