de G mikrobe heeft gebeten -- de brug :)

Gestart door dani, 18 augustus 2016, 17:54:37 PM

SuSke

Simpel, eenvoudig maar functioneel bruggetje :)

Toch wel benieuwd naar het afgewerkte resultaat 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

ze gaat nog wel een beetje zakken (ik denk dat ze aan de bovenkant nog een 2 a 2.5 cm wordt "afgeschaafd" om zodoende mooi te passen in de helling van tuinhuis naar baan langs het terras.   
De afwerking daar ga ik nog eens goed over nadenken, eerst zorgen dat de constructie stevig genoeg is om een trein veillig te dragen en makkelijk kan worden gemonteerd op de terrasplanken.   De brughoofden zullen nog wel iets versmallen ook denk ik
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en ik denk dat dit het uiteindelijke baanplan zal worden....

Even een stukje groter dan gepland.    In totaal 7m60 bij 2m70.




dus 1 "aanvoerspoor" vanuit het tuinhuis langs de rand van het terras, dat dan splitst in 2 stukken als aanzet naar een  groene lus  (met parallelspoortje onderaan) en een zwarte lus (ook met parallelspoor).  Groen wordt bereden in wijzerzin, zwart in tegenwijzerzin.     

het terugrijden naar de "remise" in het tuin huis zal  moeten achteruit gereden worden, dat is een compromis.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Dani, als je strikt het clockwise en anti-clockwise op de zwarte en groene baan aan houdt kom je er zonder achteruit te manouvreren nooit meer vanaf.
Heb je dat bewust gedaan, of zin je nog op een oplossing om vanaf beide sporen weer op het oranje spoor te komen?
Of is die oranje kruising een kruiswissel?

grt Piet.

dani

Ik moet sowieso al achteruit van beide ovalen om terug naar tuinhuis te rijden dus dat is "by design" zo hemaakt. Ik eil geen keerlussen of andere kortsluitwegen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Dani, heb je er nog niet aan gedacht om de 2 ovalen op een verschiilend niveau te leggen? De treinen komen toch al van boven uit je tuinhuis, je zou 1 ovaal hoger dan het andere kunnen leggen waarmee je er dan weer makkelijker kunt voor zorgen dat je niet altijd alles in 1 blik kunt overzien, 't zou 'spannender' worden denk ik dan met 2 ovalen in hetzelfde vlak (zoals ik denk dat het nu voorzien is).

dani

ik heb daar inderdaad aan gedacht en er komt zeker en vast wat "reliëf" in mijn baantje te zitten, met wat hoogteverschillen.  Maar gewoon 2 ovalen op een andere hoogte is me ook wat "simpel".   Ik ga de naturlijke hoogteverschillen in de tuin een beetje volgen zoals het nu ligt.  Dat zal aanleiging geven tot brugjes en "canyons" , en door wat beplanting en scenery zal niet het hele traject in eens te zien zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Ik denk dat ik er mij ook een beetje op miskijk, 't is uiteindelijk veel groter dan ik gewoon ben, wat er op de tekening 'dicht bij elkaar' uit ziet zal in werkelijkheid zo ruim uit elkaar liggen dat het ook niet in 1 keer te overzien is, je spreekt ten slotte over meer dan 7 meter lengte.

dani

inderdaad Franky,  in G schaal heb je al direkt vrij grote banen... 

En ik heb dan eigenlijk nog maar een heeeel kleintje :-)      (daar komen de flauwe grappen aan, kijk ....)


Ik heb even het oranje stuk klaar gelegd in "bedding", de ondergrond laat ons zeggen.  Wat op mijn scherm een oranje streepje van zowat 15 cm is van aan de kruising linksboven tot aan de bovht rechtsboven, is in realiteit de hele living en buro hier vol spoor...

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#114
Het plan is nog lichtjes aangepast  (onderaan 3 sporen ipv 4 en bovenaan een opstelspoortje in de plaats, en wat bochten gewijzigd).
Ik zal dat bijgewerkte plan dan binnenkort wel eens posten.   Zo ingrijpend is het niet gewijzigd.

En dan ben ik al begonnen met spoordelen aanleggen op stukken styrodur.

Eerst de brug en een aansluitend deel




En dan de wissel en kruising die aanhet einde van het dalend stuk komen (dat stuk is ook al klaar, en is zowat 4m en een scheet  lang.





Tenslotte de eerst "180°"  voorlinks op de baan....  wel in 3 stukken geprepareerd om nog een klein beetje speling te kunnen geven en ook voor het inkrimpen en uitzetten.





Nu moet ik wel eerst nog het gras weg halen op de plek waar de tuinbaan komt, en dan wat gelijk frezen en worteldoek leggen.   
Eens dat gedaan is, dan kan ik beginnen met eens een stukje uit te leggen en te testen....   Tot nu toe rijdt het al prima van in het tuinhuis  tot helemaal op de brug over 't vijvertje.  Dat is  "end -to-end" zowat een goeie 13 a 14 meter.   Niet echt veel in G-schaal termen, maar toch al fijn om te zien.




Als test treintje gebruik ik mijn paaskadootje van de madam... een klein analoog lokje  met een mooi geel kleurtje :-) :-)
Daar bij en arduino, een H brugje, een potentiometer en een 24V voeding.. en we kunnen testen.








