Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Spoorpro.nl

Gestart door DelticPower, 11 augustus 2016, 12:40:05 PM

DelticPower

De Belgische spoorbond ASTB ligt in de clinch met spoorvervoerder NMBS over de opzegtermijn van machinisten. Machinisten die minder dan een jaar in dienst zijn en van werkgever willen veranderen, moeten niet langer een maand maar een heel jaar aan het werk blijven. De NMBS wil hiermee de uitstroom van treinpersoneel tegengaan. 



Volgens de ASTB verlaten veel jonge treinbestuurders NMBS al binnen vijf jaar na hun aanstelling. Volgens de spoorvakbond  doet de spoorvervoerder er beter aan om de arbeidsomstandigheden van de machinisten te verbeteren, in plaats van zo'n 'radicale maatregel' in te stellen.

De spoorvakbond begrijpt dat er financiële maatregelen nodig zijn om de NMBS 'terug op het juiste spoor te brengen', maar stelt de doeltreffendheid van deze radicale maatregel ernstig in twijfel. "Er was ongetwijfeld wel genoeg ruimte voor een iets meer progressieve benadering", aldus de spoorvakbond.

Concurrerende spoorvervoerders

De NMBS geeft elke machinist een opleiding van 15 maanden die 45.000 euro kost. De spoorvervoerder is bang dat ze deze investering kwijtraakt.

 De vakbond ziet meer heil in het verhogen van het salaris van de machinisten en wil dat er meer oog is voor de 'psychologische druk die op hun schouders rust'.

De vakbond verwacht dat dit ervoor zal er voor zorgen dat de treinbestuurders minder snel naar concurrerende spoorvervoerders overstappen, zoals DB Schenker of Crossrail. 


"Deze maatregel wordt toegevoegd aan een steeds langer wordende lijst van opgedrongen verplichtingen en versterkt de negatieve psychologische impact ervan op het Rijdend Personeel."

Zo zouden de regels voortdurend wijzigen, zijn er verschillende veranderingen in de verkeersleidingsposten, worden de medische controles steeds strenger, zijn de evaluaties met directe impact op het salaris te subjectief en is er sprake van onmenselijk wisselende uurroosters.

Onderwerpen: machinist, NMBS, spoorvervoerder, treinbestuurder, vakbond

Groeten Jan

Metpetergaathetbeter

bij De Lijn dacht ik dat je een zekere tijd moet blijven of je moet bijpassen (voor een deel/helemaal al naargelang)bij die opleidingskosten ? ;)

patatje70

is toch de normaalste zaak van de wereld, in de privé sector gebeurd dit continu ,ge kunt toch niet verwachten dat uwe werkgever een dure opleiding ( of rijbewijs vrachtwagen bv) betaald en gij na een paar maanden salut zegt met uw diploma op zak..

yannickvw

Ofwel vraag je een verplichte opzegperiode (hier 1jaar) ofwel een uitkoopvergoeding (hier 10000euro), maar de twee gaat er wel wat over. Bovendien: hoe kan je ooit van werk veranderen met 1 jaar opzeg?  Die andere werkgever zal lachen als je hem meedeelt dat je pas binnen een jaar beschikbaar bent.

In ieder geval: ik vraag mij af wat ze met iemand gaan doen die een veiligheidsfunctie beoefent en tegen zijn zin komt werken?

Metpetergaathetbeter

anderzijds weet je toch dat de opleidingskosten vrij fors zijn en de gekende opzegggingsperiode vrij lang is dan kun je dat eigenlijk niet inroepen. Ik kende bv ook iemand die bij een bieruitzetter ging werken, beloofd had lang te blijven (ik denk toen nog vrienden)en na het behalen van zijn rijbewijs vrachtwagen(op kosten werkgever) prompt zijn ontslag gaf ! :-\

Wim66

Het is een normale zaak dat wanneer je een opleiding volgt op kosten van je werkgever dat je verplicht wordt ene bepaalde tijd te blijven. Dit wordt dan contractueel vastgelegd. Bij diverse bedrijven is het dan zo wanneer je toch vertrekt binnen die
periode je een resterend deel van je opleiding moet terug betalen.

Wim

Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI