NMBS openbakwagens tijdperk III

Gestart door PeterVG, 01 augustus 2016, 22:09:02 PM

PeterVG

Openbakwagens bij de NMBS tussen 1955 en 1965 of tijdperk IIIb.
Wat reed er echt? Ik wilde het weten en ging op zoek.
Het is een moeilijk onderwerp en een studie hierover heb ik nog niet gevonden.
Maar de fotocollectie van Fernand Maes bevat wel van bijna elk wagentype een foto.
De openbakwagens heb ik ingescand. Ze zijn op deze link te vinden

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/collections/72157671522300546/

Relevant voor de openbakwagens zijn de wagentypes: 1211 tot 1510.
Deze zijn vrij volledig. de rest van de wagentypes op de link is verre van volledig.

Let wel er kan altijd een wagentype ontbreken want de NMBS durfde verschillende wagentypes hetzelfde wagennummer te geven waardoor het moeilijk is om uit te vissen of de verzameling compleet is. Maar in grote lijnen ben ik vrij zeker dat alle relevante wagens te vinden zijn.
Mocht iemand meer info hebben dan hoor ik het graag. Of nog beter een tweedehandsboek te koop over het onderwerp NMBS goederenwagens want dit ontbreekt in mijn bibliotheek. Gelukkig heb ik diverse NMBS omnummerlijsten met typevermelding dat helpt veel bij het zoekwerk.

Herwig

#1
aan PeterVG,                                                  01 aug16,

Dit zojuist ontdekt...

U ZIJN WE UITERMATE ERKENTELIJK VOOR DEZE KEURIG GERANGSCHIKTE FOTO'S  EN HET GELEVERDE WERK .....

Maar:   het zijn toch niet alléén  openbakwagens  zoals in uw titel, maar veel meer ... ?    Eerder   "Goederenwagens tijdperk3"  .

Ga je dit zelf melden (verwijzen) in uw rubriekjes   GrootBedrijf en  Supering ?
Is echt wel de moeite, zachtjes uitgedrukt.

Herwig

#2
aan PeterVG,                                                      01 aug16,

Volgens u zijn dit de foto's van Collectie Fernand Maes.
Kunnen die door u later nog worden aangevuld met foto's (van deze goederenwagens) van uzelf of andere fotografen ?
Of is dit   niet   de bedoeling ? 

PeterVG

Reeks 6000 staat voor prive
Dus naast Sati ook kalk en nog veel meer.
Voorlopig zijn enkel de openbakwagens redelijk volledig. Aan de rest is nog veel werk.

Herwig

#4
Onze teksten hebben elkaar gekruist.

Had net iets te laat begrepen dat zowel de koel- als kalkwagens    PRIVé-wagens    waren, pardon...

Lees nu ook dat het werk nog niet voltooid is.
Bij voorbaat DANK en nog veel moed...

Herwig


eve

Voor de 1212 (niet allemaal) :





Beetje gezocht en er nog gevonden in voorraad  bij diverse handelaars (schijnbaar)...

Erik

PeterVG

Dat is het type 1212H.
Daar had de NMBS niet zo veel exemplaren van. Dus ook niet zo veel fotos. In de collectie van Fernand zaten 2 exemplaren. Die kan je vinden op de link onder type 1212. Een typenummer waar een leuk allegaartje onder te vinden is van meerdere verschillende exemplaren, A tot G.

PeterVG

Kijk ook maar eens naar het type 1212C. Lijkt erop maar net anders. Zou die in model te vinden zijn?

eve

Daarom schreef ik ook : "Voor de 1212 (niet allemaal) : "

Erik

Herwig

#10
gevonden:   zo'n   1212 H:

Zie de voorlaatste zw/w-foto bij het type 1212:   wagen met nr. 1160166 ...
Deze metalen wagen heeft vlakke wanden.

De laatste zw/w-foto:  deze wagen nr. 1160106 heeft wel de   "diamant"-vormige wanden  (maar ook stortgoten, of hoe heten die dingen) ...)

Dat catalogusuittreksel, dat is REE  ?                     >>  ex-DR     Om    "Ludwigshafen"   (Nmbs, Sncf, Cfl, DB-versies ...)

PeterVG

#11


Deze heeft inderdaad vlakke wanden en het REE wagentje is uitgevoerd met ruiten in de wandvlakken. Een verschijnsel dat ik verklaar doordat de wagens bij levering uitgevoerd werden met geplooide plaat in ruitvorm maar door het intensief gebruik enigsinds vlak werden. Althans dat is mijn vermoeden want het komt ook voor bij andere wagentypes. Soms herken je de plooivorm nog net in de deuren maar niet meer in de wanden. Vandaar mijn vermoeden maar ik kan fout zijn.
Het REE wagentje is zeer fijn uitgevoerd maar mist jammergenoeg het zwarte vlak voor krijtopschriften. Dat zelf aanbrengen via decal is moeilijk want het metalen bakje voor bestemmingspapieren is in reliëf uitgevoerd. De hier getoonde wagen heeft trouwens een wegklapbare nokstaaf om zeilen te kunnen steunen. De foto waarover Herwig sprak met ingebouwde stortgoten is een prototype vermoed ik.


Herwig

#12
citaat:  ..."...wagens bij levering uitgevoerd met geplooide plaat in ruitvorm, maar door het intensief gebruik enigszins vlak werden. Althans dat is mijn vermoeden ..."...

'k Probeer me dit voor te stellen...
Door woest gebruik kunnen de mooie originele plooien er min-of-meer uit gaan
en de vlakken slordiger, naar de buitenzijde toe, bol & geblutst worden,  maar  vlak  worden ?
( is namelijk min-of-meer krimpen, denk 'k )

Herwig

..."...Beetje gezocht en er nog gevonden in voorraad  bij diverse handelaars ...  ,  Erik ..."...

>  (Bijvoorbeeld bij Marnan)   deze knappe antieke REE-tjes:   30,-E/stuk, afgerond.
Dus als je 2 groene plus 2 bruine, met een grote B, zou willen aanschaffen:   1.200,- voorhistorische frankskens/stuk   maal vier ...
en die grijze CFL is ook niet mis ....                                Wat een bedragen .

>  Maar anderzijds, voor de heruitgave van de oerklassieke groene openbakwagen Fleischmann vraagt men  A°2016  ook 25,4 Eurootjes.

krisds

mooie aanvulling is dit document op de site van rixke tassagnon (spoorse zolder); http://www.tassignon.be/trains/PDF/Materiel_marchandise_SNCB.pdf
ik zie op de site van amf87 ook wagens staan van het type "ocem 29", zijn dat dezelfde als de ree?

Voor de rest, prachtig initiatief peter!