Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Eerst test vervuilen ballast/rails

Gestart door patrick smout, 16 juli 2016, 12:57:57 PM

patrick smout

Een eerste testje voor het aanbrengen en inkleuren van de ballast en weatheren van de rails a.d.h.v. spuitbussen van modelmates. Van de bielsen ben ik zelf nog niet tevreden. Behouden nog een plastieken uitzicht en glimmen teveel. Zal ik eerst moeten drywashen met bruin denk ik alvorens ballast aan te brengen.

Wat is de mening van de experten?



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

vyncky

Patrick,

Zoals je zelf al aangaf. de dwarsliggers kan beter, de ballastkleur vindt ik mooi gedaan.

Ik spuit/schilder mijn sporen met Railroad tie brown. (modelmaster)  vooraleer te balasten (en te wheateren)
Ik heb hier nog wel een potteke staan. Bij interesse spreken we wel is af...

Groetjes

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

patrick smout

Yannick,

heb jij soms een foto van een stukje rail van jouw baan? Ik ben deze namiddag nog wat foto's gaan nemen van het grote voorbeeld. Kwestie van wat feeling te krijgen met de juiste kleuren.
Waar heb jij jouw model master verf gehaald?

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

vyncky

Ik heb deze besteld bij Het Spoor in Haasrode. Ik heb toen een hele lading verfjes besteld voor mezelf en de club. Het betreft de oude kleurlijn van pollyscale die nu in het modelmaster gamma zitten.

Een foto, daar moest ik even achter zoeken: mijn gebalaste rails zijn opgebroken en vervangen door nieuwe . en die zijn nog niet gepoten.

Deze staan op een stukje gespoten rail/dwarsliggers:


even gezocht:
Ik was ook niet echt tevreden met de ballastkleur! dus daar even niet op letten!


nog een oude foto gevonden:

Dit is enkel de railroad tie brown kleur, nu zou ik ze een beetje wheateren om wat verschil te krijgen.

op de club staat dat dioramaatje, dat is er mee gespoten. Anders kom je dinsdag maar is kijken!

groetjes

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

ERVIN

Welke ballast heb je gebruikt Patrick , ik gebruik ballast van Woodland , en gebruik ( soms ) verschillende kleuren ballast door mekaar , ik gebruik dan wel de profi rails van Fleischmann , maar wil je toch graag enkele voorbeelden geven....  ;)











Zoals je kan zien gebruik ik meerdere verschillende soorten kleuren ballast op mijn baan , gewoon om wat afwisseling te hebben.
En als je foto's wil hebben van het grootbedrijf , stuur maar even een PM. ;)

patrick smout

@Yannick,

ziet er in elk geval wel goed uit! A.s. dinsdag lukt het me niet om tot op de club te komen, mogelijk di. 26/7 wel. Toch niet erg als ik zo binnenval?

@Erwin,

de ballast op de foto met de 3010 komt wel heel realistisch over. Is deze geverfd of zijn dit gewoon verschillende soorten door elkaar? Wel of niet ingekleurd? Op de middelste foto komt de ballast me wat rood over.
Ik maak gebruik van de ballast van GPP (B021, grijs).

De kleur van de ballast op mijn proefstuk is uiteindelijk te donker geworden in een poging om de bielsen nog wat kleur te geven (wat uiteindelijk nog niet gelukt is). In realiteit zie ik op de foto's dat er nog veel meer grijze tinten in zitten. Bij mij zijn die volledig weg.

Deze namiddag heb ik de grootspoor foto's die ik genomen heb wat verder bestudeerd. In Photoshop elements heb ik wat RGB waarden bepaalt voor de kleur van de bielsen. Via deze site http://scalemodeldb.com/paint op zoek gegaan naar passende (acryl)verven en dat heeft het volgende lijstje opgeleverd:

Vallejo 70.876 #132 Brown Sand
Vallejo 70.939 #181 Smoke
Vallejo 70.801 #174    Brass

Ik ga dus eens een mix uitproberen van deze 3 kleuren op de bielsen. Nadien ballastbed aanbrengen en vervolgens heel licht inkleuren met Model masters roestkleur.

Wordt vervolgd ...

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Martin Welberg

Apart dat er een metalic verf bij zit..

patrick smout

Hallo Martin,

heb net weer iets bijgeleerd dus, bedankt voor de tip.

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

loebaske

Een tip misschien, eerst je sporen en biels in kleuren en dan ballasten met grind, ik gebruik ook zoals Erwin 3 soorten grind van Woodland.


patrick smout

Eric,

bedankt voor de tip. Bij de eerste poging had ik, niet gehinderd door eerdere ervaringen  ;) , verwacht dat de bielsen netjes mee een kleurtje zouden krijgen. Niet dus, volgende poging dus eerst netjes de bielsen van een basiskleurtje voorzien. We leren bij ...

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Martin Welberg

Citaat van: loebaske op 17 juli 2016, 19:52:13 PM
Een tip misschien, eerst je sporen en biels in kleuren en dan ballasten met grind, ik gebruik ook zoals Erwin 3 soorten grind van Woodland.

Ligt er een beetje aan wat je wilt bereiken. Als het spoor er al jaren ligt heeft het een soort onbestendige roestbruine kleur inclusief de biels en de ballast. Neemt niet weg dat ik mijn rails vaak eerst doe op een wat lompe wijze. Knikkerbus roodbruine primer en zwart. Daarna de roest op de rails (die is al wat roestkleurig door de combi roodbruin en zwart) met de airbrush. Varieer wat in kleuren met Vallejo air, Ammo en AK roest tinten. Bielsjes daarna drybrushen met een inbleached titanium of een titanium buff om de details wat op te lichten. Ballasten in de tint die je hebben wil. Daarna voor mij vaak nog met de airbrush een streep langs de rail met een sepia wash van Vallejo..

OlivierV

Bij mij ziet dat er ongeveer zo uit, maar op andere plaatsen ziet hij er dan weer veel vuiler uit.

Effect bereikt door verschillende wasjes van bruine/zwarte verf erover heen te kieperen en er op los te kliederen.

NMBS HLD5206 @ Bocht

Oei, en nu lijkt een stukje van amper een meter diep er weer gigantisch groot uit te zien. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

patrick smout

Oefenen is wat blijven liggen maar nu terug wat verder gedaan ( artikel "hobbytijd" was tijdelijk niet leverbaar op BOL.COM  ;)  )
Na verschillende testen tot dit resultaat gekomen wat voor mij al aardig in de buurt komt (maar je eigen werk beoordelen is niet natuurlijk echt objectief)
Ben heel benieuwd wat het oordeel is van jullie?



mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw