uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

Floris

Hm, de voorkant van die boot ging heel goed, maar de achterkant, dat ziet er toch niet echt uit als t spul dat hier de hele dag aan mn raam voorbij komt schuiven op t kanaal. Hier een voorstel hoe je t eventueel meer realistisch zou kunnen maken:
51836704617_7cb0b66463_k by Floris Dilz, on Flickr
het ruim is nu erg lang, zou het woongedeelte daar voor een deel in bouwen. achter het lage stuk staat vaak een wat hoger, smaller hokje met deuren (soms is dit niet verhoogd maar steekt de deur boven het dak) en helemaal achteraan staat de stuurhut op pootjes. Hier nog wat foto's om een beetje een idee te geven:
https://f.eu1.jwwb.nl/public/o/p/k/temp-cmvxvvpyxdsaxdkzlzre/72e4ox/GeertruidaslsDordrecht07062009LeoSchuitemaker-312_2.jpg
https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=1803
deze schepen zijn oorspronkelijk gebouwd zonder motor, vaak is die er later alsbnog in geknutseld en soms is de opbouw daarbij ook behoorlijk verbouwd. Vaak staat de stuurhut nog achterop, maar soms is die ook voorop het lage stuk van het woongedeelte gezet zoals bij modernere schepen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/linquenda-verlengde-friese-maatkast-schaal-1-50-scratch-build.142489/page-2
Kijk maar wat je met dit verhaal doet, kan me ook best voorstellen dat je niet zo into bootjes bent en dat je m zo prima vindt als aanvulling op het treinengebeuren, maar vond toch dat ik je dit even moest laten weten gezien je toch wel aardig wat moeite in die boot steekt, dan ist het ook wel waard om m goed te krijgen denk ik.

erik de noorman

Dacht ik even te free wheelen niet dus.  ;) Strenge jury zit hier op dat forum. ;D
Voor het stuurhuis heb ik me een beetje laten leiden door dit schip. Het stuurhuis is hier ook iets of wat rond (wel met scherpe hoeklijnen).

Maurice MHM14920 by erik de boeck, on Flickr

Het woongedeelte is inderdaad iets te klein maar had ik bewust gedaan omdat het oppervlak van de achtersteven te klein was. Nu  was ik van de verhoudingen ook niet echt tevreden het zit er wat tussen gewrongen in. Dus dit gaan we aanpassen. Een deel van het laadruim wordt opgeofferd en het woongedeelte wordt vergroot. Het is nu ook niet de bedoeling om een exacte kopie te bouwen heb ik trouwens niet het geschikte materiaal voor. Het moet goed smoelen en herkenbaar zijn en de maten moeten zowat kloppen. Het schip heeft al een hoge leeftijd is wel onderhouden maar de gebruikssporen zijn zichtbaar. Zoals eerder geschreven op mijn baan komt het niet op de voorgrond. Ik was ook niet van plan om er zoveel details in te steken maar kon het dan weer niet laten. Zij wordt ook maar een zijde volledig afgewerkt.

Erik.

Floris

#812
Jup, je komt hier niet voor je lol wat laten zien  8) Nouja de ellende is nou eenmaal dat ik boten uit die tijd leuk vind, gewoon, het idee dat er nog een hele vloot van dit soort 100 jaar oude schepen rondvaart en daar gewoon geld mee verdiend wordt is toch wel wat bijzonders.
Maarre, klinkt goed Erik. Ook als de boot nu niet helemaal vooraan komt, tis een roerend goed dus wie weet waar t op een eventuele aangepaste versie van de baan nog eens terechtkomt... Sowieso is zo'n boot gewoon een mooi bezit. Zou m daarom ook gewoon rondom volledig afwerken.
Zo'n wat lager gemonteerde stuurhut zonder open ruimte eronder is zeker voor zo'n kempenaar ook prima (nouja eigenlijk beter dan een op pootjes), maar dan wel zoals op de foto die je al als voorbeeld nam dus met het deel met ramen rondom iets overstekend en met knikken. (geloof dat het bovendeel van de stuurhut over het onderdeel kan zakken voor heel lage bruggen. Of dat in de praktijk ooit gebruikt wordt geen idee, misschien is het ook gewoon makkelijker te bouwen en waterdicht te houden.) Die foto is sowieso wel een aardig voorbeeld, paar dingen om erbij in gedachten te houden:
- het smalle stuk van het woongedeelte, net voor de stuurhut zal aan de andere kant een deur hebben die boven het dak uitsteekt, zoals bij de Be An hierzo: https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=1803
- jouw boot heeft een enkel roer in het midden, die zal dus waarschijnlijk nog geen motor hebben. Die op de foto heeft twee (kleinere) roeren, dus wel een motor, roeren aan weerskanten van de schroef
- het dak van het woongedeelte is een beetje bol, dat van de stuurhut is plat.

erik de noorman

De suggesties van de jury opgevolgd en toegepast.  ;) Het oogt inderdaad beter. Volgende stap nog wat details toevoegen, het laadruim en romp verder afwerken en een kleurtje geven. Daarna kan alles definitief op zijn plaats en kunnen naden volledig weggewerkt worden . Om af te sluiten de gebruikssporen van 80 jaar dienst aanbrengen.

DSC05731 by erik de boeck, on Flickr

DSC05732 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

erik de noorman


Projectje zo goed als afgewerkt. Het schip moet nog een naam krijgen en wat kleine dingetjes zoals een loopplank, stootkussens, laddertjes enz.

DSC05736 by erik de boeck, on Flickr

DSC05738 by erik de boeck, on Flickr

Het zo goed als lege ruim. Moet nog wel volledig opgekuist worden voor het schip kan afvaren voor zijn volgende lading.
Op de module ligt het aangemeerd aan de loskade.

DSC05734 by erik de boeck, on Flickr

We kunnen starten aan het volgende project.

Erik.


mahtoska1


Fred

En knap geschilderd en geweatherd!  Heel overtuigend!
Frederic

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

erik de noorman

Weer een stukje verder met de aankleding. We modderen maar wat aan volgens de inspiratie van de dag.

DSC05745 by erik de boeck, on Flickr

DSC05743 by erik de boeck, on Flickr

DSC05746 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Metpetergaathetbeter

heel mooie kade en eigenlijk al de rest ook

Floris


sdz1976

Idd een coole sfeer in dat hoekje, die loods is heerlijk. 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

erik de noorman


Weer een beetje verder met de afwerking.
DSC05767 by erik de boeck, on Flickr

DSC05762 by erik de boeck, on Flickr

DSC05753 by erik de boeck, on Flickr

DSC05758 by erik de boeck, on Flickr

DSC05763 by erik de boeck, on Flickr

Dit stuk kan naar de treinloods waar de groendienst hier en daar nog wat gaat aanplanten en dan verder met het volgende stuk.

Erik.

henry

Het kwijl loopt je zo uit de mond prachtig gedaan.
Weer een aantal plaatjes om inspiratie van te krijgen.

Top !!

Groet Henry

Jappy

Geweldig weer Erik, altijd een grote fan van je updates!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn