Vraag mbt stoomdepot

Gestart door Cozzy, 16 augustus 2016, 14:30:58 PM

Cozzy

Hallo allemaal,

even een vraag voor 'de stoomdeskundigen' op dit forum:
Ik ben al een tijdje inspiratie aan het opdoen mbt de bouw van een bescheiden stoomdepot.
Hiervoor ga ik ook geregeld bij onze zuiderburen gluren wegens erg mooie modelbouw. Wat ik daar echter steeds tegenkom bij de inrichting van een stoomdepot is een Tia-portiek:

Bron: Forum LRPresse - "Luzy" vers 1965

TIA (traitement intégral Armand) zou volgens wikipedia een Franse uitvinding zijn van een additief dat werd toegevoegd aan het water in de stoomloks dat corrosie en kalkafzetting voorkwam in het buizennetwerk van een stoomlok.

Mijn vraag is nu: werd dit of een soortgelijk systeem ook in België gebruikt en waren zulke installaties ook bij ons terug te vinden?

P.S. het draadje van deze baan is ook heel erg de moeite om eens te bekijken  :P

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

krisds

Ik denk dat er op het einde van de "stoom" in België zeker additieven werden toegevoegd aan het water, maar waar ik dit gelezen heb? (vapeur en Belgique tome II?) Speciale voorzieningen heb ik echter geen weet van, maar gezien de "nord Belgique" een halve Franse spoorwegmaatschapij was is er wel een kans.

3rail

De Duitsers gebruikten al van dat soort middelen voor de 1 de WO.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Kris

Hallo,
Bij stoomketels met hoge drukken werd er vroeger Een hydrazine oplossing toegevoegd als restzuurstofbinder en voor het passiferen van het staal , (zeer giftig ) zelf vroeger gebruikt maar voor ketels met drukken tot 80bar , ik weet niet of ze bij de spoorwegen dit ook in hun ketels deden

Kris


Cozzy

Kris, Kris en Edward,

Dank voor de reacties!
Ik zet mn speurtocht verder (o.a. ook naar het boek dat jij vernoemd Kris)  en zodra ik een antwoord heb meld ik me weer  ;)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

krisds

Het boek "vapeur en Belgique tome 1 en 2" van de betreurde Phil Dambly is zowat de Belgische stoombijbel. Het deel 2 heb ik nog gevonden bij het tsp, naar deel 1 ben ik nog op zoek.


PeterVG

Het TSP boek is een fotoboek en heeft niets te maken met de boeken van Dambly.
Deel 2 van "Vapeur en Belgique" heeft trouwens dezelfde cover als deel 1.
Deel 2 is nog steeds verkrijgbaar bij Treinshop Olaerts aan uitverkoopprijzen!

vyncky

In Nederland (Roosendaal) werd het water ontkalkt voor het in de watertoren ging. Ik vindt niet direct een foto terug. Zal ze later toevoegen.

Zou dit in België niet gelijkaardig gebeuren??

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

anne w

In tegenstelling tot het gesloten systeem van een elektrische centrale of een stoomschip, waar ketelwaterbehandeling een belangrijke zaak is, is het bij stoomloks eigenlijk een ondoenlijke zaak omdat de afgewerkte stoom weg vliegt en dus niet terug komt in de ketel.

Ik kan me wel goed voorstellen dat men wel altijd zocht maar het minst harde (dus met zo weinig mogelijk kalk) water, al dan niet met waterontharders, als die al beschikbaar waren.

Wellicht tijd om eens te informeren bij de diverse stoommusea

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

3rail

Je kunt eens gaan kijken in Beekbergen.

Daar is in het eerste weekeind van september '' Terug naar toen".
Aangezien daar veel met stoom gereden word, kunnen ze je het allicht vertellen.

Veel succes.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

SirGresley

Uit Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boiler_feedwater

Ik weet van verschillende stoommaatschappijen in Engeland het soort Porta systeem gebruiken.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

anne w

De info uit de Wiki slaat op stoominstallaties met een gesloten systeem, de afgewerkte stoom wordt gecondenseerd en weer terug gepompt in de ketel.

De 2e bijdrage is reclame voor een hedendaagse "ketelwaterbehandeling", zegt dus niets over vroeger.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

SirGresley

http://5at.co.uk/index.php/modern-steam-2/principles-of-modern-steam/porta-s-water-treatment.html

Vroeger werd dit ook in Frankrijk en Engeland toegepast!

En op wiki staat:

Locomotive boilers:

Steam locomotives usually do not have condensers so the feedwater is not recycled and water consumption is high. The use of deionized water would be prohibitively expensive so other types of water treatment are used. Chemicals employed typically include sodium carbonate, sodium bisulfite, tannin, phosphate and an anti-foaming agent.

Treatment systems have included:
Alfloc, developed by British Railways and Imperial Chemical Industries
Traitement Integral Armand (TIA), developed by Louis Armand
Porta Treatment, developed by Livio Dante Porta

Bij deze link "THIS PAPER" aanklikken en hoofdstuk één zeker lezen!

http://csrail.org/white-paper-blog/2016/2/21/development-of-modern-steam-4-advanced-internal-boiler-water-treatment
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama