Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rijstkorrellampjes dimmen?

Gestart door Peter, 23 juni 2016, 12:42:08 PM

Peter

Met een hoeveel ohm weestandje kan ik het best starten om rijstkorrellampjes, bv. Faller enz.  wat te dimmen.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Peter,

Probeer eens met twee weerstanden van 10 Ohm.  Probeer eerst met eentje; genoeg gedimd = OK.
Nog te fel: nog één van 10 in serie (= 20 Ohm).  Te zwak: één van 10 parallel aan de eerste (= 5 Ohm).

Zie je geen verandering met 10 Ohm, probeer dan datzelfde met 47 Ohm of zelf 100 Ohm.

Je kan ook een potmetertje in serie zetten met je lampje en bij de juiste helderheid de weerstand van die potmeter meten.

Een juiste waarde kan ik je niet geven aangezien ik niet weet op welke spanning die lampjes branden en wat hun vermogen is.
Groetjes, Peter


dani

Citaat van: Peter op 23 juni 2016, 12:42:08 PM
Met een hoeveel ohm weestandje kan ik het best starten om rijstkorrellampjes, bv. Faller enz.  wat te dimmen.

"Is er vandaag een winkel in Japan open" ? dat is even vaag

Citaat van: PeterC op 23 juni 2016, 13:22:14 PM
Peter,
Een juiste waarde kan ik je niet geven aangezien ik niet weet op welke spanning die lampjes branden en wat hun vermogen is.

Het enige juiste antwoord op deze vraag is net gegeven


Probeer eens 56 OHM / 1 Watt weerstand. (uit ervaring met lantaarntjes met rijstkorrel lampjes op 6V die moeten branden op 12v)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Je kan ook beginnen met twee van die lampjes in serie te zetten. Dat scheelt weer nodeloos verstookte energie.