Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

De nodige infrastructuurwerken zijn gestart om het hoger gelegen deel van de baan  via een rijbaan aan te sluiten op het lager gelegen station (tje). Niks spectaculair. Uiteraard is er nog heel wat werk nodig om tot het gewenste resultaat te komen.

DSC06081 by erik de boeck, on Flickr

DSC06086 by erik de boeck, on Flickr

DSC06087 by erik de boeck, on Flickr

DSC06090 by erik de boeck, on Flickr

Morgen vertrek ik op verlof voor een aantal weken er gaat dus niet veel geplaatst worden maar op 1 september start mijn pensioen en gaan we er weer voor  :P

Erik

erik de noorman

Weer een tijdje geleden zie ik dat er nog iets gepost is geweest.
Het station heeft er een gebouw bij gekregen in de vorm van een watertoren. Is gebouwd naar een Belgisch voorbeeld. Ik moet eens opzoeken waar er zo een heeft gestaan.

DSC06097 by erik de boeck, on Flickr

DSC06099 by erik de boeck, on Flickr

Links of rechts van het station?

DSC06109 by erik de boeck, on Flickr

DSC06110 by erik de boeck, on Flickr

DSC06128 by erik de boeck, on Flickr

Nog wat verder met de aanlag van het baanviaduct.

DSC06112 by erik de boeck, on Flickr

DSC06114 by erik de boeck, on Flickr

DSC06118 by erik de boeck, on Flickr
Tunnelportaal

DSC06120 by erik de boeck, on Flickr

DSC06119 by erik de boeck, on Flickr

Ik ben aan het overwegen om de M rails eruit te gooien en te vervangen door K rails ik ben er nog niet uit maar nu kan het nog.







adrievans

Erik,lekker bezig.
Zou die muurtjes langs de weg wat dikker maken,dit gaat bij verkeerde stuurbewegingen niet echt iets tegenhouden. ;D
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

mahtoska1


Floris

fraai lekker ongezellig tunnelportaal!

Tothebeach

Wordt een mooi sfeertje bij dat stationnetje. Alleen die watertoren (mooi ding overigens) zie ik er niet staan. Zowel links als rechts staat het verloren bij.

Het station lijkt doorgaande sporen te hebben. Is er niet ergens een plek waar loks daadwerkelijk kunnen staan om even bij te tanken? Doodlopende sporen, een depotje? Misschien past het daar beter?

Groet,
Michel

erik de noorman


Michel,
Inderdaad niet de ideale plaats maar we zoeken verder.
Er komen twee waterkolommen eentje bij de inrit en een aan de uitrit. Kolendepot (een hoopje kolen) komt er aan de andere zijde bij een doodlopend wachtspoor. Het bijladen van kolen gebeurd manueel.
Het is zoals je aanhaalt een klein niet beduidend doorgangsstation waar internationale treinen passeren (omleiding wegens werken aan een fictieve dubbelspoorlijn). Dit stuk van de baan wordt onder rijdraad gezet. Er wordt (kan) wel gewisseld (goederentrein) van stoom of dieseltractie naar elektrisch om dan te verdwijnen naar een van de twee schaduwstation. Stomers die hier gewisseld worden kunnen water innemen alvorens ze terug naar het hoger gelegen depot rijden of weggezet op een van de twee zijspoor/wachtspoor (al of niet doodlopend). Er is ook geen goederenloods of loskade voorzien. Lossen van lading kan eventueel op het niet doodlopend zijspoor. Achter het station (in de kom) komt een kleine dorpskern.

Zou die muurtjes langs de weg wat dikker maken,dit gaat bij verkeerde stuurbewegingen niet echt iets tegenhouden.

Muren zijn 3 H0 cm dik moet voldoende zijn denk ik.  :)

adrievans

#922

[/quote]
Citaat van: erik de noorman op 13 september 2023, 21:47:33 PMDSC06112 by erik de boeck, on Flickr


Ik bedoelde het muurtje achter de rode vrachtauto,die steunmuur links zeg ik niks over.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Tothebeach

Een helder verhaal Erik. Dan lijkt me links logischer dan rechts. Al is het maar omdat anders de entree tot het station zo geblokkeerd wordt. en het toiletgebouwtje doet dat minder.
Ik zat nog even te denken aan de buitenzijde van de boog van de sporen, maar daar is geen ruimte als ik het zo zie. De tafelrand volgt de sporen.

Die poster van Beyers is ook leuk.

Groet,
michel

erik de noorman


Begonnen aan een nieuw gebouw namelijk mijn eigen bouw waar ik vroeger tot 2011 restaurant heb gehouden. Het is een exacte kopie in schaal 1/87 van het grote voorbeeld. Het was een bestaande schuur en is in 1990 door mezelf (en hulp van de schoonbroers) verbouwd tot restaurant.
Ondanks het een jaren 90 gebouw is gaat het geteleporteerd worden naar de jaren 60. We zullen maar veronderstellen dat de architect en ikzelf een vrij moderne visie hadden in de jaren 60. Het krijgt een volledige aankleding zoals het restaurant en de keuken vroeger was ingericht. Enkele mensen op het forum zullen het misschien nog wel herkennen. Het gaat een plaats krijgen op het nieuwe gedeelte van de baan waarmee ik bezig ben.

De ruwbouw:

DSC06137 by erik de boeck, on Flickr

DSC06144 by erik de boeck, on Flickr

DSC06146 by erik de boeck, on Flickr

Binnen:

DSC06156 by erik de boeck, on Flickr

salonruimte voor het aperitief
DSC06151 by erik de boeck, on Flickr

restaurant gelijkvloers:

DSC06153 by erik de boeck, on Flickr

keukengedeelte en sanitair:

DSC06154 by erik de boeck, on Flickr

Het verdiep:

Hier stond vroeger mijn baan kapelle den bos

DSC06149 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

erik de noorman


Het gebouw is voor 95% klaar hier en daar nog bijwerken en verder voorzien van kleine details.

DSC06167 by erik de boeck, on Flickr

DSC06176 by erik de boeck, on Flickr

DSC06174 by erik de boeck, on Flickr

DSC06172 by erik de boeck, on Flickr

DSC06171 by erik de boeck, on Flickr

DSC06164 by erik de boeck, on Flickr

DSC06161 by erik de boeck, on Flickr

Het restaurant (gelijkvloers) is volledig uitgerust met een salon, open haard met glazen kolom, bar, 10 tafels met linnen nap gedekt en 40 stoelen.                                                                                        Ook de gastvrouw is van de partij en is bezig met tafels indekken (je moet wel goed zien tussen twee tafels in). Ik ben natuurlijk weer vergeten om eerst een foto te nemen van de totaal inrichting alvorens het dak definitief te plaatsen. Het gebouw is voorzien van verlichting en met de verlichting aan zul het interieur wel duidelijk zichtbaar zijn.
 
DSC06177 by erik de boeck, on Flickr


Het volgende op de planning is de keuken volledig inrichten met bibi aan het fornuis. Foto's volgen.

Erik.

Paulogic

ahha, dan kan ik Preizerkes sturen om te komen eten...
2 x Frietstuk Beaf aub.
mvg,
Paul(ogic)

mahtoska1


erik de noorman

Nieuw dieselgeweld voor op mijn baan. Een serie 270. Model van Pierre De Grauw zowel de kast als het chassis en motorisatie. Het chassis is omgebouwd naar 3 rail. Het plaatsen van de sleper vraagt wel wat schuurwerk  aan een van de boogie's om voldoende ruimte te creĆ«ren. De motors hebben meer dan voldoende trekkracht. Het chassis is voldoende stijf. De boogie heeft naar mijn inziens te weinig stijfheid. Het afdekplaatje van de tandwielkast wordt naar beneden geduwd (plooit naar buiten toe) door de aandrijfas met tandwiel. Ook is aan te raden om een van de boogie's de aandrijfwielen te voorzien met antislipbandjes voor voldoende trekkracht. Het model is extra verzwaard met lood. Na deze kleine ingrepen rijdt het model naar alle tevredenheid. Verlichting moet nog worden ingebouwd en de decoder moet nog wat bij geregeld worden.


DSC06184 by erik de boeck, on Flickr

DSC06200 by erik de boeck, on Flickr

DSC06203 by erik de boeck, on Flickr

DSC06204 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Floris

mooi stoere klont! Zal t leuk doen op de baan