Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

bestuurder-rangeerder NMBS

Gestart door railbusje, 09 juli 2006, 13:36:04 PM

DelticPower

Beste mensen, allen die werken op de meest vreemde tijden, let op uw gezondheid. Werken alleen is niet zaligmakend. Heb zelf 30 jaar als machinist op de meest vreemde tijden gewerkt. De laatste 12 jaar alleen nog vroege dienst gedaan. Naast mijn 38 uur p/w bij de NS, nog een opleiding erbij gedaan en een drukke praktijk gehad als hypnotherapeut. Sliep meestal niet meer dan 4 a 5 uur per nacht. Nu pluk ik de vruchten ervan. Met hartklachten in de wao. Het enige positieve is dat ik nu tijd heb voor mijn hobby.[:)]
Groeten van Jan

rgp

Dag,

Aan eric de noorman: ik erken u situatie heel van thuis vroeger.

Deltic Power: is het niet het teveel -om welke reden dan ook- die de oorzaak is.  Ik geloof namelijk niet dat een wisselende beroepstijd het probleem is: maar wel de bijberoepen.

Werken is niet zaligmakend, maar tegelijkertijd willen we altijd meer en kunnen we geen prioriteiten stellen.  Is het werken ongezond, of de levensstijl die we er op nahouden ?

Roland

DelticPower

Hallo Roland, werken op zich is niet zo ongezond, enkel het werken op onregelmatige tijden belast het lichaam meer, omdat het lichaam steeds weer om moet schakelen. We kunnen het menstype indelen in ongeveer twee groepen: ochtend en avondmensen. De ene is meteen s'morgens actief, maakt niet uit hoe vroeg, maar valt na het avondeten om van de slaap. De andere begint pas tegen de avond te leven en kan meestal ook niet op tijd naar bed.
In mijn geval het laatste, maar ik heb allebij de werkzaamheden als een betaalde hobby beschouwt. Ik deed beiden graag. Maar dan komt het punt dat met het ouder worden je lichaam niet meer hersteld en langzaam uitput. En inderdaad mijn hypnotherapie had niet gehoeven, maar daardoor heb ik vele collega's kunnen helpen bij het verwerken van traumatische ervaringen op de trein. Dus is het niet voor niets geweest.[:)]
Groeten van Jan

Johnnytrein

Hola mannen werken is wel degelijk dodelijk, reeds 2 van mijn kennissen zijn het laatste half jaar gestorven op het werk oorzaak een hartader breuk. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

rgp

Dag,

Johny, was dat van het werken of van de nevenactiviteiten en levensstijl ?

DelticPower, je inzet voor je collega's - zeker in deze tijden - zeker maar toejuichen.

Mijn punt is dat vele mensen vandaag blijkbaar minder sterk zijn dan pakweg 50 jaar geleden, al hun problrmrn op hun werk steken en weigeren om eens te kijken naar hun levensstijl.

Vb: 9 uur werken is teveel, maar alle dagen na het werk op cafe pinten pakken en 1 pakje sigaretten roken dat kan geen kwaad (ge gaat ons dat toch niet afpakken) en daarbij nog goe vettig eten.

Ik denk dat we vandaag ondanks de drukke en onregelmatige werkschema's nog nooit zoveel kans gehad hebben op een gezond leven; alleen slagen we er niet in om soms de nodige inspanningen te leveren.  Ik weet het is niet gemakkelijk.  Ik ben, wat je noemt boergondisch aangelegd, en heb dus last van overgewicht (101kg voor 1.75m).  En dieten is een ware foltering (ik ga nog eens proberen), maar ik ken de gevolgen van dat overgewicht en zal dus niet gaan zeggen dat het komt door mijn soms onregelmatige uren en weekendwerk.

Roland

DelticPower

Hoi Roland.  Was het maar zo simpel, dan waren er bij de treinen, in de verpleging en politie, alle beroepen die onregelmatig werken alleen maar dikke mensen. Dus zijn andere factoren ook van invloed.
(zijn we weer terug bij de hormonen eerder hier venoemt) Heb zelf ook een bourgondisch uiterlijk. Frustrerend als je zit te eten met collega's, heb je zelf twee sneetjes brood, je collega die zo mager is als een lat heeft er 12 bij. Maar ja verschil moet er zijn.[:D]

Soms is meer gewicht ook een voordeel. Tijdens een rangeerklus reden we met een rangeerdeel door een verkeerde wisselstand nog al hard tegen een geremd staande rangeerdeel. Dat gaf een enorme klap. De rangeerders kwamen geschrokken kijken hoe het met mij was. Onbeschadigt gelukkig. Jij zit behoorlijk vast op de stoel, zeiden ze, laatst hebben we een veel lichtere collega op de lok moeten zoeken na zo'n gebeurtenis.
Om met Johan Cruyf te spreken: elk nadeel heb z'n voordeel.[:D][:D]
Groeten van Jan

railbusje

Bij DLC cargo werven ze ook nog aan .Dit is voor met een Class 66 naar Duitsland en Luxemburg te rijden.
Opleiding start midden oktober dacht ik dus niet te lang wachten als je geinteresseerd bent.
Je moet een CV doormailen via hun website.

wimmeke

Ik spreek enkel voor NMBS omdat ik daar werk als BT
Buiten gewoone wedde komen daar bij
 Nachtvergoeding (uren lopen van 20.00 tot 06.00 soms tot 08.00 )
 zaterdagvergoeding ( ongeveer 3? per uur )
 zondagvergoeding (dubbel betaald )
 men heeft ook per maand een werkpremie (  samengesteld door verschillende ellementen)

Eerst krijgt men een basisopleiding over reglementering en handelingen uit te voeren aan wagens bij problemen  voor besturing van trein duurt ongeveer een jaar iets minder voor rangeerbestuurder tegenover baanbestuurder .(theorie / praktijk afwisselend)
Na de nodige examen op bepaalde tijdstippen tijdens opleiding
gewoonlijk 3 examen (1? moet men van ??rste keer slagen of gedaan ; 2?+ 3? krijgt men een herkansing ) gaat men naar depot waar men uiteindelijk terecht komt en krijgt men opleiding van het materiaal waarmee men in de toekomst moet werken en moet men ook de nodige lijnen / stations en bundels leren na nogmaals een exaam van de kennis van het materiaal en een baanproef is men uiteindelijk zover dat men zelfstandig kan rijden  (bekomen certificaat van BT)
om de drie jaar moet man terug naar een exaam om te zien of je van alles nog voldoende op de hoogte zijt (hercertifisering)
Verder wordt je ook regelmatig tijdens het werk gevolgd door de TOSCI die verandwoordelijk is voor jou reeks in het depot waar je werkt
Tijdens de jaren tussen de examen krijgt men de nodige bijscholing tijdens PV (permanente opleiding )
Zo dit is het zowat in het kort dus het komt erop neer dat je ongeveer de rest van je carriere kan studeren !!!!!!!
Veel plezier die eraan willen beginnen [|)][|)]


PS : rangeerbestuurders staan gewoonlijk in 3 x 8
    baandestuurders  gewoonlijk dagelijks andere uren (klok rond)

railbusje

ik ben vandaag naar de infodag geweest in A'pen centraal. Dat was best wel interessant.
Ze hebben zoveel machinisten nodig dat wanneer je voor het ingangsexamen slaagt je zowieso aangenomen wordt. Voor degenen die zich vandaag na de infodag kandidaat hebben gesteld zal de eerste examendag eind september begin oktober zijn. de medische proef is oktober-november en als je daarvoor geslaagd bent kan je vanaf december worden aangenomen, toch snel voor deze functie. Je examen uitslag is twee jaar geldig dus je kan ook zolang uitstel vragen voor je aanwerving.
Spijtig genoeg geven ze enkel netto loop. Voor een alleenstaande met niemand ten laste is dit 1187? per maand netto, vermeerderd met een 200-250? premies. Via sociale promotie kan je hogerop geraken. Verder zijner ook nog een aantal andere voordelen zoals gratis ziekteverzekering en eigen pensioenkas. Je kan vanaf 60 op pensioen of na een loopbaan van 30 jaar op 55.

