Draaischijf locs in Frankrijk uitgevonden door een der voorvaderen?

Gestart door Koen, 20 juni 2016, 19:37:15 PM

Koen

Tijdens de genealogische opzoekingen naar onze voorvaderen in Frankrijk, hebben wij een opmerkelijke ontdekking gedaan.
Uit gevonden documenten blijkt dat een van onze voorvaderen (in Frankrijk Vaganey of Vaganay) een octrooi op de draaischijf voor locomotieven heeft genomen (zie ook onderstaande publicatie).
Of dit de eerste draaischijf was of niet, is ons nog een raadsel maar het feit dat er een octrooi werd toegekend, is toch tekenend.


http://gallica.bnf.fr/services/engine/search/sru?operation=searchRetrieve&version=1.2&query=(gallica%20all%20%22vaganey%22)#resultat-id-1

Klik op N° 4  van Catalogue des brevets d'invention, op extrait 3, dan komt ge in het document.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Snobby Crash


Koen

Mijn excuses. Ik zal straks even een vertaling maken (ik zit nu aan mijn baan te werken).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Vertaling document:

31310 Certificaat van 10 jaar, opgemaakt de 24ste maart, aan Vaganey, Rue de la Montat, Saint-Etienne (Loire).
Fabricage van een draaischijf waarbij men van spoor verandert.


Nu trachten we nog achter een afschrift van het feitelijke certificaat te geraken. Daar zouden normaal gezien veel meer details moeten staan. Dit is slechts een register.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren