LS Models Memling

Gestart door eve, 19 juli 2016, 13:38:19 PM

Thommy

Citaat van: stoomlokje op 19 juli 2016, 22:20:54 PM
Als ze nu spreken over 80 Eurokes ,doen ze alsof dat niets is, en ja ik weet dat de jeugd er geen benul meer van heeft , want het is "maar " 80 , maar het is in onze oude belgische frankskes toch weeral 3200 Bfr. voor 1 rijtuig.(dat is wel een ganse dag werken hiervoor ) en als ze over deze prijzen 10 jaar geleden zouden gesproken hebben, en zefs nu , dan verklaren de mensen ons voor zot.
Dan moet je ook niet verschieten dat de jongeren die zouden willen beginnen met onze hobby, snel afhaken. (En voor de andersdenkenden , die ik trouwens niets kwalijk neem , ja ik ben misschien nog van de oude stempel maar dat heeft soms ook zijn voordelen )

grtjs,
Saskia

m'n neefke was op 14jarige leeftijd met veel moed begonnen met een paar startsets van Mehano. dan een deel oude lima modellen gedoneerd... Tot hij meeging naar een MSM-expo en de prijzen zag van modellen... Ook afgehaakt wegens, veel te duur voor een loc/wagon.

ter vergelijking. Ik heb m'n Roco reeks 76 (de groene) indertijd nieuw gekocht in de winkel, denk rond het jaar 98? (kan er paar jaar naast zitten ook) voor 3000bef (75euro). Laatst heb ik 1 bijgekocht om, in de doos te geraken, om te bouwen... en zat ik al aan dezelfde prijs in occasie.

En ik vind +50euro voor een wagon ook op het randje af.
Greetz

Thommy

PeterVG

Citaat van: bellejt op 19 juli 2016, 18:06:55 PM
mooie set waar je trouwens verschillende locs kan voor zetten.

Zelf ben ik er altijd vanuit gegaan dat alleen de reeks 16 voor EC Memling stond. Blijkbaar was dat niet altijd zo. Deze foto vond ik op flickr.

NMBS 1806, Welkenraedt, August 1997 by Derk Luijt, on Flickr


rgp

Hallo,

De prijs is stevig, maar waarom ?

Om twee redenen: de noodzakelijke oplage en de "vermeningvuldigingsfactor kosten en lasten".
Noodzakelijke oplage: men viseert de klinknageltellers en de vitrine-kijkers.  Men zou versteld staan over het aantal "kopers" in die beide categorieën.  Als die wegvallen omdat men geen "leidingen onder het chassis die men niet ziet, of bagagerekken" niet voorziet, dan gaat de oplage dalen, en zal de prijs op een kleiner oplage moeten afgeschreven worden, zodat men op bijna dezelfde prijs komt la snu voor minder detaillering.  Om een model te kunnen verkopen heb je alle soorten kopers nodig.

vermenigingsfactor kosten en lasten: TB Cedric denkt aan een AM96.  Laat hem zijn kostprijs berekenen en dan het model "in het wit" verkopen.  Dan wordt het "boeken toe".  Hier in België is ondernemen - zeker op kleine schaal en/of in bijberoep - zo goed als onmogelijk; je wordt gewoon depressief hoeveel, maar vooral voor wat en wie je taksen moet betalen.  En daarbij als het je lukt wordt je nog als crimineel aanzien door de "aan de kant" staande toeschouwers.

Veel oplossingen zijn er niet: niets doen en maar blijven dromen, in het zwart werken, of delocaliseren.

Roland

bellejt

Peter, daarom heb ik indertijd ook die mooie loc gekocht met sound erin.Heb trouwens ook de 16 hier hoor.

Metpetergaathetbeter

PeterVG,

het restauratierijtuig is hier een DB rijtuig dat verkrijgbaar was van de betereLima (die evenveel kosten als Roco en die ook op 1/87waren, er heeft ook wel eens een Italiaans rest.-rijtuig meegereden (verkrijgbaar Roco) Soms is het interessant te kijken naar Links bv. Beluxspoor even onverwachte samenstellingen van wagens en Loc te vnden (in Duitsland bv met een baur. 103 voor)

oebr

zat er in de beginperiode van de Memling niet ergens een I4 of I5 in de sleep ? zie die er niet tussen staan.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

#21
Citaat van: oebr op 20 juli 2016, 10:40:25 AM
zat er in de beginperiode van de Memling niet ergens een I4 of I5 in de sleep ? zie die er niet tussen staan.
het  gemengd I4 ABrijtuig(Memling kleuren zonder klasse aanduiding LS 12125), was trouwens het eerste rest.rijtuig dat meereed later kwam (de verbouwde?)I10 in de combinatie, Dat AB kwam je ook in andere samenstellingen tegen!Helaas als het I10 rijtuig er tsshing dat was dat ander niet aanwezig, of werd het als reserve gehouden,hoewel zeg maar nooit kan niet, bij LS site zijn ook combinaties te vinden met 2(andere schildering met kaasstolp) of meer gelegenheidssamenstellingen.Denk bv maar eens aan speciale treinuitstappen TSP

zoals steeds brengt die linken van treinsamenstellingen die interessante samenstellingen naar voor die je niet verwacht(trouwens LS heeft ook zo'n interessant samenstellingen (maar dan vooral met de door hen gebouwde wagons ;)

ward

#22
Over prijzen kan je discussiëren zoveel je wilt.
LSM verplicht niemand ze te kopen é..
Maar toch ben ik zeker dat ze weer allemaal vlot verkocht gaan zijn, en achteraf er weer het gezaag gaat zijn dat ze niet meer ge krijgen zijn of tegen woekerprijzen..
Ik betaal liever wat meer voor een deftig afgewerkt model, want als je er binnenverlichting insteekt en reizigers zie je wel degelijk het verschil ervan..
Maar das mijn persoonlijke mening.
En jonge modelspoorders moeten niet direct zulke sets kopen, die kunnen ook gerust bv een goedkopere set kopen van piko of dergelijke die ook goede kwaliteit hebben.
Ik denk echt niet dat dat LSM hun publiek is..
Zelf ga ik de set niet kopen, omdat ze niet in mijn tijdperk past.
Maar moesten ze dergelijke set brengen die in mijn tijdperk past zou ik niet twijfelen...
Als ze geen belgisch materiaal brachten was het niet goed, nu brengen ze er....

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ward op 20 juli 2016, 11:34:32 AM

Ik betaal liever wat meer voor een deftig afgewerkt model, want als je er binnenverlichting insteekt en reizigers zie je wel degeli
en dan steekt men daar vaak van die figuurtjes in die men aan de kilo koopt, dat is pas jammer :-\

stoomlokje

#24
Ik kan je zeggen dat ik bij LSM ook afgehaakt heb. :-[
Tenzij dat ik ergens op een beurs nog eens iets kan kopen aan een betaalbare prijs. :D
In nieuw materiaal hebben ze bij mij volledig afgedaan. :-\
En ja, het zullen eerder VBVLtekes, Pikokes of Rocokes (voor zover die prijzen nog een beetje redelijk blijven) zijn ( of in okkasie ) , en voor de rest alleen nog af en toe ( eerder zelden ) iets aankopen. ;)

grtjs,
Saskia

Metpetergaathetbeter

gericht kopen is misschien een optie-hetgeen je echt wilt- maar ja ne mens wilt zo veel hé ? :-\ ;D ;)

OlivierV

€70 voor een rijtuig is gewon te veel. €50-tot maximaal 60 is nog te doen voor een nieuw mooi afgewerkt rijtuig dat goed rijdt. €70 is iets dat ge voor een stuurstand geeft.

Daarvan is Roco iets beter bezig. Hun i6 rijtuigen die ook mooi genoeg zijn en goed rijden kun je kopen aan iets minder dan €40, dat is voor de jonge modelspoorder betaalbaarder.

