de G mikrobe heeft gebeten -- de brug :)

Gestart door dani, 18 augustus 2016, 17:54:37 PM

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Wij hebben een keuken uit Trespa. Na 20 jaar heeft die nog geen krimp gegeven.
Prima materiaal.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Trespa is familie van MDF maar dan de VHDF uitvoering. dus eigenlijk veel hars met houtvezels die op hoge druk gecomprimeerd worden.
Vandaar dus zijn sterkte en goede weerstand aan klimatologische omstandigheden.
Zagen, boren, frezen zoals Eric al aangaf met aangepast materiaal.
Let wel dat je er quasi niets op kan verlijmen. Het is een inert materiaal. De kleinste kracht parallel aan het lijmvlak doet de lijmvoeg losbreken. Haaks op het lijmoppervlak zal lukken als je een elastische lijm gebruikt (type silicone)
Kostprijs van het materiaal is evenredig met de kwaliteit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Een perfecte aanvulling van je Frans over Trespa, voor een keuken/badkamer gebruik is het idd. aangewezen om de platen te verlijmen op een egale achtergrond met TEC7..

Ferdi

Trespa is een merknaam, de juiste benaming is volkern.

argilla

Citaat van: Ferdi op 29 oktober 2016, 21:02:00 PM
Trespa is een merknaam, de juiste benaming is volkern.




hetgeen ik bedoeld is eigenlijk plastiek golfkarton ....... juist hetzelfde , de golfjes tussen twee lagen..... naam ?? weet ik niet .

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loebaske

Citaat van: Ferdi op 29 oktober 2016, 21:02:00 PM
Trespa is een merknaam, de juiste benaming is volkern.

Volledig met je eens Ferdi, heb toch al ervaring met goedkopere identieke produkten dat de Alu laag gaat barsten bij het plooien en dat heb ik niet met
kwaliteit Trespa....hang natuurlijk allemaal af voor wat het  gebruikt wordt...

SuSke

#82
Eric, je bent twee totaal verschillende producten door elkaar aan het halen.

Trepa is een merk voor volkernplaatmateriaal, een homogene plaat uit VHDF (houtvezel met hars) met meestal een kleurcoating.


Dibond is een merk voor een sandwichplaatmateriaal samengesteld uit een LDPE plaat welke tussen twee aluminium platen geëxtrudeerd wordt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Ik heb de prijzen eens bekeken en ik den dat het toch houtcomposiet zal worden die trespa is niks. Oor mij zeke niet als ik grillige vormen en bochten wil zagen. Teveel duur afval en het laten zagen kost ook noh es een pak.  Toch bedankt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

is een goede en praktisch keuze Dani. Trespa is voor wat je wil doen inderdaad overkill
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DWL

