Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

5001

Gestart door Peter, 10 juli 2006, 15:03:52 PM

rixke rail

#30
citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Gisteren heb ik het model bij Verschooten in de vitrine zien staan. De kleur valt best mee. De foto's die ik tot nu op het forum en elders heb gezien tonen een lichtere kleur dan het model in werkelijkheid. Ik zou durven zeggen dat de kleur heel dicht bij de kleur ligt van de reeks 16 die M?rklin als eerste model heeft uitgebracht.
Het is een beetje vreemd om een locomotief te zien in een kleur die je in de werkelijkheid nooit hebt gezien bij die lok (ik alleszins niet). De reeksen 15, 16 en 18 die ken je en van die locs (her-)ken je ook de kleur, wat het vergelijken en accepteren van het kleurbeeld tussen het model en de werkelijkheid gemakkelijker maakt.
Hoe dan ook: ik was aangenaam verrast.



De echte kleur was inderdaad hetzelfde "staalblauw" als de reeksen 15 en 16. (zie een ander draadje).
Modelspoorse groeten,
Eric


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/





Volgens Andr? Witmeur van Jocadis, is het blauw van de 5001 hetzelfde als van de generatorpakwagens, en ni?t het staalblauw van de 15 en 16.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

trainfreak

#31
citaat:
Geplaatst door rixke rail


Volgens Andr? Witmeur van Jocadis, is het blauw van de 5001 hetzelfde als van de generatorpakwagens, en ni?t het staalblauw van de 15 en 16.



Deze heb ik ook gehoord van het TSP!
Het was wel het lichtere blauw, dan de kleur die ze nu hebben!
Als je de donkere laag eraf krapt dan zou je op de bleke laag moeten zitten.
Spoorse groeten
Dimitri

rixke rail

#32
citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door rixke rail


Volgens Andr? Witmeur van Jocadis, is het blauw van de 5001 hetzelfde als van de generatorpakwagens, en ni?t het staalblauw van de 15 en 16.



Deze heb ik ook gehoord van het TSP!
Het was wel het lichtere blauw, dan de kleur die ze nu hebben!
Als je de donkere laag eraf krapt dan zou je op de bleke laag moeten zitten.



Ik bedoel dus dat de kleur van de 5001 van Mehano wel degelijk de juiste kleur is. Ik ben dinsdag daar geweest om voornoemde lok af te halen en had een interessant gesprek met hem, onder spoorwegliefhebbers.
Het schijnt trouwens dat de 5101 te koop staat bij de N.M.B.S. en dat T.S.P. hem misschien zou willen overkopen om opnieuw de ?chte (uitgenomen de motor natuurlijk) te maken ! [8D] Geruchten [:I] of waarheid [:p] ?
De bestuurdersposten van de huidige (5117) zullen gebruikt worden voor de 6003. (Dat is wel een feit !)
Het T.S.P. zal binnenkort meer rollend materieel bewaren dan de N.M.B.S. zelf !
Modelspoorse groeten,
Eric.


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

#33
[:)]

Dag vrolijke bende,

Eventjes een kleine opmerking ivm. de ?Mehano? type 50 alias 5001 alias 200.001, en ik heb gewacht tot er een reactie met een goede referentie op het forum verscheen.

Hebben de heren ?kr t c st rs? eventjes een vergelijkende foto / dia genomen van de hierna vermelde NMBS voertuigen;

De HLD 6005 laatste versie, ex 210.xxx ex 6005, ook een diesel elektrische locomotief.

De oude GENERATOR wagens, met de oude motoren erin van de AR reeks 620.XX.

De kleur op de kasten van deze voertuigen, is dezelfde als deze van de herschilderde ex 5117 in de nu 5001 van de TSP.

En nog eventjes iets. De kleuren films van vroeger (jaren 60/70) waren niet zo ver gevorderd als deze van de laatste jaren, alsook dient in rekening gebracht te worden het andere soort afdrukpapier en ontwikkelaars.

Kijk maar eventjes rond in je oude fotoarchief van 30 ? 40 jaar terug, je zal wel verschillen zien opduiken van hetzelfde voorwerp.

Mvg[^]
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

ysbeer

#34
Wie heeft nu gelijk.
Je zou er een kleur van krijgen

Maar als niemand het toch meer weet maakt het ook geen z... uit.
blauw is blauw en laat dat maar zo.

wim ysbeer

rixke rail

#35
Afgezien van de kleur, die nu uiteindelijk toch juist blijkt te zijn, maak ik mij een andere bedenking : voor hen die het model met sound gekocht hebben of nog zullen kopen. Wat was het originele motorgeluid van de 5001 ? Het was een volledig andere motor dan de andere 51'ers, dus zal hij ook wel anders geklonken hebben, of interesseert jullie dat niet ?
Modelspoorse groeten,
Eric.


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loebaske

#36
Weer iets om over na te denken, het geluid  [:D][:D]
ben bijna eens wat Jocadis zegt, het is het blauw van
de generatorwagens, dat blijkt hier ook uit men foto archief

verder ga ikke niet meer over het kleur hebben, voor mij
komt hij niet op de baan, en zekers niet in de kast, want
daar staat hij zelfs onzichtbaar  [:D][:D][:D][:D]

D_Loc

#37
citaat:
Geplaatst door rixke rail

Afgezien van de kleur, die nu uiteindelijk toch juist blijkt te zijn, maak ik mij een andere bedenking : voor hen die het model met sound gekocht hebben of nog zullen kopen. Wat was het originele motorgeluid van de 5001 ? Het was een volledig andere motor dan de andere 51'ers, dus zal hij ook wel anders geklonken hebben, of interesseert jullie dat niet ?
Modelspoorse groeten,
Eric.


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/




Dat is ook de reden dat ik geen geluid heb genomen in deze versie. Dit geluid kan niet overeenkomen met die van de normale 51'ers. De lok had immers een andere motor ?n andere uitlaten. Anderzijds, er zullen er weinig zijn die het geluid van deze machine in het echt gehoord hebben dus maakt het ook weer niet zoveel uit. Zeker als men de lok situeert in tijdperk V, dan is het immers een overgeschilde 51 en klopt het geluid wel[;)].
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

trainfreak

#38
CiteerGeplaatst door rixke rail

Ik bedoel dus dat de kleur van de 5001 van Mehano wel degelijk de juiste kleur is. Ik ben dinsdag daar geweest om voornoemde lok af te halen en had een interessant gesprek met hem, onder spoorwegliefhebbers.
Het schijnt trouwens dat de 5101 te koop staat bij de N.M.B.S. en dat T.S.P. hem misschien zou willen overkopen om opnieuw de ?chte (uitgenomen de motor natuurlijk) te maken ! [8D] Geruchten [:I] of waarheid [:p] ?
De bestuurdersposten van de huidige (5117) zullen gebruikt worden voor de 6003. (Dat is wel een feit !)
Het T.S.P. zal binnenkort meer rollend materieel bewaren dan de N.M.B.S. zelf !
Modelspoorse groeten,
Eric.



Het is toch 'normaal' dat het TSP meer museumstukken zouden bewaren dan de NMBS?
Hun budget is groter en als TSP nu een 18 (elektrisch) bewaard, waarom zou de NMBS dat dan nog doen?
Spoorse groeten
Dimitri

Nonkelronnie

#39
citaat:
Geplaatst door trainfreak
Hun budget is groter en als TSP nu een 18 (elektrisch) bewaard, waarom zou de NMBS dat dan nog doen?



Wanneer gaan ze die 18 terug in ere herstellen en terug op het net rijvaardig maken?
En dan nog liest in de grijs-blauwe livrei van hun beginperiode (kwijl, kwijl)

Rochevalien

#40
citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

[:)]

Dag vrolijke bende,

Eventjes een kleine opmerking ivm. de ?Mehano? type 50 alias 5001 alias 200.001, en ik heb gewacht tot er een reactie met een goede referentie op het forum verscheen.

Hebben de heren ?kr t c st rs? eventjes een vergelijkende foto / dia genomen van de hierna vermelde NMBS voertuigen;

De HLD 6005 laatste versie, ex 210.xxx ex 6005, ook een diesel elektrische locomotief.

De oude GENERATOR wagens, met de oude motoren erin van de AR reeks 620.XX.

De kleur op de kasten van deze voertuigen, is dezelfde als deze van de herschilderde ex 5117 in de nu 5001 van de TSP.

En nog eventjes iets. De kleuren films van vroeger (jaren 60/70) waren niet zo ver gevorderd als deze van de laatste jaren, alsook dient in rekening gebracht te worden het andere soort afdrukpapier en ontwikkelaars.

Kijk maar eventjes rond in je oude fotoarchief van 30 ? 40 jaar terug, je zal wel verschillen zien opduiken van hetzelfde voorwerp.

