Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Train Museum - St Die des Voges (Fr)

Gestart door philippe_007, 20 augustus 2016, 01:44:38 AM

philippe_007

Vorige week tijdens mijn verlof in de Vogezen ben ik even naar St Die des Voges, Train Museum gaan bezoeken.
De naam is veel belovend en daar blijft het ook bij. Wie interesse heeft in materiaal van 1920 tot 1950 zal er zeker wat mooie dingen vinden. Maar persoonlijk vond ik het geen 30km rijden waard.

1 baan is er ook echt over, meer ovalen maken op de zelfde oppervlakte zal heel moeilijk zijn... De foto's zullen wel duidelijk zijn  :D



















































Michael

Philippe dit is nostalgie, voor de liefhebber een waar eldorado, maar ook niet mijn ding. De kinderen hebben vast genoten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

Het lijkt dat het is wat het belooft te zijn: een museum. Dus niet meer van deze tijd.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Chrisrail

#3
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

philippe_007

Ik ken anders genoeg 2 rail banen dat op niets trekken, het heeft er nu eens niets mee te maken of het ma is of niet
Dit was nu eenmaal de mode vroeger om zoveel mogelijk ovalen te maken.

OlivierV

Hi, I've heard you like model railroads.

I've made you a model railroad on your modelrailroad between your model railroads.
So you can model railroad while you model railroad your model railroad.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Chrisrail

#6
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

3rail

Ik dacht dat het een 8 baan was op een kermis. ;) ;)

Maar dit is ook niet mijn ding.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Dirky

Met die dingen waren we vroeger heel tevreden...  Van wat er vandaag gemaakt wordt zal er maar weinig een plaatsje in een museum halen binnen 20, 30 jaar. :)


Gerolf

Citaat van: Dirky op 20 augustus 2016, 23:12:04 PM
Met die dingen waren we vroeger heel tevreden...  Van wat er vandaag gemaakt wordt zal er maar weinig een plaatsje in een museum halen binnen 20, 30 jaar. :)

We zijn hier wel een topic aan 't vervuilen, maar toch: Waarom zouden huidige banen / materieel binnen 20/30 jaar niet in een museum of permanente tentoonstelling passen?
- te fragiel - niet slijtvast ?
- binnen 20/30 jaar geen belangstelling meer ?
- voorbijgestreefd door betere technieken ?
- ... ?
    => vertel eens, waarom die opmerking ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomlokje

1° te fragiel
2° geen belangstelling meer
3° inderdaad voorbijgestreefde techniek

Je heeft ze allemaal benoemd Gerolf

Floris

Voor een deel is dat zeker zo, maar als een baan sfeervol genoeg is en niet heel alledaags kan ie heel lang 'fris' blijven aangenomen dat alles een beetje heel te houden is....

Metpetergaathetbeter

trouwens Evans baan ligt nu al in een museum ! ;D ;)

Dirky

Citaat van: Gerolf op 21 augustus 2016, 00:28:55 AM
Citaat van: Dirky op 20 augustus 2016, 23:12:04 PM
Met die dingen waren we vroeger heel tevreden...  Van wat er vandaag gemaakt wordt zal er maar weinig een plaatsje in een museum halen binnen 20, 30 jaar. :)

We zijn hier wel een topic aan 't vervuilen, maar toch: Waarom zouden huidige banen / materieel binnen 20/30 jaar niet in een museum of permanente tentoonstelling passen?
- te fragiel - niet slijtvast ?
- binnen 20/30 jaar geen belangstelling meer ?
- voorbijgestreefd door betere technieken ?
- ... ?
    => vertel eens, waarom die opmerking ?

Als men iets als historisch museum-object in een museum zet moet het ofwel revolutionair geweest zijn, of moet het schaars zijn. Vandaag de dag zijn er misschien wel miljoenen treintjes in omloop en is 99.9% van de banen "gewoon". En binnen 30 jaar zal men nog steeds miljoenen treintjes hebben en zullen 99.9% gewone banen zijn...


Men heeft in Trainworld ook niet meer gezocht naar een baan van 30 jaar geleden maar gewoon iets nieuw gemaakt. Voor mij is dat "een baan in een museum" en geen historisch object...

Jurgen

Moet iets "historisch" zijn om in een museum te geraken?

Als je iets lang genoeg laat staan zal het vanzelf wel historisch worden.


En als je nu naar het speelgoedmuseum in Mechelen gaat, dan kijken vele mensen met nostalgie terug op hun kindertijd terwijl de kinderen niet kunnen geloven dat men vroeger met zo'n prullen heeft gespeeld.
Binnen 30, 40 of 50 jaar zullen wij die volwassenen zijn die daar met onze kinderen of kleinkinderen rondlopen.

Ik vind het dus niet zo bizar dat er in Trainworld een "nieuwe" baan staat. Tenslotte is het een baan met treinen zoals die x aantal jaren geleden rondreden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.