NMBS Type 2216, Gbs

Gestart door PeterVG, 10 augustus 2016, 12:17:37 PM

PeterVG

Tijdens het inscannen van de fotocollectie van Fernand Maes kwam ik deze foto tegen.
Fernand nam deze foto in 1996 ergens in het oude deel van de Antwerpse Haven.
Wagen 01 88 150 2 752 toont op de deuren een leuk opschrift. De evolutie van de mens is nu niet iets dat je verwacht op de deur van een Gbs. Weet er iemand wat de reden was achter deze decoratie.
Verder vind ik dit een heel leuk voorbeeld van de Gbs reeks. Echt eentje die als voorbeeld kan dienen voor een verweersessie. Jammer dat de vroeger alomtegenwoordige Gbs reeks een beetje uit het oog van de modelbouwers verdwenen is.
Welke producent komt met een nieuw mooi NMBS Gbs verhaal?




Metpetergaathetbeter

moeten al andere buffers op  ;)

Martin Welberg

Roco heeft toch zo'n ding, beetje omstikkeren denk ik maar zie niet echt veel verschil met een DB uitvoering..

Metpetergaathetbeter

Citaat van: milocomarty op 11 augustus 2016, 12:34:21 PM
Roco heeft toch zo'n ding, beetje omstikkeren denk ik maar zie niet echt veel verschil met een DB uitvoering..
toch wel er zijn al bij sommige types verschil met de plaatsing van die haken,de buffers(die Roco ook niet heeft aangepast) ontbreken van het typenr bij sommige?en  bij sommige (aantal)/de opstapjes om de wagon te betreden :-\

Martin Welberg

En set 47255  van Brawa, beetje ombouwwerk zit er uiteraard in, de NMBS is een zodanige niche markt dat men er niet voor kan maken..

PeterVG

#5
De Brawa optie leek me wel wat



De beste gelijkenis is er met het NMBS wagantype 2016A1. Latere NMBS reeksen zijn iets meer gewijzigd en hebben meer verschillen. Helaas hebben alle Belgische wagens schuine verstevigingsbalken op de flanken die naar boven toe uit mekaar gaan. Bij de Brawa wagens is dit net omgekeerd.
Met het nodige schuur en plakwerk kan je hier wel een mouw aan passen.




Foto van een Type 2016A1 gemaakt door Fernand Maes in Mol, collectie MSC De Kempen

Martin Welberg



En deze ? Märklin 4732 gedeckter Güterwagen Gbs 254

Metpetergaathetbeter

#7
deze lijkt toch al beter op het model maar is toch iets minder fijn(kan misschien aan de close-up foto liggen) trouwens zie ik bij deze dat het zwarte vlak en het documentenrooster omgekeerd staan  ;) Wordt schuren maar met dat zwarte vlak moet dit toch lukken  :-\ zijkant dak is dan weer beter  :) (op de kopse kanten)

ACFI

#8
Citaat van: milocomarty op 11 augustus 2016, 21:11:26 PM

En deze ? Märklin 4732 gedeckter Güterwagen Gbs 254

Onder nummer 4731 heeft Marklin van dit model een Belgische versie uitgebracht.
UIC code  01 88 150 1 791-0 Type 2216A4.



ACFI

stoomlokje

Roco heeft ze vroeger  ( 1986 ) uitgebracht onder het nummer 46414  en  46416 , deze laatste met metalen schuifdeuren.

Grtjs,
Saskia

Metpetergaathetbeter

ook die kenden dezelfde mankementen of onvolkomingen als de andere  ;)

ACFI

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 augustus 2016, 15:02:40 PM
ook die kenden dezelfde mankementen of onvolkomingen als de andere  ;)

Dat is een beetje glas halfvol of halfleeg. Idem met de schuifdakwagens Bijv.

Wanneer LSM ze uitbrengt zal het wel perfect zijn maar tegen dan zitten het merendeel van ons in een rolstoel. En mogen we aan niks meer aankomen.  ;D

ACFI


Peter

Ook het Mârklin model heeft zijn, zoals trouwens alle Märklin modellen een belangrijke fout. Door hun koppeling moeten de buffers te hoog geplaatst worden, waardoor heel deel boven het chassis dat verschil in hoogte moet kompenseren. Niet zo heel erg maar een milimeter of iets minder valt naast andere los/rijtuigen/wagen van andere merken toch op als je ze naast elkaar zet.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ACFI op 12 augustus 2016, 19:04:07 PM
Dat is een beetje glas halfvol of halfleeg. Idem met de schuifdakwagens Bijv.
volgens mij durfde jij niet schrijven dat jij noch volle, noch lege glazen bier kon zien staan  !  ;D ;)

Wim66

Als je dan nog met die beverige handen nog iets kan vast houden laat staan ziet staan

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI