Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

bollen neus

Bekijk het door een roze bril, elk nadeel heeft altijd zijn voordeel.
Den Eric.

mahtoska1

Mooie rijlengte. Ik hoop dat ik ook ooit aan een tuinbaan kan beginnen. Dit draadje inspireert wel.

Rangeerduivel

Citaat van: mahtoska1 op 30 maart 2020, 09:20:17 AM
Mooie rijlengte. Ik hoop dat ik ook ooit aan een tuinbaan kan beginnen. Dit draadje inspireert wel.

Stel je voor Pieter..zoiets in Z;D ;D

;)

Dirky

Ik zit nog helemaal in fase 1 voor mijn tuinbaan; en meteen ook de moeilijkste fase.... moeder de vrouw overhalen  ;D

SuSke

Och Dani, in een "organische" tuin hoort nu eenmaal een "organisch opgebouwde" tuinbaan.

Leuk dat je je ding kan doen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: mahtoska1 op 30 maart 2020, 09:20:17 AM
Mooie rijlengte. Ik hoop dat ik ook ooit aan een tuinbaan kan beginnen. Dit draadje inspireert wel.

Dankjewel.

De lengte van de "baan" is ongeveer 11 meter dus dat is relatief kort voor een tuinbaan.
Met het stuk van en naar het tuinhuis er bij kom ik op 20 meter.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Dirky op 30 maart 2020, 12:44:02 PM
Ik zit nog helemaal in fase 1 voor mijn tuinbaan; en meteen ook de moeilijkste fase.... moeder de vrouw overhalen  ;D
Dat probleem had ik niet...    "moeder de vrouw" heeft haar eigen tuintje waar zij haar ding kan doen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Dani,
Misschien een goed idee: de Miba heeft net een speciale uitgave gepubliceerd namelijk Faszination gartenbahn (prijs 15,00 of 13,99 euro)
Deze uitgave is momenteel zowel als hardcopy en ebook versie verkrijgbaar

https://shop.vgbahn.info/miba/shop/faszination+gartenbahn-_4907.html
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

DANKJEWEL PETER !!!!!

Ik ga dat direkt es bekijken !


En intussen even de layout  (met een paar secties wat ingekort voor het overzicht) eens in Trax ingetekend.

Totaal baan lengte : 20 meter , breedte  2m75



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

bij het baanplan....

1. er is GEEN keerlus voorzien, dus de treinen moeten "in achteruit" naar de remise (tuinhuis) terug.   Daar wordt wel nog aan gewerkt  :)
2. de buitenste lus wordt in tegenwijzerzin berede,  de binnenste in wijzerzin.  Dus we rijden RECHTS op het spoor
3. onderaan de 4 parellel sporen vormen het station.
4; het stukje spoor dat helemaal naar boven afbuigt blijft op ongeveer 1 m hoogte door lopen van aan de brug en is voor latere uitbreiding
5. men kan NIET van de buitenste naar binnenste lus of omgekeerd.  Dit is "by design" gedaan.   Ook al lijkt het van wel, dat is een vaste kruising  (L boven)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 30 maart 2020, 13:54:12 PM
bij het baanplan....

1. er is GEEN keerlus voorzien, dus de treinen moeten "in achteruit" naar de remise (tuinhuis) terug.   Daar wordt wel nog aan gewerkt  :)
Dit lijkt toch verdacht veel op een keerlus.

Of zie ik dat verkeerd, vriend? ;)

grt Piet.

Klaas Zondervan

Dat zie je verkeerd want de twee kruisende sporen in de kruising zijn elektrisch van elkaar gescheiden.
En zoals Dani schreef, het is een kruising, geen Engels wissel.

PietB


dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 maart 2020, 09:36:06 AM
Dat zie je verkeerd want de twee kruisende sporen in de kruising zijn elektrisch van elkaar gescheiden.
En zoals Dani schreef, het is een kruising, geen Engels wissel.
Een aandachtige lezer , bedankt Klaas :)

@Piet  : het ziet er inderdaad zo uit , maar is het niet :)     Ik ben daar bewust voorzichtg mee geweest want dat is een van de grote gevaren ven 2-rail rijden toch ?   Doe mij maar 3-rail, maar ik denk niet dat je dat in tuinspoor  vaak vindt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 31 maart 2020, 15:08:53 PM
Ik ben daar bewust voorzichtg mee geweest want dat is een van de grote gevaren ven 2-rail rijden toch ?   
Inderdaad, heb ik met mijn planning ook mee te maken.
Maar daar zijn hele mooie en degelijke oplossingen voor.
Citaat van: dani op 31 maart 2020, 15:08:53 PM
Doe mij maar 3-rail, maar ik denk niet dat je dat in tuinspoor  vaak vindt.
Nadeel van 3-rail is de beroerde geometrie in rare wissel afbuig hoeken van Märklin.
Ja ja Märklinisten ik weet het er zijn slanke wissels!!!
En ook dat pukkel-spoor vind ik niet mooi.
Heb ik me jaren lang aan geergerd.
Ik realiseer me dat ik nu een aantal 3-rail fans op het hart trap, maar ik heb een vriendelijke inborst.
Dus neem het me maar niet kwalijk.

grt Piet.