Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Digitaliseren Roco HLE20

Gestart door trainspottingjr, 28 juni 2016, 12:50:15 PM

trainspottingjr

Hoi,

heb hier voor mijn neus een type 20 van Roco staan, zo eentje met dikke motor.
Nu wil ik deze digitaal maken maar weet niet goed waar te starten.

Kan iemand me hiermee op weg helpen?

Liefst met een paar simpele beelekes  :P :P :P
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

krispy

hoi jelle ,

denk dat er ergens een draad van bestaat op het forum ( mischien niet speciaal voor hle20 , maar waarschijnlijk wel van een oudere roco digitaliseren , dacht ook en MSM besproken , zal vanavond een thuis kijken  ;) )

Is echt niet moeilijk , draadjes van de stroomafnemers van de wielen naar de juiste pinnen van de decoder en de uitgang van deze naar de motor aansluiten.Voor de verlichting zijn ook aansluitingen voorzien , welke decoder denk je te gebruiken ?
Indien esu zal ik een schematje tekenen en doormailen  ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m


trainspottingjr



zo ziet hij er nu uit voor de moment, heb de draadjes al reeds los gesoldeerd

nu enkel de kabelset verbinden, maar daar schuilt een beetje een probleem

hoe dit juist werkt ben ik niet zo op de hoogte, heb al reeds in het verleden wel een ander modelletje gedigitaliseerd maar nooit nog eentje van dit kaliber.





Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

loebaske

Ga dat hier eens volgen, nu niet dat ik nog loc's ( chassis) heb van de eerste generatie reeks 20...
Heb die oude chassis verkocht en vervangen door nieuwe waar je meteen de decoder kunt inpluggen...

Svendw

Oranje en grijs gaan naar de aansluitpennen aan de motpr
Zwart en rood gaat naar de wielen (stroomtoevoer dus)
Wit naar wit licht kop 1 en rood licht kop 2
Geel naar wit licht kop 2 en rood licht kop 1
Blauw gaat naar de min van de verlichting (dus naar alle aanwezige lampen).

Werkt perfect, ik hebdeze al 2x gedigitaliseerd ;-)
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Snobby Crash

Waar woon je ergens ? Kom gerust anders een tot bij me thuis, in Temse,
op een 15 minuten is deze klus geklaard !

Alle weerstanden, diodes en eventueel stroomspoeltjes en onstoor condensatoren van je printplaat los solderen. Tevens ook de schakelaar keuze bovenleiding verwijderen.
Dan met een multimeter meten of je beide uiterste banen langs de langsrichting niet meer met elkaar verbonden zijn. Desnoods met een drempeltje gleufje slijpen.
Daarna de beide zwarte draden van de wielen langs de beide kanten terug op de printplaat solderen.
Decodervoeding ook aan de buitenkant. Dit is zwart rood( ben niet zeker) grijs en oranje naar je beide
motoraansluitingen. De overige draden wit, geel en blauw ( ook weer niet zeker van de kleur) gebruik je om je leds mee te voeden voor je verlichting !

Geert

OlivierV

Wel van een 62, maar het werkt gelijkaardig, 1 of 2 printbanen doorsnijden en voor de rest is het hetzelfde. (die ontstoorspoelen mochten eigenlijk weg)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17834.msg214431.html#msg214431
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Flip

#8
 Ik heb zo een BR103 van Roco gehad.
De motor pakt +/- 400mA . Gemeten met de motor uit de lok genomen.
Echte stroom vreter .

GR

Flip
Lenz digital PC sturing

Svendw

Klopt, maar mijn oude 2018 rijd nu toch al een tijdje vrolijk zijn rondjes ;-) het kan dus wel..
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