Onderstructuur voor buiten : hout ?

Gestart door dani, 19 augustus 2016, 16:42:19 PM

DWL

Wat je ook nog kan doen bij het maken van de viaduct, is de buizen bovenaan een stukje inzagen zodat de plank kan steunen op de buis, geeft nog een steviger verbinding en je kan dan met de houten hamer op de lat tikken om zo de buis in de grond te slaan tot de juiste hoogte, zonder de verbinding lat-buis te beschadigen.
Indien er toevallig een buis is die geen goede, vaste steun geeft in de grond ( komt wel weinig voor ! ) dan kan je er onderaan nog een dwarsgat in boren, daarin een lange schroef of nagel, die je dan ondersteund met een stuk steen, tegel of dergelijke, zodat het draagvlak groter wordt en de buis niet meer zal zakken.
Je kan ook de buis gewoon even terug omhoog trekken uit het gat en met wat extra zand of grind de opening gedeeltelijk terug opvullen en dan terug de buis aankloppen, lukt meestal wel !
Lucien

dani

inderdaad dat zijn mogelijkheden met de buis.  Ik heb zelfs al ergens een filmpje gezien waar de onderste buis werd vaet gezet met een beetje snelbeton en er dan een passen de buis gewoon in eschoven werd die toeliet om de hoogte makkelijk te regelen.     De combinatie Styrodur/worteldoek/cement die  is in  elk geval een feit, dat ga ik uitproberen.  De onderbouw zal watzoeken worden, maar ik heb hier al een aantal goeie tips gekregen om te kunnen starten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Lucien, bij het spoor op de grond maak je met metselspecie een dammetje aan weerszijden. Blijft daar geen regenwater tussen staan?

DWL

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 november 2016, 12:45:56 PM
Lucien, bij het spoor op de grond maak je met metselspecie een dammetje aan weerszijden. Blijft daar geen regenwater tussen staan?

Theoretisch is dit zo, maar ik heb nog nooit water zien staan, alles verdwijnt snel zelfs na een fikse regenbui, blijkbaar wordt het water opgenomen door het grind en de cementboord en verdwijnt snel.
Ook de anti-worteldoek laat nog water door, dus alles samen geeft dit geen problemen en zelfs na enkele jaren, bij het verwijderen van de anti-worteldoek is de onderlingende styrodur nog volledig intakt.
Lucien

DWL

Dani,
Mooie aankoop,jij laat er geen gras over groeien !
Ik zie wel dat je witte buizen met een koppeling hebt gekocht, is geen probleem, alleen denk ik de de gewone grijze buizen ( zonder koppeling ) nog goedkoper uitvallen.
Die koppeling moet je er doorgaans toch afzagen en is dan verloren aankoop !

Ikzelf gebruik ook gewone panlatten, dus geen groene, maakt ook wel verschil in prijs en de latten worden toch afgeschermd door de styrodur en de worteldoek met het cement, dus hoeven ze geen extra bescherming meer.

Alvast veel succes gewenst met de verdere opbouw van je baan, je zal nu ook merken dat dit een eenvoudige en snelle oplossing is en het extra vastzetten van de buizen onderaan is slechts sporadisch nodig, zoals ik al schreef.
Lucien

dani

Ja, Lucien, ik had even een half uurtje tijd over de middag gisteren voor ik naar 't werk reed.
Dat is trouwens ook de reden van de witte buizen met moffen.  Die waren maar 2m lang en konden in de auto blijven liggen, samen met de panlatten van 2m40.  De grijze waren dezelfde prijs, maar waren wel 3m lang.  Net iets te lang, en dan moest ik eers naar huis om ze te gaan uitladen :-) :-)

Voor de eerste testen denk ik dat het nu wel zal lukken.  De Styrodur was dan nog in promo ook !  60cmx125cm aan 2 cm dik voor 2€19 per plaat !

By the way, nog een praktische vraag :   wat is jouw cement specie ?  Is dat met gewoon zand, rijnzand, wit zand ? en welke verhouding neem je ongeveer ?   Ik ga er van uit dat het geen pure cement is...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DWL

Dani,
Ik gebruik meestal een klaargemaakte mengeling van Knauf, in zakjes van 25 Kg, is handig en snel klaar, water toevoegen en met een menger op de boormachine gaat dat prima.
Een eigen mengeling maken deed ik vroeger ook wel, dan nam ik 2 delen zand ( meestal rijnzand ) en 1 deel cement.
Je kan er ook nog een kleine hoeveelheid Compakta of Compaktuna bijvoegen, geeft een betere verwerking en hechting, maar dit is niet echt noodzakelijk.
Na verloop van tijd komen er toch wel scheurtjes in die dan kunnen bijgewerkt worden.

Lucien

dani

perfect, thanks voor de tips en de info, Lucien.

en ik denk dat er hier wel meerdere mensen in stilte mee lezen en de tips in hun achterzak steken voor hun eigen (tuin)-baan  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mahtoska1

#69
Citeeren ik denk dat er hier wel meerdere mensen in stilte mee lezen en de tips in hun achterzak steken voor hun eigen (tuin)-baan  :-)

Dat klopt. Maar het zal niet voor direct zijn.

marcs

heb rails van lgb gekocht wil deze op klinkers plaatsen iets hoger dan de aarde wil de trein tussen struikjes en planten laten rijden  huisjes denk ik er niet bij te plaatsen wel vijver  met brug

dani

ik ben gisteren begonnen met een eerst experiment met styrodur... makkelijk in vorm te snijden is het wel !!

hier te volgen :    http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24804.msg371698.html#msg371698
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

#72
Citaat van: dani op 28 maart 2017, 10:11:48 AM
ik ben gisteren begonnen met een eerst experiment met styrodur... makkelijk in vorm te snijden is het wel !!

hier te volgen :    http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24804.msg371698.html#msg371698


Beter is een cement soort te gebruiken ,





meer informatie kan je hier vinden .....garden railways magazine  en dan afbeeldingen...
Of je kan ook googelen op garden railways ( magazine) forums ..krijg je een heleboel. Daar kan je ( engels) je vraag stellen .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

het wordt wel nog bekleed met cement hoor, volgens de methode van Lucien...


Maar welbedankt voor de tip en de link !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

AtMoPo

Dani, ken jij deze groep op FB? https://www.facebook.com/groups/731460413594938/
Kan misschien ook leuk zijn om te volgen en of lid te worden.  ;)
AtMoPo