Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

combinatie van analoog en digitaal

Gestart door Catje, 29 juni 2016, 19:59:53 PM

Catje

Beste forumleden,

Ik rijdt Märklin en mijn materiaal is voor 90% digitaal en verder bezit ik nog enkele analoge e-locs.
Mijn baan wordt dus bereden met mijn digitale locs.
Tevens is mijn baan nu ook bijna geheel voorzien van Viessmann bovenleiding.
Maar graag had ik mijn analoge e-locs ook op de huidige baan gebruikt.

Mijn gedachte is nu:
-om mijn digitale locs aangestuurd dmv mobile station 2 te laten rijden via de voeding op de rails en
- de analoge locs aangestuurd via gewone trafo te laten rijden en dan de voeding via de bovenleiding te laten verlopen.

Mijn vraag is nu; Kan ik dan op deze wijze gelijktijdig zowel de digitale alsook de analoge locs laten rijden, of gaat dit problemen opleveren.
Zijn er forumleden die mij hier antwoord op kunnen geven.

Groeten,Willy

gunmax1

Beste dit is perfect mogelijk
Daar mijn vader dit ook doet maar let er wel op dat zeker geen + stroomkringen in elkaar lopen
Anders is het koekenbak .

Grts Benny

Kautenbach

Neem eens contact op met Piccomit  uit Zwolle  ;)  er schijnt een systeem voor te  zijn dacht ik

Klaas Zondervan

Picommit levert een systeem met de naam Dinamo. Daarmee kan je met digitale en analoge treinen door elkaar rijden. Maar het is goedkoper om de analoge locs van een decoder te voorzien. Of ze separaat voeden, zoals Willy zelf heeft bedacht. Digitale spanning op de puntcontacten, analoge spanning op de bovenleiding. En de rails als gemeenschappelijke retour.

krispy

Persoonlijk zou ik als het over een paar loks gaat ze digitaliseren zodat alles hetzelfde is , veel simpeler en ge moet ze niet uitelkaar houden
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Catje

Heren, bedankt  voor jullie adviezen.
Klaas en kris, ik bezit nog een 6 tal analoge e-locs en heb overwogen om deze om te laten ombouwen naar digitaal maar de kosten zijn mij te groot.
Zodat ik op de gedachte kwam om de stroomvoorziening voor deze locs via de bovenleiding te laten verlopen.
Maar dat de rails  dan een gemeenschappelijke massa vormen voor analoge en digitale besturing, zal dus geen problemen gaan opleveren.

Snobby Crash

Willy,

Waarom zijn de kosten je te groot, je kan toch loc per loc ombouwen,
en een decoder is ongeveer een 25 euro/stuk...

Ik had deze morgen reeds een antwoord gegeven op je probleem, maar
heb het niet op het forum gezet omdat ik niet zeker was van mijn uitleg.
Met deze doe ik hetnalsnog even...

Ik denk, maar weet dit niet zeker, dat als je als Marklin rijder (3 rail) gebruik
maakt van massadetectie. En ik denk, maar weet dit ook niet zeker, omdat ikzelf
Hoofdzakelijk 2rail rijdt, dat er wel eens problemen en valse meldingen zouden kunnen
ontstaan omdat je met 2 apparte kringen je baan gaat voeden, en dat er wel bepaalde plaatsen
zullen kunnen zijn die de terugmelding (massadetectie) zou kunnen storen.
Ik weet dit niet zeker, en ik zou als ik jou was hier even enkele testen mee doen....

Alsnog zou ik je gewoon aanraden die 5 locs op termijn om te bouwen.....

Geert

Klaas Zondervan

Bij massadetectie maakt het niet uit of de loc uit de puntcontacten digitaal wordt gevoed, of uit de bovenleiding analoog.
De wielen maken verbinding tussen de twee spoorstaven, en dat staat los van de voeding. Massadetectie werkt toch ook bij wagens zonder voeding.

Maar dat is hier verder niet van belang. Massadetectie heeft alleen zin als er met computerbesturing wordt gereden. Bij de analoge locs zal dat geen invloed hebben, want de computer kan ze wel zien, maar kan ze niet besturen. Als Willy met digitaal en analoog door elkaar gaat rijden, dan kan dat alleen met handmatige besturing.

gunmax1

Hallo Willy :

Heb je maar 5 E-locs dan zou ik niet twijfelen en ombouwen .
Dit is zeker niet moeilijk .
Kijk mijn vader heeft mms 50 stuks e-locs die nog analoog rijden op de bovenleiding dat kan ik verstaan.
Zet de NR (van op de doos) van de loks eens op het Forum .
Dan kunnen we je mms zo goedkoop mogelijk verder helpen .
Er zijn hier kraks genoeg ;D
Welke soort decoder je eventueel van doen zou hebben zonder motor ombouw .

Grts Benny

dani

Tams LD-W-32.  17€ per stuk en geen motor ombouw nodig.

Ja, er zijn kritikasters die zeggen dat ze niks waard zijn, maar voor oude AC loks voldoen ze m.i. wel, zeker aan die prijs.

Ombouw : 20 minuten per lok
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Catje

Heren,
Bedankt voor uw adviezen en oplossingen, denk dat ik maar gewoon digitaal ga rijden, en voor de analoge locs,
Die zal ik enkel nog gebruiken gaan op de clubbaan van de vereniging waar ik lid van ben.

Klaas Zondervan

Lijkt me een goed plan. Je kan dan altijd nog je locs stuk voor stuk  ombouwen naar digitaal.

Flip

#12
 Catje : Ik zou het u willen afraden , tenzij je moeilijkheden wil.
             Met twee kringen alle twee gelijkstroom zou het nog lukken. (wat uw vader waarschijnlijk deed)
             Maar meng geen digitaal kring  met  een  gelijkstroom kring.
             Rij gewoon digitaal .

Flip
Lenz digital PC sturing

Klaas Zondervan

Flip, Willy heeft al besloten om geen systemen samen te voegen. Maar dan nog, wat zou het probleem zijn?