Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Remodelados trams Lissabon ombouwen tot Ferrocarril de Sóller

Gestart door BramTrains, 14 augustus 2016, 21:27:28 PM

BramTrains

Beste forumleden, hierbij plaats ik voor het eerst sinds mijn lidmaatschap op het forum volgend berichtje/vraag...
Zo'n 2 weken geleden ben ik naar Lissabon gegaan op citytrip, ik heb daar voor zo'n €10/st 2 modeltrams gekocht met als bedoeling één van de 2 om te bouwen in een van de historisch/toeristische trams die rijden op het eiland Mallorca tussen Soller en de haven. De spoorwegen zijn daar blijkbaar nog maar weinig bekend bij modelspoorders want ik heb nog geen voorbeeld gevonden van iemand die het mij voordeed. Ik ga al jaren op vakantie naar Mallorca, daarom wou ik me er eens aan wagen. Als beginneling leek het mij nog te doen.
even een fotootje van het model:
DSC01324 by BramTrains, on Flickr

Dit zou het moeten worden...
10193724425_44b61b9d20_b by BramTrains, on Flickr
foto gebruikt van Internet.

Ik ben al begonnen met het demonteren van de onderdelen...
DSC01331 by BramTrains, on Flickr

Mijn eerste werk zou zijn dat ik de lak en verf verwijder van het metalen frame. Ik heb al wat gelezen en denk dat dit het best zou gaan met ovenreiniger.?

Aangezien een deel van het park van Ferrocarril de Sóller ooit in Lissabon reed dacht ik dat het frame hetzelfde was... maar... aan de ene kant zijn de deuren verdwenen en opgenomen in het chassis. Hier zou ik kneedbaar staal voor gebruiken op het venstergat te dichten. (Iemand ervaring hierbij?)

Bij de trams in Lissabon hangt er blijkbaar nog een soort bumper aan welke bij de bruine er reeds zijn afgehaald. Dit wordt wellicht het ingewikkeldste onderdeel om aan te passen. Ik had gedacht om het weg te vijlen.(kan een diamantvijltje hierdoor?) Wegfrezen is misschien wat duur... on onbegonnen
even een situatie schets:

Presentatie1 by BramTrains, on Flickr

Het dak zou ik ook nog moeten aanpassen. De bestemmingsborden moeten eraf, het oude rolpantograaf, de grootste kist. Ik heb hier voor het nummer 24 in het park gekozen vanwege de mindere detaillering op het dak. Daarna zou ik een pantograaf erop zetten gelijkaardig aan een van de reeks hle23.

Daarna moet het gespoten worden. Ik heb geen airbrush en kan er mij ook geen aanschaffen. Andere manieren, ideeën zijn welkom!

Ik heb wellicht een hoop zaken over het hoofd gezien maar dit is reeds een begin, wie mij kan helpen of raad kan geven, laat maar komen!

755philippe

Hallo,
Als je alles goed afplakt kun je als je de juiste kleuren vind gebruik maken van spuitbussen. Alleen vrees ik dat die verven té glanzend zijn.
Wel voldoende afstand en niet te lang op een plaats blijven spuiten maar dat zul je wel weten. Een airbrush kopen voor modelbouw is een goede investering want bij zelfbouw zul je die toch nog gebruiken.

Mvg

755philippe

Metpetergaathetbeter


BramTrains

Citaat van: 755philippe op 14 augustus 2016, 21:38:58 PM
Hallo,
Als je alles goed afplakt kun je als je de juiste kleuren vind gebruik maken van spuitbussen. Alleen vrees ik dat die verven té glanzend zijn.
Wel voldoende afstand en niet te lang op een plaats blijven spuiten maar dat zul je wel weten. Een airbrush kopen voor modelbouw is een goede investering want bij zelfbouw zul je die toch nog gebruiken.

Mvg

755philippe

Bedankt! Ik heb namelijk mijn geld nodig voor de aankoop van nieuw Belgische modellen daarom wacht ik nog enkele jaren met de aanschaf van een goede airbrush;-)
Goed om te weten dat het zou moeten lukken ook met spuitbussen. Met een matte deklaag zou dat probleem van te glanzend te zijn verholpen kunnen worden mss.

BramTrains

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 augustus 2016, 21:49:52 PM
alvast Welkom hier op het forum! ;)

Bedankt! Ik kende het forum al van voordien... Voel me er al helemaal in thuis;-)