Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vraag over lijmen

Gestart door 755philippe, 07 juni 2016, 09:27:12 AM

755philippe

Hallo,
Ik heb een bouwpakket van een messingkraan gemaakt. Nu heb ik een motor voorzien om deze te laten draaien. De motor is voorzien van een messingbuisje dat perfekt past op een kunstof tandwiel. Het tandwiel is gelijmd met zap-ca. Voor het vertikale tandwiel aan de motor is dit geen probleem. De kraan zelf heb ik een messingstaaf gesoldeerd om de onderste stang te verlengen. Hierop horizontaal een tandwiel gelijmd ook met zap-ca. Wanneer ik de motor laat draaien doet hij enkele rondjes en het horizontale tandwiel komt los waardoor er dan niets meer draait. Het andere kunstof tandwiel blijft goed zitten maar is volgens mij aan minder schok/drukbewegingen onderhevig. Het tandwiel kot van Conrad en is van harde gladde kunstof. Iemand een idee welke lijm ik misschien beter kan gebruiken ? Of moet ik misschien eerst het tandwiel ontvetten met wasbenzine ?
Mvg

755philippe

SuSke

Ontvetten voor het lijmen is altijd een must, staat trouwens op elke verpakking, wan t je krijgt geen hechting.
In jou geval zit je bovendien met een mechanische belasting waardoor de lijm zich ergens moet kunnen "inhaken".
"Loctite" proberen ?? Anders zowel asje als tandwiel opruwen en dan lijmen. In ieder geval zorgen voor een "gevulde" lijmnaad.
Succes Philippe
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Het tandwiel is waarschijnlijk van PE (polyethyleen) en daar hecht geen enkele lijm aan. Een oplossing is het gebruik van dit: http://www.pattex.nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html
Het geheim daarvan zit niet in de lijm, maar in de activator die er bij wordt geleverd. Daarmee wordt het plastic geprepareerd waardoor de lijm wel blijft hechten.

755philippe

Heb nog eens geprobeerd met Zap-ca. Eerst tandwiel wat gevijld (lichtjes) langs de binnenkant en vervolgens de messing ook wat opgeschuurd.
Heb enkele rondjes laten draaien en het houd (voorlopig). Zal nog wat draaien en zien of de verbinding definitief is.
Mvg

755philippe

Gerolf

Ik heb ook tandwieltjes, van Opitec dan, die moeilijk aan messing hechten. Waarschijnlijk gaat het om dezelfde kunststof.
Bij zware belastingen gebruik ik een "spalk" om ze vast te maken:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Veel van die tandwielen zijn in acetal of nylon. Moeilijk te lijmen spul. Mechanisch borgen zoals Gerolf doet is de beste oplossing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.