Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Koppeling met NEM

Gestart door Freek, 10 augustus 2016, 22:23:18 PM

Freek

Ik ben momenteel bezig met het digitaliseten van een oude Roco locomotief. Deze wil ik voorzien van een automatische koppeling.
Bij deze loc zitten nog een aantal verschillende koppelingen maar is niet voorzien van NEM-schacht, maar wel van zoiets:


De automatische koppelingen die ik heb van Marklin zijn voorzien voor montage in NEM-schacht.
Bestaat er iets zoals bovenstaande koppeling met NEM-schacht? Of wordt het zelfbouw?

Heb het ook al aan Googleman gevraagd, wel gelijkaardige gevonden, maar niet wat ik zoek.

stoomlokje

#1
Als de foto een Roco koppeling toont , heb ik waarschijnlijk wel een antwoordt.

Dan kan je de volgende onderdelen gebruiken : Fleischmann 6576 ( dit is met zwaluwstaart gleuf  ) en daarin kan je dan verschillende mogelijkheden plaatsen:

1° : Roco 40396 ( zonder de vork voor in de NEM schacht ) universeelkoppeling
2° : Roco 40287 ( zonder de vork voor in de NEM schacht ) kortkoppeling
3° : Fleischmann 6570  , Profikoppeling met zwaluwstaart verbinding

of Märklin 286400 , dit is een NEM schacht met achterzijde zoals op uw foto , en daarin kan je dan weer verschillende soorten koppelingen steken

grtjs,
Saskia

Freek

Ik denk dat die van Marklin is wat ik zoek.
Bedankt voor de info.

Gerolf

Mij lijkt het dat met een "omzetter" je koppeling steeds te lang zal worden,
en je dus iets zelf zal moeten bricoleren  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Ik ga passen en kijken wat het geeft.

voor alle duidelijkheid, dit is wat er op moet passen:

Dus ik denk dat die marklin 286400 de enige mogelijkheid is die ik heb tot nu toe, of zelf iets maken.

stoomlokje

Freek  heeft niet achter kortkoppelingen gevraagd , maar wil blijkbaar NEM-schachtjes aan zijn loc plaatsen, om er de Märklin beugelkoppelingen in te kunnen plaatsen die hij heeft liggen.

Ik heb ook bij al mijn oud materiaal de koppelinghouders moeten veranderen om er Profi's van te maken (+/- 60 loc's ) , en ja, dan zijn er loc's waar de bufferafstand iets groter wordt.
Dat is nu eenmaal een compromis dat je moet aangaan met het oudere materieel.
Wil je dat niet , dan is er maar één ( dure ) oplossing, en dat is het oude materieel weg doen en alles nieuw kopen  ( voor zover het model nog in de handel te verkrijgen is ).

stoomlokje

Freek , ik kan jouw foto niet zien op de PC.

Saskia

Freek

Ik heb het tussenstuk van Marklin getest, het past wel, maar zoals Gerolf al aanhaalde is de afstand te groot.
Zo groot dat er bijna een extra wagon tussen kan :(


De kortste afstand dat ik kan bereiken met de stukken die ik heb is met Roco koppeling


De 3e mogelijkheid die Saskia aanhaalde zal waarschijnlijk wel de kortst mogelijke afstand zijn met "standaard" stukken
Maar als ik mij niet vergis bestaan er geen automatische koppelingen voor Roco- of Fleischmann kortkoppelingen.

Ik ben ook al aan het kijken geweest om zelf een stuk te maken, maar ik kan enkel de afstand korter maken door een stuk van mijn automatische koppeling te doen en daar een zwaluwstaart verbinding van te maken.

Saskia, welke foto kan je niet zien? die van mijn eerste post of van mijn vorige? Die van de eerste heb ik in een andere map gezet op photobucket.
De laatste kan je hier terug vinden:http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/thumb/b/b0/R52.jpg/235px-R52.jpg

Freek

Ik zie net dat ze van Krois ook digitale koppelingen hebben voor Roco koppelingen:
http://shop.krois-modell.com/Krois-Modell/Digital-Couplers/Couplers-H0/DKKb-Digital-H0-Close-Coupler-Basic::3120.html
en deze zijn ook met zwaluwstaart verbinding NEM363.

Iemand enige ervaring mee

Of bestaan er digitale koppelingen voor de Fleischmann kortkoppelingen?

stoomlokje

Het was bij de tweede reactie , dat ik geen foto kan zien.
Bij de laatste ,wel , met die loc's

Fleischmann heeft een set digitale koppelingen van het type Profi met het katalogus nummer 651581
Hier is wel de decoder meegeleverd  , totale kostprijs +/-  89 €.
Roco onder het nummer 40411 , met universeel koppeling ( ook koppelbaar aan de Märklin koppelingen ), 2 stuks eveneens met de decoder  en kostprijs +/- 89 €

Grtjs ,
Saskia