uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

Floris


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alan On Track

Oh, dit is wel geweldig, ik ben fan van mooie binnenvaartschepen in miniatuur! Prachtig.
Modelbouw is een kunst

erik de noorman

Na een tijd bijna niks gedaan te hebben met modelbouw zijn we er terug mee begonnen. We zijn gestart met het  deel van de baan dat ik al enkele jaren heb laten links liggen. De overgang van niveau -1 naar het paradestukje en schaduwstation op -2. Het deel rechts vooraan op de foto (sorry voor de kwaliteit).

DSC05952 by erik de boeck, on Flickr

Het schaduwstation ligt evenwijdig met het paradestuk achter een betonnenmuur en bevat 5 sporen met aan elk uiteinde een lus. Via  wissels tussen de lussen en de verdekte sporen kan ik ofwel naar het paradestuk of terug naar een van de verdekte sporen. Zo kan ik de treinen op het paradestuk in twee richtingen laten rijden voor een meer realistisch treinverloop ipv ze rondjes te laten draaien wat ook kan. Het voorlopige tunnelportaal rechts op de foto is weggenomen.

DSC04701 by erik de boeck, on Flickr


Om de overgang te camoufleren van het dalende spoor dat van -1 komt naar het schaduwstation heb ik gekozen voor een nieuwe tunnel. De ruimte is wel wat krap maar het lukt wel. De sporen zijn gelegd met M rails gewoon omdat ik er daar nog veel van heb liggen niet mijn eerste keuze maar ja. Ik heb een kleine aanpassing door gevoerd door bij paradestuk een kruisspoor toe te voegen dat eveneens als kleine stophalte gebruikt word met een eilandperron. Spleten enz. moeten nog weggewerkt worden. De details zijn voor later.

DSC06030 by erik de boeck, on Flickr

Omdat ik een paar elektrische loks heb en deze ook wil gebruiken is het altijd de bedoeling geweest om n.-2 en een deel van n.-1 onder draad te brengen. Zowel op n. -1 als op het kruisspoor op n.-2 kan er van diesel of stoom naar elektrische trekkracht overgeschakeld worden. Mijn eerste aanzet om de masten te maken. Deze zijn gebouwd van plasticprofielen en aangevuld met sommerfeldt onderdelen. Ik heb gekozen om plasticprofielen te gebruiken omdat het sneller werkt. Na een test lijken deze het gewicht van de rijdraad te kunnen dragen zonder te buigen of doorbuigen. Voor de portalen heb ik nog geen keuze gemaakt (nog in testfase) Mocht blijken dat de plasticprofielen te broos zijn worden ze vervangen door messing.


DSC06034 by erik de boeck, on Flickr

DSC06029 by erik de boeck, on Flickr

Erik.
 

erik de noorman


Ik wou de nieuwe stopplaats niet voorzien van een stationsgebouw enkel een paar betonnenwachthuisjes moesten volstaan. Tot ik in mijn archief een foto vond van het ondertussen lang verdwenen stationsgebouw van Tisselt/Blaasveld. Eenvoudig en niet te groot. Dus toch maar besloten om de stopplaats een station te geven.
Exacte maten heb ik niet gevonden dan maar wat gokken door de steenlagen op de oude foto proberen te tellen.
Normaal bestaat het metselwerk uit vlaamsverband maar was niet dadelijk beschikbaar in de winkel dus een modern metselverband wel met oude steenimitatie. Karkas van het gebouw is met plasticcard van 1 mm gebouwd en bekleed met redutex steenmotief.  Raamkozijnen zijn selfmade en bestaan uit zelf gesneden strips.
Het resultaat tot nu toe van mijn noeste arbeid.

DSC06051 by erik de boeck, on Flickr

DSC06052 by erik de boeck, on Flickr

Erik.               








just4fun

De ruwbouw ziet er alvast top uit.
Paul

mahtoska1

Zoals gewoonlijk, zeer mooi en strak gebouwd.
Ik denk toch dat het vlaams verband iets sfeervoller zou geweest zijn. Ik mis precies iets.

erik de noorman

Citaat van: mahtoska1 op 07 juli 2023, 11:42:38 AMZoals gewoonlijk, zeer mooi en strak gebouwd.
Ik denk toch dat het vlaams verband iets sfeervoller zou geweest zijn. Ik mis precies iets.

Ben ik het volkomen mee eens maar aan gebrek van beter deze oplossing. Ik kan er nog altijd een villa'ka van maken. ;)

Erik.

erik de noorman

Station zo goed als afgewerkt. Nog een naambord enz. Ik zie dat ik op een van de hoeken de steenlaag in de verkeerde richting heb geplaatst. is me pas opgevallen bij het nemen van een close up foto.
Gebouw is voorzien van een summiere binneninrichting de verlichting is voor later.

DSC06061 by erik de boeck, on Flickr

DSC06063 by erik de boeck, on Flickr

DSC06067 by erik de boeck, on Flickr

DSC06068 by erik de boeck, on Flickr

DSC06069 by erik de boeck, on Flickr

DSC06070 by erik de boeck, on Flickr

DSC06072 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

mahtoska1

Je hebt dit mooi geschilderd en alle details lijken te kloppen.

De verkeerd geplakte strook stenen eventueel camoufleren met iets (begroeing?)

jakke

Erik,
Netjes gebouwd .
Zal er nog wat preiserbevolking komen ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

SuSke

Citaat van: mahtoska1 op 11 juli 2023, 15:09:23 PMDe verkeerd geplakte strook stenen eventueel camoufleren met iets (begroeing?)

Niks van... Aannemer op zijn verantwoordelijkheid wijzen en de boel laten afbreken en terug goed zetten...  ;D  ;D

Mooie details Erik, en dat afbreken... Ik vermoed dat de 10-jarige aansprakelijkheid van de aannemer al een hele tijd verlopen is, zeker te zien aan de vervuiling op het gebouw.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Na onderling overleg met de aannemer is er besloten om het blauw blauw te laten. Is een gedeelde schuld. Wanneer je met de aannemer de dag voordien zwaar potten bent gaan pakken kan het al eens gebeuren dat horizontaal en verticaal al eens verward word. Ter compensatie is de aannemer het sanitair bijgebouw voor een zacht prijsje aan het bouwen.   ;D  8)

Erik.

erik de noorman

#913
De aannemer heeft zijn woord gehouden en wakker deze keer. ;)

DSC06079 by erik de boeck, on Flickr

DSC06080 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

erik de noorman

#914
Voor Patrick (waterman)

DSC06036 by erik de boeck, on Flickr

DSC06038 by erik de boeck, on Flickr

DSC06044 by erik de boeck, on Flickr

Insmeren met een dun laagje plaaster laten drogen en lichtjes opschuren, voegen bijwerken en nogmaals lichtjes opschuren voor een egale afwerking.
Erik.