Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

He die ladders blijven staan met figuurtjes op zelfs al is het rijtuig reeds weg leuk hoor

De poetsploeg werkt normaal in het circus met een acrobatenact en doet binnen kort mee aan B. got talent en de onzichtbare hand van god onze vader helpt ook wel mee.   :)

Erik

mahtoska1


SuSke

Citaat van: erik de noorman op 15 oktober 2018, 17:50:11 PM
... en de onzichtbare hand van god onze vader helpt ook wel mee.   :)

Die speelt toch dikwijls mee op onze banen  ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

#348
Ondertussen nog een beetje verder geknutseld.
De inrijbundel en inrijspoor (rechts gedeelte) moeten nog verder afgewerkt worden met verhoogde mechanische rangeerseinen (zelfbouw) en andere zaken ( de bundel is reeds verder afgewerkt dan de foto laat vermoeden zie vorige post poetsploeg).
Voor ik deze kan aanpakken moet ik eerst de uitrijbundel (links gedeelte) met opstelsporen afwerken omdat later de achterkant van de inrijbundel te moeilijk bereikbaar word.
De uitrijbundel blijft wel uitneembaar maar dit vermijd ik toch zoveel mogelijk omdat eenmaal alles afgewerkt er toch altijd zaken worden beschadigd bij het uitnemen.
Om de open ruimte en vooral achterzijde op te vullen heb ik gekozen om achteraan een veevoederbedrijf te bouwen.

DSC03387 by erik de boeck, on Flickr

Het bedrijf sluit aan op A. Dam waar aan de achterzijde reeds een melasse fabriek staat.

DSC01650 by erik de boeck, on Flickr

De opstelsporen in de uitrijbundel  hebben reeds een basis scenery en verwering gekregen.

IMG_20181023_142125_BURST001_COVER by erik de boeck, on Flickr

Om de fabriek van grondstoffen te voorzien zal de aanvoer gebeuren via het water. In de opening van de uitrijbundel wordt een losdok voorzien.

DSC03491 by erik de boeck, on Flickr

DSC03499 by erik de boeck, on Flickr

DSC03495 by erik de boeck, on Flickr

DSC03502 by erik de boeck, on Flickr

DSC03507 by erik de boeck, on Flickr

DSC03501 by erik de boeck, on Flickr

DSC03526 by erik de boeck, on Flickr

Naast het losdok komt nog een losspoor waar kolen kunnen worden overgeladen van schip naar wagon voor de aanvoer naar de kolenbunker van A. Dam.
Een aansluiting naar de veevoederfabriek zou ook kunnen via het losspoor maar lijkt mij nogal omslachtig.
Om de schepen te lossen komt er een kadekraan aan de achterzijde van het dok die zowel het losspoor als de fabriek kan bedienen.
De kraan wordt volledige zelfbouw en deze zal als voorbeeld dienen.

DSC03649 by erik de boeck, on Flickr

Besluit laat de winter maar komen ik weet wat doen.

Erik.

mahtoska1

Mooie uitdaging die kraan. Ik kijk er naar uit.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Citaat van: mahtoska1 op 29 oktober 2018, 14:14:15 PM
Mooie uitdaging die kraan. Ik kijk er naar uit.

Ik ook, vooral omdat de kraan zoals alle ander scenery volledig uit alternatieve materialen zal worden gemaakt.
Tenminste dat veronderstel ik want het is de wijze waarop Erik bouwt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

erik de noorman

Inderdaad Luc je kan al raden in welk materiaal. Ik wil niet overmoedig klinken maar de bouw van de kraan zelf lijkt mij niet zo'n ingewikkelde klus.  Het zijn bijna allemaal grote panelen of plaatstukken die in elkaar moeten gepuzzeld worden maar ik kan mij altijd vergissen.
Eerst de rest afwerken + een paar open duwbakken voor in het dok en dan beginnen we er mee.

Erik.

GDE

#353
Zo'n havenkraan heb ik altijd al een machtig ding gevonden . Er zouden enkele afgedankte bewaard zijn bij het MAS in Antwerpen . Misschien de plaats om enkele ideeën op te doen . https://www.hullabaloo.be/scheepvaart/havenkranen
Erg leuk is deze link waar zelfs de constructie datums bijvermeld staan
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/4219

Gerolf

Dat dokje is alvast erg geslaagd  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Het dok verder afgewerkt bijna klaar om in te bouwen. Nog een laag bootvernis voor het water, mos aan de staketsel, gras aan de boordsteen en een duwbak geladen met grondstoffen voor de fabriek.
Met de duwbak ben ik ook gestart en de ruwbouw is zo goed als klaar, daar plaats ik nog foto's van.

DSC03544 by erik de boeck, on Flickr

DSC03549 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

loebaske


Dreha

@Erik:
Prachtig gedaan dat dokje.
Misschien 1 klein minpuntje.
Als schipperskind weet ik dat als die ladders voor de meerpalen uitkomen ipv er achter, dan gaan die in werkelijkheid niet lang meegaan.
Bij het aanleggen schuurt het schip vaak langs deze palen => ladder zwaar beschadigd.

erik de noorman

Harald ik weet het de ladders moeten nog ingekort worden en ook nog een stukje in de boordsteen verwerkt worden. Bedankt voor de tip en ieder voor de leuke reactie's.

Erik.

erik de noorman

Zoals eerder vermeld was ik gestart met de bouw van een duwbak. Ondertussen is de ruwbouw afgewerkt en is hij klaar om in grondverf gezet te worden. Nadat de bak volledig in verf is gezet  krijgt hij zijn verdere details zoals bolders, touwen, luiken en een belading.
Waarom een duwbak. De voorzijde van het dok eenmaal ingebouwd verdwijnt onder een ondertunneling met een geringe hoogt ( 5 m.).
Geladen zo een binnenschip het dok kunnen binnenvaren maar eenmaal gelost ligt het te hoog op het water om nog onder de ondertunneling te kunnen.
De bak is opgebouwd uit plastikcard en karton en daarna aangekleed met aluminiumplaat.

DSC03527 by erik de boeck, on Flickr

DSC03533 by erik de boeck, on Flickr

DSC03535 by erik de boeck, on Flickr

DSC03540 by erik de boeck, on Flickr

DSC03543 by erik de boeck, on Flickr

DSC03552 by erik de boeck, on Flickr

DSC03554 by erik de boeck, on Flickr

Het vervolg laat even op zich wachten ik vertrek op weekend.

Erik.