Mvg[^]
Herman




Dag vrolijke Fremo!! Ik heb gewacht tot ook jij je zegje doet in dit
kleurboekje,jij bent natuurlijk vrij om te denken dat de kleur van de TSP 5001 dezelfde is als die van de generatorwagens maar volgens mij ben jij gewoon kleurenblind.Allez, als nog eens op een rijtje:

1)Mehano heeft,godzijdank niet voor het TSP blauw gekozen dat op geen ......trekt en ik trouwens nog nooit op geen enkel NMBS traktie middel gezien heb,niet in model,niet op foto en niet in het echt.
2)het is meer dan waarschijnlijk dat de NMBS ,toen ze de 5117 herschilderden,teruggrepen op een soort blauw dat ze al hadden ipv nog een ander tint te gaan mengen.
Dat dit ZEKER NIET het huidige blauw is ,ligt voor de hand.
Ik stem persoonlijk voor de oorspronkelijke kleur van de reeksen 15 en 16
3) de generatorwagons hadden toch weer een andere tint als de reeksen 15 en 16.
4) je kan niet voortgaan op kleurenfoto's als referentie??? hahahahahahaha .duizenden modelbouwers over heel de wereld doen gewoon niets anders en dan bedoel ik niet alleen modelspoorders.
5)wisten jullie dat gerenomeerde tijdschriften en auteurs van referentie boeken over WW2 tanks en vliegtuigen zich hoofdzakelijk moeten baseren op zwart-wit foto's om de juiste kleuren en camouflage patronen te vinden? straf h?.

nu ist weer aan jullie[;)]


Gerrit

Peter

#41
Als ik naar de verf van Dacker kijk (twee verschillende kleuren lichtblauw) dan lijkt de Mehano 5001 nog het meest op het zogenaamde werkwagenblauw (Dacker kleur is iets zachter)
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#42
Tiens ik dacht dat de 5117 door de TSP was herschildert en niet door de NMBS ? en dat de generatorwagens een andere tint hadden en nog steeds hebben, deze twee tinten blauw schelen als zwart en wit dus dat ziet elke blinde. En als ge niets anders hebt dan zwart-wit foto's kan er ook niemand meer zagen dat de kleur niet juist is dus dat is ook niet moeilijk, in die niche van modelbouw zijn ze al zover dat het uitzich het belangrijkst is, daar zagen ze niet lang over een tintje.
O ja ik heb de 5001, net zoals bijna iedereen hier, nooit in het echt gezien, laat ons er dan maar een eind aan maken, geen van ons kan uitsluitsel geven, en o ja als ge een vete wilt beginnen doe het over de mail en niet dit forum.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

#43
Jan ik heb hem (zoals ik al zei) gekocht omdat ik het model en de kleur mooi vond. Wat iemand anders erover denkt is zijn zaak.
Hij rijdt op mijn baan, met geluid, en als een bezoeker hem niet mooi vind, nijpt hij/zij de ogen maar dicht (of blijft weg)
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#44
[size=2]
citaat:
Geplaatst door janjozef

Tiens ik dacht dat de 5117 door de TSP was herschildert en niet door de NMBS ? Allez ja hier heb je gelijk

en dat de generatorwagens een andere tint hadden en nog steeds hebben, deze twee tinten blauw schelen als zwart en wit dus dat ziet elke blinde.

Ze verschillen inderdaad van kleur maar niet zoals zwart en wit,daarbij ik schreef net hetzelfde als jij alleen Fremo denkt daar ander over.
En als ge niets anders hebt dan zwart-wit foto's kan er ook niemand meer zagen dat de kleur niet juist is dus dat is ook niet moeilijk,
Als je van 60 jaar oude zwart-wit foto's en ditto archieven een algemeen aanvaard "model" kan destilleren ken je er toch wel wat van,denk ik( de mensen die zich hiermee bezighouden en dus niet mezelf)
in die niche van modelbouw zijn ze al zover dat het uitzich het belangrijkst is, daar zagen ze niet lang over een tintje.
Waar gaat deze draad dan over? daarbij de kleur is even belangrijk als de afwerking en de schaaljuistheid (bij het beoordelen van elk model)
O ja ik heb de 5001, net zoals bijna iedereen hier, nooit in het echt gezien, laat ons er dan maar een eind aan maken, geen van ons kan uitsluitsel geven, en o ja als ge een vete wilt beginnen doe het over de mail en niet dit forum.Jan
Ik heb de 5001 ook nooit in het echt gezien maar dat wil niet zeggen dat ik ook mijn gedacht niet mag zeggen,en het is wel gemakkelijk van te roepen "maak er een eind aan" (aan deze draad dan) als je ziet dat je geen gelijk krijgt.Een forum is nog altijd een plaats waar mensen van ideeen kunnen wisselen en kunnen discussieren.dat niet iedereen altijd dezelfde mening is toegedaan is maar normaal.
Dat sommigen er plezier in scheppen om iemand af te schieten en soms zelfs te kwetsen is dat niet.En ben ik soms begonnen met en vete?

Gerrit


[/size=2]