Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

Metpetergaathetbeter

worteldoek zorgt ervoor dat het niet diep wortelt(en niet dat er geen onkruid komt) en gemakkelijk te verwijderen (lees uittrekken) is, je zou het kunnen bestijden met heel heet water (maar dan dien je je sporen af te dekken) te spuiten op het onkruid al dan niet versterkt met azijn en/of zout?

BR-59

@ Met petergaathetbeter: het worteldoek bemoeilijkt het wortelen van planten. Zolang je begroeiing minstens elke jaar weghaalt zal het redelijk probleemloos gaan. Laat je de begroeiing langer zijn gang gaan, dan gaan de wortels wel degelijk door het doek heen.
Het werken met grint op worteldoek lijkt voor langere tijd goed te gaan, maar door het stuiven en vuildeeltjes in de lucht, die neerslaan, zal er zich toch een soort van aardelaagje gaan vormen tussen het grint, wat een goede voedingsboden is voor gemakkelijk kiemend onkruid als straatgras en paardenbloem. En de paardenbloem groeit erg gemakkelijk door worteldoek heen.

Bovenstaande weet ik (helaas) uit ervaring en dus zal ik ook nooit meer worteldoek gebruiken, aangezien ik niet een erg regelmatige wieder ben. 
Dat geldt trouwens ook voor grint. Komt ook nooit in mijn tuin.

Het werken met zout zou ik afraden. Behalve voor het onkruid is het ook funest voor het bodemleven. In mindere mate geldt dit voor azijn.

Metpetergaathetbeter

vandaar ik zei heel heet water al dan niet ... worteldoek vergemakkelijkt  mits je het nu en dan eens onkruid verwijderd!

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 september 2019, 11:49:21 AM
vandaar ik zei heel heet water al dan niet ...
In onze streken hadden de grootmoeders de gewoonte van het aardappel-kookwater tussen de kasseien te gieten om begroeiing te verbranden...
Dus Dani; Schort aan, aardappelen schillen en koken!!! ;D ;D

;)

BR-59

Ja of het restje water uit de waterkoker. Mogelijkheden te over.

Metpetergaathetbeter

en in aardappelkookwater zit er toch ook wat minder zout?

Chrisrail

#96
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

dani

De rest van de palletten : check !
21 stuks voor 50€ bij een vriendelijke gast in de drankendiscount ...

Nu kunnen we verder de "vloer" leggen en dan de sporen erop !

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

vanavond na het werk de tweede lading palletten naar achter gesleurd en even "op hun plek" gelegd om te checken dat mijn berekeningen klopten.
Past prima !!

Volgende stap is het "effenen" van de ondergrond en dan de folie leggen en de palletten definitief op hun plek leggen en alles aan elkaar vast maken .
Dat is nog wel een dagje of 2 xwerk, maar dan heb ik eindelijk een  ondergrond waarop ik kan de sporen leggen.

enkele beelden...  en vooral letten op de "werfleider" in haar wit-bruin-zwart kostummeke !!  Ze was wel haar helm vergeten









Beetje naar links... beetje achteruit, ... even passen ...   JAAAAAAA






De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 12 september 2019, 19:17:13 PM
...en vooral letten op de "werfleider" in haar wit-bruin-zwart kostummeke !!  Ze was wel haar helm vergeten
Ze stond dan ook buiten de afsluiting.

Johnnytrein

Waarom liet je haar niet helpen , is er een water afvoer voorzien als de onderlaag nat word?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

ik heb geprobeerd ze aan het werk te zetten, maar ze is te snel afgeleid :(

Er zijn hier en daar (op voorziene "lage punten") toch enkele drainage gaten voorzien in de folie, zodat het water langs daar weg kan.
Daardoor blijft er hopelijk niet (te veel) water  achter na een regenbui dat  het hout doet rotten .

En het hout zal behandeld worden met een "Carbonil" 1beschermlaag.
https://www.hubo.be/nl/p/forever-bio-carbonil-5l-bruin/87264.html
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 16 september 2019, 09:11:42 AM
En het hout zal behandeld worden met een "Carbonil" 1beschermlaag.
https://www.hubo.be/nl/p/forever-bio-carbonil-5l-bruin/87264.html

Misschien iets minder duur is afgedraaide (diesel)motor-olie, en toch duurzaam.
Enige voorwaarde is, de palets moeten kurkdroog zijn om de olie op te slorpen.
En nee, ze geven geen zwart vuil af na droging...en ja, ze worden spekglad bij regen, maar dan rij je toch niet met je treinen hé..

;)


Johnnytrein

Ik zie Dani al in regenuitrusting bezig met zijn treinen. ;)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

Een Corona-Update...  (ik noem het maar zo, want eigenlijk is het door de hele  "blijf in uw kot " situatie  dat ik vorderingen heb gemaakt aangezien er nu meer tijd vrij kwam).

1. de palletten liggen allemaal op hun plaats en zijn aan elkaar vastgemaakt tot een  "terras" van hout
2. deze ondergrond is behandeld met Carbonil tegen  vocht en andere omstandigheden
3. het geheel ligt stabiel en stevig  met een ondergrond van vijverfolie (de dikke soort) tegen onkruid
4. er zijn hier en daar gaatjes in de folie zodat eventussel water dat blijft staan, kan weg lopen
5. de sporen zijn gelegd en vast gemaakt met kleine nageltjes op de palletten
6.  ik kan nu beginnen met de aansluitingen op de ringleiding (nog te leggen)


MAAR ... bij het testen van de sporen, liep ik tegen het feit op dat er niks bewoog, omdat de sporen slecht contact gaven op de slepers.
Oplossing:  met een schuurblokje de sporen even opruwen en zuiver schuren...   Vroem, de trein reed plots wel.

Dus ik vraag me nu af .. is dit een werkje dat regelmatig terug komt, die sporen opschuren / opkuisen ?   Ervaringsdeskundigen ??

Even een paar foto's .

JAhet is een "simpele ovaal"  in dubbele uitvoering.   
JA het zou kunnen gaan vervelen na korte tijd
JA ik had de ruimte anders kunnen benutten
maar NEE ik heb het niet gedaan.   Voor wat ik wil doen, is dit voorlopig genoeg.
En JA   ik kan nog uitbreiden in andere delen van de tuin voor andere trajecten.  De aftakking is voorzien.
En da laatste NEEN, het ligt niet allemaal netjes evenwijdig en "gelikt".  Ook dat is deel van mijn opzet.   Heel de tuin is van nature door de ligging wat "oneffen" en onregelmatig dus de treinbaan is geen uitzondering.

Voorlopig wil ik enkel een station (met 4 sporen) en aan de andere kant 2 sporen + 1 stuk "rangeerspoortje", waarop ik mijn bezoekers (gasten die komen BBQ'en of zo)  even met hun smartphone wil laten  connecteren op 1 van de treinen en efkes  treinmachinist laten spelen.    En uiteraard  het verborgen stuk "kopstation" in het tuinhuis  en de passage langs het terras waar de trein drankjes kan afleveren aan tafe of lounge zetels.








De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.