de G mikrobe heeft gebeten -- de brug :)

Gestart door dani, 18 augustus 2016, 17:54:37 PM

dani

Neen niet waterdicht want het komt binnen in het tuinhuis
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

er ligt momenteel nog één van de laatste (maar vooral grootste)  pakjes onder de kerstboom en vanavond gaat het papier daar af...

Ik kan nu al delen wat er in zit, .....    mijn "madam" heeft nog maar eens geïnvesteerd in mijn hobby :-)


bron: http://www.pshobbiesandmodelshop.co.uk/images/PK-37410.jpg


Ik kan niet wachten om hem open te  maken,  en er mijn WiFi control systeem in te bouwen.
Dan nog wat extra LEDjes voor sluitlichten, cabine verlichting en een geluids printje.  (mp3 playertje)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB


loebaske


sjieke dinges, onder onze boom liggen er denne  naalden  ;)

dani

verder met "TheCube".   (de sturing en beveiliging van de baan en de verlichting)

Het bakje klaar, met ventilator.  Let niet op stof en lijmrestjes, dat wordt bijgewerkt.




eerst de 220V aansluiting (met ingebouwde 2 A  buiszekering)  en netschakelaar.



dan de 2 voedingen (12V10A  en  24V10A) geplaatst



De kabels een beetje netjes leggen en solderen en het power relais voor de 24V voeding vast zetten.




En dan aan het front paneel wat verder werken.   Eerst de aparte paneeltjes.



En dan het gehele paneel.




Tot zo ver deze bijdrage over "TheCube".    Volgende keer meer over de microcontroller, de externe aansluitingen en de werking.
De box zal de sturing bevatten voor  de baanspanning, de verlichting, de deurtjes in de wand van het tuinhuis, alsook een RealTimeClock, Thermomete, vochtigheidsmeter en automatische sturing voor de ventilator.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 09 januari 2017, 18:01:30 PM
...dan de 2 voedingen (12V10A  en  24V10A) geplaatst...

Dani, opgelet met dergelijk lasapparaat  ;)
Veel succes met de verdere bouw
Groetjes, Peter


dani

er worden afzonderlijke kringen van max 6A afgezekerd hoor Peter...   Ik heb al eens een lesje geleerd :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

#97
IKEA rails en wiele mé lasse  ;)  ;D ;D ;D


[Edit] Voor zij die het niet begrijpen: Dani is van Aalst en er doet momenteel een grappig filmpje de ronde over Aalstenaars in Ikea.
Groetjes, Peter


dani

Haha das een goeiken Peter.


Nog beter : ikea zjanten me on de spoeren soudeeren
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

afgelopen weekend was het maar regenachtig en druilerig, en ik moest dringend eens iets doen met al dat hout , die planken en spullen die hier in de gang stonden want straks struikelt er iemand over...

Dus de moed bij elkaar geraapt, die oude kastdeuren op maat gezaagd en een "dubbele wand" gemaakt in het tuinhuisje zodat ik een min of meer vlakke wand had om dingen op te bevestigen.    En dan meteen ook maar eens de bovenfrees uitgehaald en samen met de madam een aantal planken van 30 cm   onder handen genomen.

Resultaat: een wand waar dingen kunnen opgehangen worden, een "redelijke"  afwerking (beter dan de blote planken van het tuinhuis) , een extra "schap" onder de eigenlijke "baan" om in een volgende fase de dozen van het rollend materieel op te bewaren en  in totaal een dikke  12 meter  "opstelspoor" dat eigenlijk geen echt spoor is.

In de planken van 30 cm breed heb ik 4 banen uitgefreesd van 6 mm diep.  IN die banen, kan ik de wielen van de wagonnen zetten zodat deze niet van het schap kunnen schuiven.  Op die manier kan ik al het rollend materieel "uitstallen" en direkt bij de hand  hebben al sik wil rijden.    De lokomotieven die gaan echter welk elke winter naar binnen in huis.

Even een paar beelden...

Eerst wat afmetingen opgenomen en genoteerd.   (handig een smartphone)





"baantjes gefreesd" , en geïnspecteerd door mijn trouwe helper, Miss Neelah The Beagle




Dan de wand verder uitgekleed en (verstelbare) schappen bevestigd.




En zo over de lange wand ook...




In de hoek hangt de muziek installatie op haar plaats.  (hier was de tafel nog niet opgeruimd en de planken nog niet uitgefreesd)



Nu nog de schappen vullen en "The Cube" op zijn plaats hangen als hij klaar is.



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en mijn madam was maar wat blij om even te helpen, want nu is de hall weer dubbel zo breed en netjes :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

even wat materieel  bij elkaar gezocht en op de planken uitgestald, alsook de lege dozen op het schap onder de "treintafel", en de dozen met sporen die klaar liggen op het rekje...

Enkele conclusies :

- je DENKT dat je veel plaats hebt voor materieel, maar voor je het weet staat het vol in deze toch wel uit de kluiten gewassen G schaal
- ik ben dan toch een verzamelaar, want heb al meer dan ik dacht
- af en toe eens opruimen en ales netjes schikken doet wonderen



overzichtje


lege dozen


sporen klaar om te leggen nog in de verpakking


beetje wagonnetjes


en nog wat


klaar voor autotransport (en nog 2 kerst- overblijfselen)


iemand wat buizen ?



Nu dat alles daar wat netjes is, nog de rest van het tuinhuis opruimen (ligt nog flink wat op de grond) en dan is mijn remise klaar voor gebruik.

Het kan nu noet vlug genoeg zomer zijn om buiten weer aan de slag te gaan .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: dani op 06 februari 2017, 10:00:39 AMHet kan nu noet vlug genoeg zomer zijn om buiten weer aan de slag te gaan .

Ik geloof je helemaal dat het enorm kriebelt  :)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#103
Gisteren een eerste poging gedaan om een bescheiden bruggetje te maken over de vijverbak, zodat ik van het terras een overgang heb naar de eigenlijke baan...

Styrodur op maat gesneden en nu alles nog samen brengen en afwerken.

Meten, passen, tekenen, nog eens passen, nog eens meten, en dan pas snijden, gewoon met een stevig cutter mes....



nog eens passen alvorens de schuine kantjes af te tekenen voor het verwijderen...



en dan op zijn plaats zetten om te kijken of alles goed zit.  so far so good....



even van op afstand bekijken, we kunnen gaan beginnen denken aan lijmen en afwerken..  dan nog voor de steun een houten frame er onder maken en klaar om te monteren.




En intussen heeft de baan een naam ...   Paddington Station !     Voor mijn 50ste verjaardag kreeg ik van mijn lieve dochter o.a. een mooie stations klok kado, dus die hangt er al !





Benieuwd hoe lang de klok gaat stand houden, want het is er eentje van de Action, maar ze is zo mooi dat ze niet mocht ontbreken op ons terras...  En ze is nog dubbelzijdig ook.   En zelfs als ze kapot gaat (de mechaniek of electronica)  zal het toch een blijvertje zijn.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1