uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

Pierre

Groet Pierre.


modelbaanHO

Allemaal erg mooi gemaakt. Mooi, evenwichtig en veel oog voor details.

Bij de foto in post #135 heb ik wel een opmerking: de stuw komt nu halverwege het riviertje/kanaal. Dat lijkt me niet erg realistisch. Zeker niet wanneer er beweegbare schuiven in het muurtje zijn geplaatst. Wanneer die open of toe staan zal weinig effect hebben.
Ga je dat nog aanpassen ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

erik de noorman

#152
Luc,

Even terug gaan naar post 31 tot 36 daar staat wat de bedoeling is van het dammetje met schuifdeuren.
Of het  100 % strookt met de werkelijkheid weet ik ook ik niet. Wat wel klopt is dat onder de spoorbrug de stroom versmalt (flessenhals) waardoor er een sterke stroomversnelling ontstaat bij hoogwater (felle regenval).
De stroomversnelling botst dadelijk op een rivierbocht (daarom de versterkte rivierbedding/muur) waardoor je veel onderstroom krijgt met gevolg zeer woelig water wat de rivierbedding na de bocht wegspoelt. Het dammetje moet die krachten opvangen maar ook de stroming regelen. Daarom de open schuiven die kunnen de kracht van de stroming bijsturen.
Bij laag water met bijna geen stroming worden de schuiven gesloten zodat ze langs de vernauwing tussen de dam en rivierbedding moeten (weer een flessenhals) waardoor je weer voldoende stroming krijgt en een waterpeil dat hoog genoeg blijft.
Verder een stuk dichterlijke vrijheid zeker. ;)

Erik.

Nog vergeten na het dammetje komt de stroom na weer een bocht aan een grotere dam (zie begin draadje). De stroom heeft een groot verval. De sluis van de grote dam komt uit op een rivier waar ik op een later tijdstip nog heel wat mee wil aanvangen.

modelbaanHO

Dag Erik

Zo ver was ik niet teruggegaan in het draadje. :(
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het klinkt allemaal er plausibel.
En zoals je schrijft: dichterlijke vrijheid: 100%
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

erik de noorman

Ondanks ik altijd zonder echte planning en los uit de pol bouw zit er wel degelijk een planning achter het geheel. :D

Erik.

erik de noorman

#155
Nog wat scenery toegevoegd.
DSC01382 by erik de boeck, on Flickr

DSC01386 by erik de boeck, on Flickr

DSC01389 by erik de boeck, on Flickr
Sfeerbeeld van uit een andere hoek en op de achtergrond de portaalkraan van A. Dam

DSC01392 by erik de boeck, on Flickr



Erik

loebaske


Jawade Erik, weer super details  ;)

erik de noorman

#157
Alweer een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb. De module met de witloofboer is voor 95% afgewerkt en heb ik voorlopig even links laten liggen.
Zoals eerder vermeld is remise en scene geïntegreerd in mijn vaste baan en was er een nieuwe yard voor gebouwd.
Geheel tevreden was ik daar niet over. Ik vond dat het depot en yard er nogal tussen gewrongen zat.
Zo lagen de wissels tekort op elkaar en waren de bogen te krap.
Ik heb act I ( deel met de draaischijf) en act II ( A. Dam) uit elkaar getrokken zodat er nu meer ruimte tussen de twee delen zit.
De treinbewegingen die nodig zijn tijdens het bezoek aan het depot voor zowel de stomers als de diesel kunnen realistischer uitgevoerd worden.
De aanvoer van diesel voor het dieseldepot gebeurde vroeger via de draaischijf wat in feite onlogisch is.
In de nieuwe planning wordt er een aanvoerspoor voorzien waar een sleep van een 12 tal wagons kan weggezet worden om nadien in stukken te worden uitgerangeerd. Zowel het dieseldepot als het kolenpark kunnen bevoorraad worden via dit spoor zonder de andere treinbewegingen te storen.
De ruimte tussen de twee delen zal worden opgevuld worden met en lokloods ( mini versie A. Dam) en wegzetsporen.

De ruimte eronder bevat twee schaduwstations op twee verschillende niveaus. Deze zijn uitgerust met oude M. rails en wissels en voldoen nog steeds.
DSC01397 by erik de boeck, on Flickr

DSC01405 by erik de boeck, on Flickr

Erik

mahtoska1

Dat wordt een knappe aanpassing/uitbreiding.

Gerolf

Wel leuk om die overzichtsfoto's eens te zien. Het geeft een idee van de omvang van je baan  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

en die is inderdaad groots, zowel in oppervlakte als in afwerking.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Is idd al een fors project, en zoals Frans al zei nog knap afgewerkt ook.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

erik de noorman

#162
Dank voor de lovende woorden. Een overzicht van de hele ruimte.

Erik.

chef garde

Waauw!  Daar zou ik voor tekenen!  Is ze verwarmd ook?

Michiel

Wat een ruimte, en wat een verrassende baan met formidabel mooie hoekjes. Jammer dat je de muren niet eerst een witte verflaag hebt gegeven. Dat had voor zowel werklicht als modelbaanestetisch een merkelijk verschil gemaakt. Nu lijkt het een beetje laat, met de baan rondom tegen de muur geplaatst.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)