Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Veel is er niet gebeurd aan de baan behalve eens een deftig onderhoud aan de sporen en het mechanisme van de wissels.

Mijn meter smalspoor is geleverd en geplaatst. Het ligt vooraan langs de zagerij in een rechte lijn naar de creosoteerketel in de schuur. De bollestampers zijn geplaatst en een omheining om de veiligheid van de arbeiders te garanderen is geplaatst.

DSC05480 (3) by erik de boeck, on Flickr

Roco smalspoor bakwagens zijn omgebouwd tot lorries. De lorries worden kort en strak met elkaar verbonden en voorzien van doorlopende rails. Op de lorries rijden kleinere karretjes over de rails. De bielzen worden er op geladen om ze te creosoteren. De wagentjes zijn voorzien van ronde  steunen zodat de lading bielzen een rond pakket vormt en in de ronde ketel past. De beladen lorries worden tot aan de ketel gereden en de kleinere karretjes worden in de ketel geduwd. De ketel wordt hermetisch afgesloten en dan begint het creosteerproces.

DSC05485 (2) by erik de boeck, on Flickr


DSC05486 (2) by erik de boeck, on Flickr

Het voorlopige resultaat van de noeste arbeid van de prieserkes maar de zweep gaat er moeten worden opgelegd voor een goed gevulde stock.

DSC05477 (2) by erik de boeck, on Flickr

Nog wat details aan de andere zijde van het gebouw.

DSC05490 (2) by erik de boeck, on Flickr

Nog te voorzien een rolband om de de gezaagde bielzen tot aan de lorries te transporteren en een takelboom om ze op de karretjes te hijsen.

Wordt vervolgd.

Erik.

Floris

dat zijn weer heel sfeervolle platen Erik!

Gerolf

Citaat van: Floris op 01 augustus 2021, 00:59:10 AM
dat zijn weer heel sfeervolle platen Erik!

Helemaal mee eens. Knap stukje nijverheid op je baan  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henry

Klopt hele mooie details, ziet er weer gelikt uit.
En wederom een inspiratie bron voor menig hobbyofil. :P

Kautenbach

Fraai stuk, lekker beetje troosteloos sfeervol ;D ;)

De absolute beginner

Prachtig!
Uw "low-cost"-methoden hebben mij overigens zeer geïnspireerd.
Als 12-jarige heb ik dan ook maar een zeer beperkt budget...

erik de noorman

Alweer een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost. Ik ben vooral bezig geweest met de baan technisch terug in orde te zetten. De draaischijf is onder handen genomen. De stroomafname is terug 100% en het draaimechanisme loopt terug goed. Ook een beetje meer ruimte gemaakt aan de draaischijf. De smidse waarvan de schouw weer van werd opgebouwd met alle mini diorama er rond zijn verdwenen en krijgen elders op de baan een plaatsje (plaats ik nog wel een foto van). De zelfbouw vereenvoudigde stopseinen (mechanische) hebben een servoaandrijving gekregen en kunnen nu het correcte seinbeeld weergeven (foto volgt).

Verder nog wat detaillering aan gebracht zoals regenpijpen, rioolputten en nummering van de portalen (ondergrondse remise).

DSC05500 by erik de boeck, on Flickr

Omdat de open ruimte tussen de benen van depot (remise en scene) en de uitrit sporen van het  onderliggende verdekte remise me stoorden gaan we deze opvullen met een dok/haven.
De basis is gelegd het wateroppervlak en de kademuren. Een loskade, staketsels, de voegen wegwerken enz. zijn nog werken in uitvoering.

DSC05497 by erik de boeck, on Flickr

DSC05501 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Floris

heel eerlijk gezegd vind ik die hoge muur links wat erg opvallend

misschien onderlangs een kade leggen en dan vrij dicht tegen de muur wat gevels van dit soort silotoestanden maken? misschien nog een spoortje op de kade?
https://www.google.com/maps/@50.9440892,3.1338181,3a,75y,170.43h,108.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1snsLlDPRU_a0Z3OVkrrByGA!2e0!7i13312!8i6656

Of zo'n hoge stortbunker aan de waterkant (nouja er liggen nog een weg en een spoor tussen) zoals in ougree... eventueel kan er nog een spoortje boven over zo'n bunker om wagens te lossen
https://www.google.com/maps/@50.6074686,5.5489373,64a,35y,198.37h,69.31t/data=!3m1!1e3

Of misschien iets met water op 2 niveaus en dan een scheepslift zoals bij la louviere. Geen idee hoe dat in t geheel in te passen maar zoiets schoot me ineens te binnen dus ik roep t gewoon, daarvoor ben ik een hollander, in elk geval wel weer een woest modelbouwproject dat er in jouw stijl vast schitterend uit gaat zien
https://www.google.com/maps/@50.4871389,4.1760149,3a,75y,351.43h,97.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1swPiqOAeIFxtj_y7r5qSy7Q!2e0!7i16384!8i8192

gewoon maar wat maffe ideeën die me te binnen schoten. Misschien zit dr wat leuks bij, of had je zelf allang wat veel beters!  :P

De absolute beginner

Inderdaad, zoals Floris zegt, is het daar nogal kaal.
En ik weet het, ik ben een vervelende kleine etter die er niks van weet maar de portalen van de remise lijken me nogal hoog. Of heeft het verband met de bovenleiding?
Maar ik bewonder uw baan. Ze is echt prachtig. U bent ook een groot voorbeeld voor mij omwille uw low-costmethodes (of hoe noemt dat nu weer?).

Cyriel

erik de noorman

Terechte opmerking Floris maar zoals ik eerder schreef is dit enkel nog maar de basis of aanzet voor verdere aankleding en uitwerking.
Er komt een verhoogde loskade aan de verhoogde muur met alles er op en eraan. Een aansluiting voor vrachtvervoer via een viaduct.
Een spooraansluiting is een mogelijkheid enfin we zien wel. Verder veel bouwsels in aluminium zoals een loopkraan en loodsen opgetrokken in geklonken vakwerk.
Bouwplezier verzekerd.

Erik.

Floris

oh kijk, klinkt goed, ben benieuwd!

sdz1976

Kijken er al naar uit  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jappy

Ook ik kijk uit naar de vooruitgang!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

erik de noorman

Kleine up date veel is er niet gebeurd. Het eerste uitneembare segment heeft zijn kade en spoor gekregen en is functioneel. De basis is klaar, later volgt het aluminiumwerk (het leukste) en verdere aankleding. Maar eerst nog 4 aan eensluitende basis segmenten bouwen.

DSC05502 by erik de boeck, on Flickr

DSC05505 by erik de boeck, on Flickr

DSC05509 by erik de boeck, on Flickr

DSC05511 by erik de boeck, on Flickr

Erik.