EN voor de helling ga ik een lichtjes aangepaste variant gebruiken van wat Lucien DW beschreef in ander topicje.
(maar dan wel met de braampjes van het zagen er af gevijld natuurlijk).   Het voordeel van dit is dat het rond de panlat zit en de "flapjes" van het zagen kunnen gebruikt worden als extra bevestiging op de lat met een kort vijsje er door.
link naar de tips van Lucien :
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24807.msg360657.html#msg360657








De bevestiging van de sporen op de styrodur platen doe ik door om de 3 "bilzen" een paar druppels  D4  "bruislijm"  aan te brengen en dan op de styrodur te bevestigen met hier en daar een vijsje.   Na het drogen van de D4 lijm  kunnen de vijsjes er dan weer uit en ligt het spoor min of meer vast op de ondergrond.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Ik ga deze efkes van onder het stof halen....  ik zie dat de foto emmer  al mijn foto's heeft verstopt.  Kl**tz*kk*n....
Dan maar met frisse moed opnieuw via Flikkertje.  Hopelijk gaat dit wel goed.

Dit weekend eindelijk nog eens wat tijd gemaakt om aan de tuinbaan te werken.
Wat is er gebeurd ?

**  het reeds voorbereide "knooppunt" vor helemaal achteraan  is eindelijk op zijn eind bestemming gelegd
**  de verbinding tussen  het terras (lansg lopend spoor) en dit knooppunt is germaakt met een houten brug
**  op die verbinding / brug  ligt styrodur bedding, en sporen...
**  mechanisch is dit stuk "paradespoor"  klaar, nu nog de elektrische aansluitingen.

enkele foto's laten meer zien dan een verhaal van 1000 woorden.

De bouw van de "brug"  (eigenlijk een verbindingsstuk met helling .)


Ander uiteinde van de brug


Profieldoorsnede van het brugdek.


even voorlopig gepast


Aansluiting van de brug  naar het spoor dat langsheen het terras en dan over de vijverbak loopt



7m30 lang...


De  brug op haar definitieve plaats op de steunpalen in de grond en al met styrodur  bedding er op gelijmd


EN dan uiteindelijk met de sporen er op .


Overzicht van aan de vijverbak  (einde van het terras).
Ik heb dus nu een spoor van   2m (binnen in tuinhuis) +  8m (langsheen het terras) +  9,5m (tot aan het knooppunt)  als  "paradespoor" langs waarheen de treinen van in de remise (tuinhuis met opstelsporen)  naar de eigenlijke baan gaan en terug.



Het fameuze knooppunt.    1 spoor komt naar beneden,  splitst in een links en rechts spoor (wissel).
Het linkse gaat naar de binnenste ovaal van de eigenlijke baan
Het rechts kruist de binnensta ovaal en gaat dan naar de buitenste ovaal.
Op de baan wordt dus  RECHTS gereden....




Okee, er zit een beetje een rare kronkel in de overgangen, maar er was een fout in het teken programma geslopen waardoor de apart voorbereide module iets smaller was dan het plan en ik dus zowat 9 sm moest "manoevreren om alles te laten uit komen zonder te wringen aan de sporen.    Maar ik kan er mee leven :)

to be continued...

Wat kan je nog verwachten in de de toekomst ?

** het binnenste ovaal dat wordt afgewerkt, dat vooraan  aan het lage hekje zal splitsen in 2 parallel sporen
** het buitenste ovaal dat wordt afgewerkt, dat vooraan eveneens zal splitsen in 2 parallel sporen
** die 4 parallel sporen zullen een station emplacement gaan vormen.
** er komen nog een paar zijspoortjes / rangeersporen  aan de kant van de hoge afsluiting achter de brug
** er komt nog een mooi brughoofd aan de vijverbak
** vlak na de vijverbak zweeft een wissel, daar komt nog een zwevend stuk spoor langsheen de afsluiting.
** en dan komt er beplanting, scenery en enkele speciallekes....   wait and see.
** en dan uiteraard nog de besturing van al dat fraais via  DCC en  WiFi.


En nog een PS  voor mensen die leven met meetlat en waterpas :
-  de helling van de hele brug / aansluiting is minder dan 3% !    Het lijkt op de foto's veel meer dan dat, maar dat komt omdat de tuin  naar achteraan toe  oploopt.  Dus de helling is dubbel in feite.   Dat houdt wel in dat de hele baan  bergop/bergaf  gaat zijn, en ik dus ga moeten nivelleren om de hoogteverschillen te beperken.   Wordt voor gezorgd en dat wordt opgevangen met beplanting en landschapsbouw.
- het schijnbare hoogteverschil van  50 cm  over een afstand van 9 meter is in feite maar 25 cm x 2  en dus ongeveer een kleine 2,8 % hellingspercentage.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Gelijk van het mooie weer geprofiteerd om verder te doen.
Ik kijk uit naar het vervolg Dani wan thet belooft iets moois te worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: SuSke op 09 april 2018, 09:49:54 AM
Gelijk van het mooie weer geprofiteerd om verder te doen.
Wel ja, Frans... in ons kikkerlandje MOET je dat zo doen, want je weet nooit wanneer je nog eens een mooie droge dag hebt.
En als het dan ook nog eens een vrije dag is, dan kan de pret ni meer op .

Ik ga verdere updates posten naargelang ik ze uitvoer :)

Bedankt voor 't kompliment.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.