Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

dani

Wat zijn de ervaringen hier met houten constructie als ondergrond / steun voor een buiten baan ?

Ik had gedacht om vurenhout te gebruiken  (maar dan wel degelijk behandeld met een goede beits)
* vierkante balkjes 50x50 voor de steunpalen waarop de bedding komt
* voor de railbedding de welgekende groene geïmpregneerde "voliche" planken van 100x19mm bij 2..3m lang

Ik weet dat hout van nature de neiging heeft om te trekken en vervormen, maar wat zijn de alternatieven ?
Bangkirai ?  Hardhout ?  Vezelplanken  (houtcomposiet) ?
Dat zijn allemaal vrij dure oplossingen en ik heb al her en der gelezen dat als je een "behandelde"  vurenhouten constructie maakt, deze ook vele jaren kan mee gaan...

Een betonnen of stenen ondergrond, zand of stabilisé zijn momenteel geen optie, de baan gaat "zwevend" gemonteerd worden op een hoogte van 60--80 cm.

Tip and tricks van de "buitenspoorders"  zijn hier welkom, alvast dan !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Het hekje naar mijn geburen heb ik gemaakt van vurenhout en behandeld met "Cuprinol groen". Na zowat 10 jaar is het nog altijd "bruikbaar" maar zo krom als banaan. De grendel heb ik al 4 keer moeten verplaatsen.

Ik zou dus zeggen: "geen vurenhout voor iets dat toch wel maatvast moet blijven"...

Een eenvoudige constructie met alu-profielen? geschilderd ijzer?...

philippe_007

Als je geen hardhout gaat gebruiken dan zal het stuk dat in de grond zit heel snel rotten, met alle gevolg van dien.
Persoonlijk zou ik voor hardhout gaan, iets duurder maar wel veel duurzamer...


dani

zo iets dacht ik al wel...     misschien "tuinhout" dan of toch maar  composiet.
Of voor de "bedding" een goeie multiplex met enkele lagen vernis
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eric


Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

evan

En geen composiet!  Dat leeft ook enorm.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

philippe_007

Tuinhout (geïmpregneerd vuren) rot in de grond ook na enkele jaren.
Betonplex is ok niet ideaal in de grond, al deze producten zijn goed als ze niet continu in de nattigheid staan.

Kwestie van rot en vormvast ben je best met hard hout.

En grotere investering, maar wel jaren plezier

Peter

#8
Waarom geen kunststof gebruiken.
Verkrijgbaar in vele diktes en kleuren en makkelijk te zagen
Met vriendelijke groeten
Peter

philippe_007

Probleem van kunststof is dat dit teveel uitzet met de warmte, wat dan problemen kan geven met de sporen.

bollen neus

Bijkomend probleem bij plastiek is dat na een paar maanden volledig de moleculen zijn verandert. Wordt harder en veel breekbaarder.
Den Eric.

SuSke

Dani, kijk even rond in de bouwmarkt in de rayon van de carports.
Je zal daar gegalvaniseerde stalen grondpinnen vinden waar je een vierkante keper kan inzetten.
De grondpin in de grond en de houten keper boven de grond.
De keper  kies je uit het assortiment geïmpregneerd tuinhout in de grootte van 50x50mm of zelfs 70x70mm en koop er gelijk een pot houtOLIE bij. Begin niet met beitsen, die geraken niet diep genoeg in het hout.
Voor het "platform" voor de bedding gebruik je met een gerust geweten Betonplex.
De zaagkanten schilder je gewoon met een bitumineuze verf, die je vindt in de rayon van de dakdekkers, merken als Rubson en  dergelijke hebben goede producten.

Zaak bij alles is dat hout moet kunnen drogen, dus ventilatie is nodig.

Veel succes bij het bouwen en nog meer plezier bij het rijden.

Citaat van: bollen neus op 19 augustus 2016, 18:50:10 PM
Bijkomend probleem bij plastiek is dat na een paar maanden volledig de moleculen zijn verandert. Wordt harder en veel breekbaarder.
Den Eric.
Eric dit gaat alleen op voor de kunststoffen met chlorenen. Verder moet je UV-stabiel materiaal gebruiken. PE en PP gaan een leven lang mee zonder problemen. PVC's zijn rommel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Freek

Behandeld tuinhout gaat misschien wel lang mee boven de grond, maar werkt enorm onder weersinvloeden.
Ik had mij hier een poort gemaakt aan de oprit, 2 vleugels van 1,5m. Minstens een keer of 6 per jaar moet ik de scharnieren bijregelen omdat ze anders niet meer toe blijft of niet meer toe kan.
Ik denk wel dat je voor de palen in combinatie met de ijzeren pennen tuinhout kan gebruiken, maar voor de spoorbedding zou ik hardhout gebruiken.

SuSke

Betonplex is geïmpregneerd en waterbestendig als je de zaagsnede behandeld met een aangepaste verf.
Waarom wordt het anders in de bouw en andere constructies zoveel gebruikt ook in vochtige omgevingen?
Bovendien is Betonplex een multiplex en relatief dik en is dus vrij van spanningen en zal niet kromtrekken. iets dat van Hardhout ook niet gezegd kan worden. Voornamelijk hoe het hardhout wordt gezaagd heeft een grote invloed. "Dosse" gezaagd hardhout zal je vinden, maar de prijs zal ook in vergelijking zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

Betonplex is inderdaad bestand tegen vocht, maar dan wel voor korte duur (zie gebruik bekisting of aanhangwagens). Maar als de plaat in de grond zit en niet kan drogen dan gaat deze na een tijdje ook stuk. Natuurlijk trager dan bv een multiplex... Maar stuk gaan ze.