wimmeke

De  gratis ziekteverzekering moet je wel met een korreltje zout nemen uiteindelijk wordt elke maand een bijdrage afgehouden van je loon een feit is wel dat voor veel tussenkomsten meer wordt terugbetaald dan van andere ziekenkassen , voor je pensioen wordt ook een bijdrage afgehouden (overgenomen door staat maar zelfde voorwaarden blijven gelden als vroeger)

Moest je er aan beginnen (na de volgende faces te hebben doorlopen)
moet je wel van begin af je stof goed bijhouden want je krijgt op relatief korte tijd veel te verwerken (en de teksten vooral van reglementering is nogal saai (denk maar aan deze voor rijbewijs / wetteksten enz ) [:)]

Anarchy

Ik heb begin mei mijn kandidatuur gesteld. Begin juni naar infosessie geweest. Begin juli ingangsexamens afgelegd (geslaagd). Midden juli mondeling examen afgelegd (geslaagd). Nu moet ik dinsdag 29 augustus medische proeven ondergaan. Als die positief zijn kan ik eraan beginnen [:p]

dimi

Zijn jullie ingeschreven als treinbestuurder of als bestuurder rangeringen?

railbusje


Kennethvr

Hallo,

Ik ben sinds maart '97 werkzaam bij de NMBS, eerst als Aspirant Treinbestuurder (graad bestaat niet meer, men wordt nu direct aangeworven en betaald als TB, wedde tijdens opleiding was toen +/-37.000 Bf. netto), medio '98 geslaagd als TB.
Eerst nog een maandje of 9 in de haven rondgereden op de rangeerdienst (toen nog vanaf de goede oude Dam ;) ).
Nu zit ik toch al 7,5 jaar in Antwerpen Centraal (reizigersdienst) en de uren zijn inderdaad soms wat minder (morgen 5.35h beginnen, dinsdag om 4.45h, woensdag om 3.15h enz enz... )
Ondanks het feit dat ik zeker geen ochtendmens ben (de vroeges zijn een echte marteling), zou ik geen andere job willen doen.

Ik ben (tot op zekere hoogte) mijn eigen baas, er zit niemand op mijn handen te zien, ik heb veel vrije dagen, een redelijk goed loon, en als ik even niets te doen heb heb ik ook niets te doen, er zal niemand komen bevelen om even de perrons te gaan kuisen ofzo [;)]
In een fabriek sta je heel de dag repetitief werk te doen voor dikwijls veel minder loon, je pauzes zijn op de seconde vastgelegd en als je 5 min stilstaat staat er al een ploegbaas te zagen dat je dan maar een borstel moet vastpakken om het magazijn te gaan kuisen
...

Zoals gezegd iedereen zijn ding, maar ik slaag er tot nu toe vrij goed in mijn sociaal leven en gezinsleven te onderhouden.
Voordeel van af en toe eens weekeindes te werken is natuurlijk ook dat je in de week dikwijls thuis bent en je dan op je gemak naar de winkel kunt gaan enz.

Maar het is waarschijnlijk nog meer dan andere jobs; je moet het graag doen anders hou je het niet vol...

Greg

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Ik heb begin mei mijn kandidatuur gesteld. Begin juni naar infosessie geweest. Begin juli ingangsexamens afgelegd (geslaagd). Midden juli mondeling examen afgelegd (geslaagd). Nu moet ik dinsdag 29 augustus medische proeven ondergaan. Als die positief zijn kan ik eraan beginnen [:p]



Heb je eigenlijk al nieuws van de examen TB?
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG