Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

Metpetergaathetbeter

#495
wat fraai werk, hiermee heb je sommige andere toch wel zeker geEVANaard(dichterlijke vrijheid weet je wel) ;)

Kautenbach

 Mee eens, geod ge EVANt , wel leuk om eens net ff anders te doen, kleine opmerking, zijn je 2 afhangkabels niet ietsie iel voor zo'n zware uitkraging?

erik de noorman

Bedankt voor de boeketten mannen.

Wim, goeie opmerking let wel deze stalenkabels zijn 1 mm dik wat overeenkomt met een stalenkabel van 10 cm doorsnede. Zo'n kabel kan wel wat trekken. De verankeringspunten in de muur zijn eerder de zwakke punten denk ik ( Suske ?).
Daarom zitten er ook stevige en zware geklonken steunprofielen onder om het geheel te steunen.

DSC04531 by erik de boeck, on Flickr

De mazoutbrander is ondertussen ook beschermd tegen weer en wind. De details van de rolpoort zijn daar door wel niet meer zichtbaar (zoals vele dingen op mijn baan) maar ik weet dat ze er zitten en dat is voldoende voor mij.

DSC04532 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Kautenbach

Ha, kijk. Die had ik nog niet gespot ;D
Top

SuSke

Citaat van: erik de noorman op 29 december 2019, 15:06:45 PM
...
Wim, goeie opmerking let wel deze stalenkabels zijn 1 mm dik wat overeenkomt met een stalenkabel van 10 cm doorsnede. Zo'n kabel kan wel wat trekken. De verankeringspunten in de muur zijn eerder de zwakke punten denk ik ( Suske ?).
Daarom zitten er ook stevige en zware geklonken steunprofielen onder om het geheel te steunen.
...

Omdat je het zo mooi vraagt  ;) ;)

De steunen onder het platform zitten waar ze moeten zitten, namelijk onder de steunen van de ketel = het zwaarste gewicht.
De oplossing met de trekkabels is ingenieus gevonden en werkt. In de praktijk zou het platform ook van onder worden gesteund om elke hindernis boven het platform te vermijden, maar soms breekt nood wet en wordt het anders uitgevoerd = met trekkabels.

Ik zag geen grote opvallende anomalieën, vandaar ook geen commentaar, maar een stil genieten van een de resultaten ontsproten uit een zeer creatief brein en gemaakt met vaardige handen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman


Mijn prieserkes kunnen na de deskundige uitleg van Suske met een gerust geweten gaan slapen zonder te vrezen voor hun veiligheid.  ;)

Erik.

erik de noorman

Deze stonden al een heel lange tijd te verkommeren onder het stof

Deze jongen (Roco 2 rail) heb ik een paar jaren terug omgebouwd en in een B. kleedje gestoken. Vandaag uiteindelijk eens een decoder ingebouwd (met het nodige gevloek uiteraard). Proef rondje gereden en het spul loopt zeer soepel.

DSC01568 by erik de boeck, on Flickr
DSC01575 by erik de boeck, on Flickr

Deze heeft een nieuw zelf gebouwd chassis uit plasticcard gekregen en loopt ook weer prima.

DSC04606 by erik de boeck, on Flickr

Erik.


erik de noorman

Eens iets anders wat wagons voorzien van een lading.


De rollen ga ik nog vervangen door rollen staalplaat en moeten nog vast gelegd worden.
DSC04642 by erik de boeck, on Flickr

De openstaande deuren ga ik ook vervangen door exemplaren uit aluminium.
DSC04645 by erik de boeck, on Flickr

De binnenkant van de buizen moeten ook nog een kleurtje krijgen.
DSC04657 by erik de boeck, on Flickr

DSC04659 by erik de boeck, on Flickr

DSC04660 by erik de boeck, on Flickr

eenvoudiger kan het niet een lading wit zand.
DSC04661 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

PeterVG

Heel mooi werk Erik

Hoe maakt U de messing banden die we op de Type 97 zien?