Nuja, ik koop niet vaak iets nieuw, maar aan de huidige prijzen zal dat nog minder dan ervoor gaan gebeuren.

Gericht kopen is een optie, maar dan nog, ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kris

Hallo,
Ik denk dat Roland de nagel op de kop slaat , moesten de vitrinekopers er niet zijn dan zouden er ook geen modellen meer zijn wegens een veel te lage oplage , en als een model uitkomt zit iedereen er met de loep op
Ik denk dat Cederic eens goed dit draadje moet lezen voor hij aan zijn AM96 begint , details zoals LS kan je niet bekomen als kleinseriefabrikant , en lees hier wat ze maar wensen te betalen voor een minder afgewerkt model
Kris

bellejt

laat ik hier gewoon ff tussendoor opmerken dat we gewoon super verwend geweest zijn aangaande prijzen.Als ik vergelijk met wat ik voor een wagonnetje betaalde 30 jaar geleden dan is 70 euro goedkoop.Heb de ganse opkomst meegemaakt en als jonge 20 tiger betaalde men toen voor een marklin wagonnetje 800 Bfr of 20 euro.Vergeleken met wat we nu verdienen en toen koste dat wagonnetje nu 65 euro.En dat is dan een gewoon goederenwagonnetje zoals de 4415 serie van Marklin.
Het besluit : op de jaarlijkse keuring wil iedereen die wagons hebben maar zijn ze al uitverkocht.Niet genoeg details en ze worden in de grond geboord.
Vind je het te duur laat het links liggen en zaag er niet over.Kan je het aankopen zoveel te beter en het stijgt vrij snel in waarde door de beperkte oplage.

De beginnende of jeugdige modelbouwer moet dat ook begrijpen en maar kopen naar zijn portemonee.Wij spaarden weken om een wagonnetje te kopen maar dat is blijkbaar nu niet meer het geval bij de jeugd.Zijn zodanig verwend dat alles zoals ze hier  zeggen als gebraden kippen in hun mond moeten vallen :) .

Dit is mijn gedacht en verder wordt het niet interessant meer dit draadje te volgen want is totaal uit de band getrokken en de bedoeling was info te geven.Niet een producent in de grond te boren omdat hij een normale prijs vraagt voor een mooi afgewerkt model.

Thommy

Citaat van: rgp op 20 juli 2016, 10:04:47 AM
Hallo,

De prijs is stevig, maar waarom ?

Om twee redenen: de noodzakelijke oplage en de "vermeningvuldigingsfactor kosten en lasten".
Noodzakelijke oplage: men viseert de klinknageltellers en de vitrine-kijkers.  Men zou versteld staan over het aantal "kopers" in die beide categorieën.  Als die wegvallen omdat men geen "leidingen onder het chassis die men niet ziet, of bagagerekken" niet voorziet, dan gaat de oplage dalen, en zal de prijs op een kleiner oplage moeten afgeschreven worden, zodat men op bijna dezelfde prijs komt la snu voor minder detaillering.  Om een model te kunnen verkopen heb je alle soorten kopers nodig.

goed; ik bijt...

degene die deze modellen kopen zijn meestal mensen die al aan de, naar mijn mening, oudere kant zijn. We spreken over naar en goed over de 50j. Mensen waar de kinderen het huis uit zijn en hun huis afbetaald is (en binnen x-aantal jaar hun verzameling moeten verkopen omdat ze naar een serviceflat moeten).

Dus hetgene waar we al even over spreken: niet voor de meeste mensen die wel nog een trein willen hebben om te rijden. Of noem het zoals vrouwlief zegt: om te spelen... daar hoeven die details dus niet en volg ik dus anderen die tevreden zijn met een roco/...

koppelen we dit aan de krant van vandaag die zegt dat de jeugd het met minder zal moeten doen dan de ouderen...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160718_02390923
Greetz

Thommy