Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

dani

zo een grote open ruimte zou ik ook zien zitten, wie niet trouwens ....

Michiel heeft wel gelijk wat de muren betreft.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Koen

Wow Erik,

Dat is een knappe ruimte én een prachtige baan!
Zalig als je zoveel ruimte hebt.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

erik de noorman

Ik heb inderdaad het geluk om over een grote ruimte te beschikken voor de hobby.
De plaats was beschikbaar dus heb ik deze ruimte laten bouwen tijdens de verbouwing van het restaurant. Zoals je kan zien is de ruimte nog niet afgewerkt.
Deze moet nog voorzien worden van isolatie en van een verwarming. Net zoals mijn eerste ruimte ( zolder boven het vroegere restaurant) is deze niet verwarmt. In de winter is het er dus koud maar de ruimte is droog en het vriest er niet binnen. Van plotselinge temperatuur verschillen is er ook geen sprake. De ruimte koelt en warmt  geleidelijk op of af.
Na al die jaren kan ik met zekerheid zeggen dat de baan en het rollend materiaal er weinig last van heeft. De IB is er wel gevoelig aan maar die wordt dan netjes verpakt en op een warmere plaats bewaard.

Jammer dat je de muren niet eerst een witte verflaag hebt gegeven

Michiel een van de volgende stappen is de baan voorzien van een aangeklede achtergrond en luifel met verlichting.

Ik zal eens een paar foto's nemen van details op de baan die er al heel lang zijn maar die nog niemand heeft gezien.
De eenvoudige reden is dat deze details ( remise en scene act 1) verstopt zitten aan de achterzijde en afgedekt waren door de achtergrond.

Erik.

erik de noorman

#168

Zulke details (100% zelfbouw) zitten overal op de baan onttrokken aan het blote oog omdat ze aan de achterzijde zitten.

Erik.

dani

je kan overwegen om de baan open te stellen voor publiek en inkom vragen....    mooi hoor !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Wordt overwogen (zonder inkom uiteraard) maar eerst eens deftig opruimen en de baan nog wat verder afwerken. Wie ondertussen met de rommel kan leven kan altijd eens langskomen na afspraak.
Ik zal eens proberen een plan van de volledig baan uit te tekenen (manueel) en hier  te plaatsen.

Erik.

loebaske

#171
Jammer dat we niet meer kunnen aanschuiven aan tafel....

Want je was een super kok  ;)

mahtoska1

Zeer fijne en mooie details. Het doet je baan leven.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: loebaske op 22 juni 1970, 14:35:53 PM

Want je was een super kok  ;)
ik hoop dat Erik dat nu nog is  ;D ;) Fraaie dingen die je laat zien !

eddy

Knap,ge moet ne goeie bril hebben om de puco's te zien.

groeten eddy

just4fun

Citaat van: loebaske op 31 maart 2017, 17:49:54 PM
Jammer dat we niet meer kunnen aanschuiven aan tafel....

Want je was een super kok  ;)
De kok is er nog, alleen de keuken en het restaurant niet meer  ;)
Paul

erik de noorman

#176
De nieuwe in/uitrit naar remise en scene ligt er. Voor het spoor heb ik een mix van marklin wissels, sporen van piko, rocoflex en lima code 100 omgebouwd naar 3 rail.
Kwestie van wat ik nog liggen had eens op te werken.
De sporen moeten nog wel verder ingebed worden en verweerd.
Het rechtse spoor (foto 2, links bij foto1) is het aanvoerspoor voor slepen met kolen en diesel voor de bevoorrading van het dieseldepot en kolenbunker.
De sleep wordt uit elkaar getrokken door telkens vier wagons los te koppelen om daarna naar het kolenpark gerangeerd te worden.
Het rangeren gebeurd via de afgebogen wissel en de kruiswissel  die het in- en uitrijspoor kruist. Na het lossen van de wagons met de portaalkraan worden ze opzij gezet. Wanneer  alle wagons gelost zijn wordt de sleep terug samengesteld op het inkomspoor.
Het linkse spoor (foto 2) is het in- en uitrijspoor en wordt in beide richtingen bereden.
Eerst moet men de slakkenkuil met waterkolom passeren vervolgens kunnen de dieselsloks diesel innemen om daarna zand in te nemen.
De diesels woeden via de draaischijf naar een omloopspoor gedraaid, moeten eerst nog langs een inspectieput om dan terug via een wissel  het uitrijspoor of lokloods te bereiken.
De stomers volgen de zelfde weg en kunnen eventueel nog water innemen op het omloopspoor om dan verder via een inspectieput en het nemen van de wissel naar het kolenpark of lokloods te rijden.
foto 1

De afbuigende sporen voor het kolendepot liggen er nog maar tijdelijk. De aftakking naar de lokloods moeten ook nog voorzien worden.

Erik.

erik de noorman

Lang geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb.
Het is niet dat ik stil heb gezeten maar ik heb vooral aan de uitbreiding van het schaduwstation gewerkt. 
3 weken Italie zitten er ook voor iets tussen.
Zoals jullie merken hebben ze bij photobucket alles achter slot en grendel gezet.
Vanaf nu zullen de foto's dus via flickr geplaatst worden.

Brug voor de ondertunneling wordt ingebouwd

DSC01882 by erik de boeck, on Flickr

DSC01914 by erik de boeck, on Flickr

De steunmuur heeft ondertussen ook een balustrade gekregen.
DSC01885 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw