uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Weer wat verder met de betoncentrale. Cementsilo's en overdekte transportband toegevoegd.

DSC05827 by erik de boeck, on Flickr

DSC05830 by erik de boeck, on Flickr

Ver zichtje

DSC05833 by erik de boeck, on Flickr

Nog wat extra gaan deze straks rangeren?

DSC05834 by erik de boeck, on Flickr

Beveiliging

DSC05828 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Metpetergaathetbeter


Rangeerduivel

Zeer mooi en realistisch, maar wat mij opvalt, in de betoncentrale is wel wat weinig werkruimte om ze 'praktisch' te maken, maar begrijp wel dat je op een modelbaan nu éénmaal consessies moet doen...

;)

mahtoska1

Weer een geslaagd thema bij op je baan. Het is elke keer genieten.

erik de noorman

Citaat van: Rangeerduivel op 11 juni 2022, 09:49:59 AM
Zeer mooi en realistisch, maar wat mij opvalt, in de betoncentrale is wel wat weinig werkruimte om ze 'praktisch' te maken, maar begrijp wel dat je op een modelbaan nu éénmaal consessies moet doen...

;)

Zoals je aanhaalt het is een compromis wat betreft de ruimte. Tussen de twee doodlopende sporen komt ook nog een stukje betoncentrale. Vrachtwagens kunnen aanschuiven op de loskade. Het is vooral de juiste sfeer die ik wil benaderen.
In feite is alle ruimte in het dok heel benepen voor wat ik wil uitbeelden. Nu in mijn archief zitten foto's van overladen/propvolle loskades jaren 60 met veel stukgoed.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om enkel de kolen los en laadinstallatie weer te geven met een lange rij kolenwagons om te rangeren maar vond ik dan weer eentonig + mijn handen jeukte om te bouwen. ;)

ACFI

Lang, lang geleden. Toen ik nog een korte broek droeg en Dendermonde een haven had met havenkraan, had je een beton centrale op de kaaien die zijn grondstoffen veelal met het schip binnenkreeg.

De foto's ademen dit echt uit. Nostalgie.

ACFI

Michael

Mooi sfeertje Erik, altijd weer leuk om wat foto's van je baan te zien. Inspirerend.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Floris

Ja, dat heeft t sfeertje wel weer he!

Sven VG

Zeer leuk die betoncentrale, mooi verweerd wat sterk bijdraagt aan de sfeer.
Leuk binnenschip ook ernaast.

Rangeerduivel

Citaat van: erik de noorman op 11 juni 2022, 14:00:20 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 11 juni 2022, 09:49:59 AM
Zeer mooi en realistisch, maar wat mij opvalt, in de betoncentrale is wel wat weinig werkruimte om ze 'praktisch' te maken, maar begrijp wel dat je op een modelbaan nu éénmaal consessies moet doen...

;)

Zoals je aanhaalt het is een compromis wat betreft de ruimte. Tussen de twee doodlopende sporen komt ook nog een stukje betoncentrale. Vrachtwagens kunnen aanschuiven op de loskade. Het is vooral de juiste sfeer die ik wil benaderen.
In feite is alle ruimte in het dok heel benepen voor wat ik wil uitbeelden. Nu in mijn archief zitten foto's van overladen/propvolle loskades jaren 60 met veel stukgoed.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om enkel de kolen los en laadinstallatie weer te geven met een lange rij kolenwagons om te rangeren maar vond ik dan weer eentonig + mijn handen jeukte om te bouwen. ;)

Misschien de volledige oppervlakte ter hoogte van de bull-dozers (zie ik daar een krokodil liggen?) beleggen met kasseien zodat er wat meer (werk)ruimte komt voor die bull-dozers.
Op het spoor dat naar rechts afbuigt is mijns inziens toch geen doorgaand treinverkeer dacht ik....maar wie ben ik...?
't Is zomaar een idee hé...you are the master!

;)

erik de noorman


Aanvankelijk was het de bedoeling om de ruimte tussen het hoger liggende depot en de lagere half verdekte remise summier op te vullen met water en een kade met twee doodlopende rangeersporen. Dan kwam het idee om het verder aan te kleden om later te beslissen dat het zelfstandige demobaantje gaat worden. De ideeën zijn gekomen maar de ruimte is gebleven.
Het afbuigende spoor (rangeerspoor) gaat naar het schaduwstation (rondlopend en hoofdbaan)) en wordt afgedekt door een vereenvoudigd mechanisch stopsein vandaar de testkrokodil. Eenmaal vast ingebouwd in de vaste baan loopt dit spoor naar een (nog te bouwen) rangeerterrein met rangeerheuvel. 
Het in het midden liggende doodlopende spoor wordt later via een boog over een kanaalbrug verbonden met  de sporenbundel van de verdekte remise. Meer ruimte kan er niet gecreëerd worden. De betoncentrale die als voorbeeld dient had ook niet veel meer ruimte. De ruimte voor de zand en kiezelopslag was ook vrij smal maar wel langer. De ruimte waar de betonwagens onder de mengmolen hun lading kregen was beperkt met net voldoende ruimte om achterwaarts  te manoeuvreren.  Op mijn baan grenst de laadplaats aan een  spoor in werkelijkheid lag deze direct aan de rijbaan. Vrachtwagens wachtend om te laden stonden geparkeerd  op de rijbaan.
Tussen de doodlopende sporen komt nog een vulinstallatie die zand en kiezel via een transportband naar de opslag brengt of direct naar de transportband van de mengmolen. De havenkraan lost het binnenschip en laad de vulinstallatie mits de kraanarm niet ver genoeg kan rijken tot aan de opslag.  In feite is het een combinatie van een binnen haven en een loskade van een zeehaven. Ruimtelijk gezien kan het op deze beperkte ruimte niet en daar ben ik me zeer van bewust. Het ding wordt aangekleed met dingen die ik echt wou bouwen (zoals de ophaalbrug) en de bouwsels moeten toch een plaatsje krijgen.

Erik.

Rangeerduivel

Geen verdere kommentaar, behalve, doe zo voort Erik, je bent een (model)vakman! 8)

;)

erik de noorman

Kritische commentaar moet kunnen ik kan er enkel maar van leren. Ik leg ook niet altijd uit waar of waarom en naar waar ik naar toe wil. ;D

Erik.

erik de noorman

Aan de betoncentrale wordt nog verder gewerkt. Ondertussen een administratief gebouw (betoncentrale en andere diensten) in half reliëf in elkaar gestoken. Het gebouw is voorzien van een inrichting en verlichting. Mijn eerste ervaring met redutex materiaal. Vrij eenvoudig te verwerken mooi materiaal.

DSC05835 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Gerolf

Citaat van: erik de noorman op 18 juni 2022, 11:35:06 AMAanvankelijk was het de bedoeling ... Dan kwam het idee om ... Ruimtelijk gezien kan het op deze beperkte ruimte niet ... de bouwsels moeten toch een plaatsje krijgen.

Organisch gegroeid, wat in het grote voorbeeld ook zo is. Nog een reden waarom je project zo tof is om te volgen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw