Spiralen in Wintrack; onderlinge koppeling lagen

Gestart door Leendert, 10 juli 2006, 11:01:35 AM

Leendert

Mede forumleden,

Vraag 1: Ik ben bezig met een ontwerp, alwaar ook een fikse railspiraal in moet komen. Met de gedachten van nu, worden dat 8 omgangen. Dat wil ik graag tekenen in Wintrack. Tot nu toe heb ik echter alleen maar 'platte' banen gehad, dus kon daar prima mee uit de voeten. Het aanbrengen van hoogte verschillen lukt ook, maar ik loop nu even (vooral visueel) vast, omdat alles over elkaar heen valt, vanaf de tweede circel. Mijn idee was dus om iedere circel op een eigen laag aan te bregen. Maar dat brengt me tot vraag 2: Hoe houd ik de koppeling tussen de verschillende lagen? Met andere woorden: als ik op laag 3 een rail verschuif, dat op laag 4 de gekoppelde rail ook mee verschuift?
Ik hoop dat ik me helder genoeg uitdruk, want ik gebruik misschien niet helemaal de goede kretologie..

Groet,
Leendert

Iebor

Ik ben verbaasd dat je na een week nog geen reacties hebt, daar zal een reden voor zijn[?]. Maar ik wil toch wel even proberen daarover iets te zeggen. Je wilt 8 omgangen in een spiraal. Als ik dan bedenk dat mijn eigen spiraal met elke omgang 9 centimeter omhoog gaat wil je nogal wat. waarom wil je afgezien van de materiaaldikte minstens 56 centimeter omhoog. Wellicht wil je meerdere afgangen vanuit de spiraal, dus meerdere schaduwstations of zo, dan heb ik niets gezegd. Mijn 4 sporige spiraal heeft 3 omgangen en gaat dus ongeveer 35 centimeter omhoog inclusief materiaal, precies de afstand tussen mijn schaduwstation en de eigenlijke baan. Ik gebruik ook Wintrack om mijn baan te bouwen maar eigenlijk pas ik dit programma toe om bij benadering te weten te komen hoeveel rails ik nodig heb. Voor de spiraal heb ik gewoon drie cirkels gemaakt in Wintrack, waarop de railbenodigdheden tot uiting komen. Ik zou ook wel in 3d willen werken maar ik weet zeker dat mijn uiteindelijke baan niet die baan zal worden door voortschrijdend inzicht tijdens de bouw, als je mij begrijpt. Dus je kunt wel heel veel moeite willen stoppen in het programma om alles perfect in 3d te krijgen maar gaat jouw baan er werkelijk zo ook uitzien. Dan mag je dus ook geen enkel probleem tegenkomen. Ik weet dat er een "helpfile" in het programma zit maar ik kan ook niet vinden wat jij zoekt een aangezien het antwoord vooralsnog niet in dit forum gegeven wordt ga ik er van uit dat wat jij zoekt niet eenvoudig te verwezenlijken is. Ik bied je hier niet veel hulp maar misschien moet je je idee wat aanpassen.

n/a

Beste Leendert,

De lagen zijn alleen maar een visueel hulpmiddel, het heeft dus niets te maken met de echte aansluiting van de rails.
Zelf heb ik in het verleden ook enkele lagen gebruikt voor de spiraal, om met de optie 3-D hoogte, bij de bouw kunnen zien hoe de baan verloopt.

Met vriendelijke groet,

Jos