#85
Beste Dani, ik merk hier dat jij sinds enkele maanden ook de stap hebt gezet naar een tuinbaan, wel proficiat dan en vooral veel succes, bouw en rijplezier gewenst.
Ik lees hier onder andere ook dat je jezelf beperkingen oplegt wat betreft de afmetingen, het baanontwerp en ook het rollend materiaal, bochten e.d. en dit met recht en rede, alleen al de prijzen van het Mat. laten meestal geen snelle groei toe of je moet een flink spaarpotje hebben.
Maar jij bent ook een echte modelbouwer die al geruime tijd met H0 aan de slag is neem ik aan en dan is het gevaar des te groter dat je al snel niet meer zult tevreden zijn met dat kleine leuke tuinbaantje, want wij willen altijd meer, haha !
Zo ben ik ook begonnen, heel wat jaren geleden, in mijn achtertuin, terwijl ik ook een grote H0-baan had liggen op mijn Hobbykamer.
Dus, de Zomer werken we buiten, de Winter binnen aan de H0-baan ! ... maar hier kwam al snel verandering in, want zoveel mogelijk zelf bouwen vraagt ook veel tijd, dus werd er in de Winter gebouwd voor de buitenbaan en bleef de H0 in de schaduw en het ging zelfs nog verder, de H0-baan werd opgebroken en daar kwam een werktafel voor mijn buitenbaan... einde van mijn H0-tijdperk.
Dus onvermijdelijk zal je keuzes moeten maken en houdt er ook rekening mee dat een buitenbaan iets gans anders is dan een binnenbaan, ons grillig klimaat maakt het ons hierbij ook niet echt gemakkelijk, dat zal je snel merken.
Op het eerste zicht sterke platen zoals betonplex houden enige tijd stand, indien er voldoende afwatering is ( hellingen, of verticaal gebruik ), maar bij vlakke stukken gaan ze snel doorzakken en uiteindelijk volledig uit elkaar vallen, ja zelfs Trespa, wel weerbestendig, maar gaat ook krom trekken, indien er water blijft op staan. Een dikkere plaat kan dan ook wel, maar dan zijn ze niet meer te betalen.
Sporen vastschroeven op een vaste ondergrond, opgelet, rekening houden met het uitzetten van de sporen, een railstaaf kan bij zonneschijn gemakkelijk boven de 50°C oplopen, zeker bij langere profielen, 1,20 m en meer of flex-rails is het opletten.
Elektronica, super, maar buiten, grote Temperatuurschommelingen, regen en vochtigheid, kan vele problemen geven.
En ten slotte verkies ik persoonlijk ook een baan met veel afwisseling, in verschillende niveaus en een eerder ingewikkeld "lijkende" omloop in plaats van het klassieke ovaal, want daar ben je snel op uitgekeken volgens mij, zelfs vanop het terras. Meerdere treinen door elkaar laten rijden, zelfs op afzonderlijke omlopen, is super en wordt door iedereen erg gesmaakt ( ... geeft nog meer afwisseling, samen met de omloop ).

Nogmaals Dani, veel succes gewenst met je tuinbaan.
Lucien

dani

Dankjewel voor het delen van deze praktische overwegingen, enkele daarvan heb ik al zelf ondervonden... dus treed ik bij!   Voor de rest ligt er nog niet echt veel vast, ik ga inderdaad komende winter wat dingen afwegen en knopen moeten doorhakken.  En dan zijn tips zoals deze echt handig.  Bedankt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

intussen is er al weer wat tijd over gegaan, en ik ben deze week naveel plannen, tekenen en  nadenken, begonnen aan   "TheCube".

Dit is gewoon een fancy name voor mijn  voedingskast.   Ze zal een vierkante vorm krijgen, vandaar dat ik dacht aan een kubus.

Wat komt er allemaal in de kast ?

* de voeding voor de rails op 24V DC
* de voeding voor alles "rond " de baan op 12V DC
* De nodige bediningselementen (knoppen, schakelaars, relais, ...)
* de besturing voor de motor van het luik dat het tuinhuis afsluit
* een Arduino based controller voor het geheel
* beveilinging (noodstop knop, sleutel schakelaar)
* de nodige zekeringen waar vereist
* de bekabeling
* aftakpunten voor de rails
* en eventueel (nog in beraad) een WiFi routertje/DHCP punt.
* een regelbare ventilator (uit een Dell server)  voor afkoeling van de voedingen als nodig

Om alles in het oog te kunnen houden komt er in het deurpaneel het volgende :

1x  LCD display voor de status  (16x2 matrix)
2x  Volt-Ampère meters voor 12 en 24V
Knoppen en LEDs
Noodstop knop
220V aansluiting en zekeringen


Het LCD display zal de vlgende info weer geven :
- huidige tijd  (op basis van een real time clock module)
- datum  en dag van de week
- temperatuur en vochtigheidsgraad buiten
- temperatuur in de kast
- sporen spanning aan/uit
- Alarm meldingen
- Status wijzigingen



Dit is alvast de basis voor "TheCube".  Afmetingen 30x30 (hxb) en 22 cm diep.





En hier is de tijdelijke "breadboarded" versie)  controller unit.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

het frontpaneeltje is klaar en afgedrukt...
2 x  V-A meter
1 x  16x2 karakter LCD display
4 x LED

we kunnen beginnen "samenstellen" als de lijm droog is waarmee de LEDs op hun plaats blijven.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw