Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

de G mikrobe heeft gebeten -- de brug :)

Gestart door dani, 18 augustus 2016, 17:54:37 PM

dani

dat zal pas volgend jaar zijn Piet ...  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Er komen wat rails nogal dicht bij elkaar - opletten met zijdelingse aanrijdingen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

inderdaad de "knik" bovenaan in de middenste lus en de positie van het rangeerspoortje.
Ik heb dat ook gemerkt, en dat zal nog worden aangepast denk ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 01 september 2016, 18:55:19 PM
dat zal pas volgend jaar zijn Piet ...  :-)
Ik ben een geduldig mens Dani. :P

PietB

Citaat van: dani op 02 september 2016, 00:03:00 AM
inderdaad de "knik" bovenaan in de middenste lus en de positie van het rangeerspoortje.
Ik heb dat ook gemerkt, en dat zal nog worden aangepast denk ik.
Simpele oplossing is op 9 en 3 uur in het groene spoor een kort railstuk.
En je hebt de ruimte.

dani

dat is inderdaad een mogelijkheid Piet.   En mijn tuintje is net breed genoeg om dat toe te laten !  goeie tip :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: PietB op 02 september 2016, 01:39:36 AM
Citaat van: dani op 01 september 2016, 18:55:19 PM
dat zal pas volgend jaar zijn Piet ...  :-)
Ik ben een geduldig mens Dani. :P
Dat had ik al door, Piet.  En is dat geduldig mens een koffie- of thee-drinker of toch ook wel es een biertje of zo ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

de plank voor in het tuinhuis is klaar...

Deze is 2m88 lang en "om het hoekje"  dan nog eens 1m90 waar de 3 sporen parallel liggen.
Van zodra mijn rug beter is kan ik het tuinhuis leeg maken en de plank monteren.  Dan heb ik toch al een "stockage" plaats voor de treinen en rollend materieel.
Dan een opening zagen in de wand van het tuinhuisje en het spoor verder naar buiten trekken.   Van daar volgt dan een lang stuk van 8m recht spoor helemaal langs het terras  om dan naar de eigenlijke baan te lopen. (de dubbele ovaal hierboven).

Dat "hoekje" met overhangend spoor aan de binnenkant van de L-vorm dat zal wel nog worden beschermd met een stuk plank, een kwart cirkel.   Dit om zeker te zijn dat er geen trein naar beneden flikkert van op 1m10 hoog.   En ik voorzie ook aan de kant van de plank nog en vangrail systeem over heel de vrije lengte en breedte.

Inderdaad ik heb gekozen voor enkel spoor zonder keerlussen of andere kunstgrepen, om het elektrisch allemaal zo simpel mogelijk te houden.
+ 22V op de linker railstaaf,   massa op de rechter staaf , en karren maar met de WiFi treinen en wissels .

Omdat beelden meer zeggen dan woorden, even een paar foto's van dit stukje werk.    Die  G sporen zijn me toch wel GROOT hoor .....   
Dit baantje zal beperkt blijven, want ik ken mezelf en anders gaat er op zolder helemaal niks meer gebeuren aan de H0 baan.





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 02 september 2016, 08:33:26 AM
En is dat geduldig mens een koffie- of thee-drinker of toch ook wel es een biertje of zo ?
Als ik niet hoef te rijden is een pintje mijn favoriete drankje.
Thee vind ik maar niks en koffie leef ik op, ik ben een ex-ICT'er.
Op het werk noemde we dat inspiratie-sap.

dani

ik noem het "naft"....  :-)    (benzine)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

voor het "binnenstation" heb ik alvast een paar stootblokken gemaakt zodat de treinen / loks niet  van de sporen af rijden bij het opstellen en/of rangeren.

In plaast van de kant en klaar gemaakte exemplatern, heb ik geprobeerd het zo simpel mogelijk zelf te maken, en zo goedkoop mogelijk te houden.  uiteindelijk zijn het dingen die gewoon in een tuinhuis een "functie" hebben en net op de eigenlijk baan zichtbaar staan.

Even wat tekenen in 3D,  dan afdrukken en een 4-tal houten latjes op elkaar kleven.  Alles samen bouwen en klaar.
Er moet natuurlijk nog een laagje verf op, maar het resultaat vind ik al "bevredigend" ook al is het (voor de puristen) niet waarheidsgetrouw.  Enkel nog een beetje zakken met de stootbalk.

Een paar beelden om te verduidelijken.   Eerst de ontwerp fase, dan het monteren en dan op de baan zetten.   Verder afwerken en van verlichting voorzien gebeurt later nog.














De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske


dani

dankjewel Eric.   Der moet wel nog een verfje en wat mos / gras op geplaatst worden :-)   En ballast....

En ietsje zakken....  (zowat 3..4 mm)


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

jarikd

Van welk materiaal heb je de stootblokken geprint?
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

dani

de gewone standaard PLA op mijn 3Dprinter.   Ik besef wel dat die misschien kan vervormen als het heel warm wordt...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.