Peter

Die messing banden kan je eventueel ook bij Paul Bellon kopen
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

#505
Weeral een tijd geleden dat ik nog iets geplaatst heb over de bouw van de baan zelf.
Niet dat ik heb stil gezeten maar vooral werkjes die niet zichtbaar zijn en hier en daar wat euvels verhelpen.

Een paar draadjes terug had ik beloofd om een woordje uitleg te geven waarom de stoomketel is gebouwd.
Ik zal eerst proberen de situatie te schetsen. Zowel de hoofdlijn met dubbelspoor als de aftakking leiden naar de verdekte schaduwstations op niveau -1 en -2.  De schaduwstations liggen voor het grootste gedeelte verborgen. Een deel op niveau -1 is voorlopig nog zichtbaar maar wordt later voor het grootste deel afgedekt door een grote werkplaats type A. dam. De sporen in de schaduwstations bestaan uit M rails mits daar nog een hele voorraad van in huis is en het grootste gedeelte van de sporen verdekt liggen. Het schaduwstation op niveau -1 bevindt zich onder de inrit van het depot en het depot zelf. Het schaduwstation op -1 heeft 7 wegzetsporen. Het schaduwstation op -1 moet doorgaan als een ondergrondse remise/werkplaats voor rijtuigen.  Het depot op 0 is  boven de remise gebouwd. Treinen komen vanuit een (denkbeeldig) eindstation binnen op -1 na hun dienst en ontkoppelen daar hun sleep. Na het ontkoppelen rijden ze naar het depot op niveau 0 voor onderhoud. De sleep wordt later opgepikt door een andere lok die aan zijn dienst begint. ELoks  met hun sleep die van niveau -2 komen worden op -1 gewisseld voor een diesel of stomer. Het spoor van -1 naar niveau -2 moet nog wel onder draad worden gebracht. De enkelsporige lijn van -1 naar -2 loopt via een lus rond het depot. Niveau -2 is opgebouwd als een hondenbeen. Het bevat 5 verborgen wegzetsporen, twee paradesporen en bij beide uiteinde (lussen) een kopspoor voor pendelverkeer. Veel ruimte om de lus te leggen is er niet daarom is het spoor dicht tegen de wanden van het depot op niveau 0 gelegd. Het hoogteverschil tussen 0 en -2 is 30 cm. Om het hoogteverschil aan te kleden had ik een steile rotswand kunnen bouwen maar dit past niet in het geheel en het thema van de baan. Buiten een verhoogde spoorberm  en een lichte helling is het een vlak landschap (eigenlijk ligt het depot op +1 en de ondergrondse remise op 0).  Geen heuvels en bergen. Ik heb ik de wand van 30 cm hoog die rond het depot loopt voorzien van een steunmuur opgetrokken uit beton. Achter deze steunmuur bevindt zich de ondergrondse remise. Om de eentonigheid van een 5 m. lange grijze muur te onderbreken en de suggestie van activiteit achter de muur is de stoomketel en aanhorigheden gebouwd als blikvanger. Omdat er plaats te kort is in de ondergrondse remise/werkplaats hebben de ingenieurs er niets anders op gevonden dan de stoomketel te verankeren aan de buitenkant van de steunmuur.                                                                                                                                             .                                                                                                                                                                       .                                                                                                                                       .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Mijn onderbouw is niet zo strak opgebouwd zoals bijvoorbeeld Peter VG. ;)
Het getoonde staat nog maar in ruwbouw fase  en moet nog verder afgewerkt worden.                                                                                                                                                             
                                                                                                                                                                                   
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
DSC04673 by erik de boeck, on Flickr

De muren zijn opgebpuwd uit MPX isolatieplaat.
DSC04674 by erik de boeck, on Flickr

DSC04678 by erik de boeck, on Flickr 

DSC04699 by erik de boeck, on Flickr

DSC04680 by erik de boeck, on Flickr       

Erik.                                                                                                                                 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

Inderdaad creatieve oplossing, vraagje, kan je daar makkelijk aan indien nodig?

Michiel

Ik vind dit ook een heel leuke en mooie oplossing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Creatieve vondst om een saaie muur te doen opleven!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *