Scheldeland in Stoom 2016 - 30 jaar toeristische uitbating spoorlijn 52

Gestart door vanmiegroet, 25 mei 2016, 18:47:40 PM

vanmiegroet



Dit jaar organiseert Stoomtrein Dendermonde-Puurs op 2 en 3 juli de tiende editie van Scheldeland In Stoom. In 2016 exploiteert de BVS/SDP al 30 jaar oude stoomtreinritten op de oude spoorlijn 52 tussen Dendermonde en Puurs. Om deze feesteditie te vieren haalt SDP stoomlocomotief Energie van Train 1900 helemaal uit Luxemburg!



Tijdens het weekend rijden er tal van stoomlocomotieven tussen Baasrode en Puurs. Onze eigen Haine Saint Pierre uit 1922 neemt je eveneens mee door het prachtige Scheldeland. Op de terreinen van Baasrode is de stoomlocomotief Cockerill  uit 1907 die in 1986 de eerste toeristische rit verzorgde, te bezichtigen.
Laat je vervoeren in originele houten rijtuigen uit 1900 of metalen rijtuigen van ruim 30 jaar later.



Welke locomotieven zijn nog te gast?
- Diesellocomotief 6219 uit 1962 die onlangs in de originele staat werd teruggebracht.
- Diesellocomotief 7710 die hedendaags werktreinen sleept bij netwerkoperator Infrabel.



Wat is er nog te zien?
- Een ware tentoonstelling van motorwagens die dienst hebben gedaan op ons Belgisch spoorwegnet. Deelnemende motorwagens zijn de 4302, ES205
  VB205 maar ook onze nieuwste aanwinst: de 554.14 (4614) afkomstig van Maredsous.
- Een bezoek aan de werkloods waar onze restauratieprojecten te bezichtigen zijn.
- Live-Steam voor de kinderen.
- Oldtimerbeurs in Baasrode en Puurs. Op zondag 3 juli wordt er door twee verschillende oldtimerclubs een ware rit gereden die meermaals onze spoorlijn
  zal kruisen.
- Verkoop spoorwegliteratuur in Puurs.
- Randanimatie voor jong en oud in Baasrode en Puurs.
- ...



Dienstregeling
In Sint-Amands hebben treinen de mogelijkheid te kruisen waardoor er een intensieve dienstregeling zal worden gereden.
Deze verschijnt ruimschoots op voorhand op www.stoomtrein.be

Even praktisch
- Aansluiting NMBS treinen in Puurs. Onze vertrekhalte ligt op 200 meter van het NMBS station.
- Bereikbaar met de Lijn vanuit Dendermonde: Buslijn 252 Dendermonde-Boom en Buslijn 245 Dendermonde-Brussel Noord.
- Grote parking voorzien te Baasrode.
- Eet- en drankgelegenheid in Baasrode en Puurs.

Vertrekstation Baasrode-Noord: Fabriekstraat 118, 9200 Dendermonde (Baasrode)
SDP-station Puurs: Seinhuiskaai 1, 2870 Puurs

Ontdek onze promovideo
https://www.youtube.com/watch?v=CTZUCdREB4g&feature=youtu.be

Meer informatie
www.stoomtrein.be
info@stoomtrein.be


Stoomtrein Dendermonde-Puurs wenst iedereen een fijne dag toe. Laat stoomkracht en fascinatie een begin zijn voor een fantastische reis door het Scheldeland!
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

loebaske

Heb het genoteerd in men agenda....

Alles zal wat afhangen hoe ik me voel.....graag zou ik erbij willen zijn..


Metpetergaathetbeter

helaas moeten vaststellen dat die 6219 last heeft gehad van graffiti-spuiters ,reeds verwijderd en misschien/hopelijk reeds opgelapt ?

stoomspotter

De graffiti is verwijderd. De restaurateurs ondernemen de nodige stappen om alles terug te brengen in zijn oorspronkelijke staat.

Jurgen

Die 554.14, is dat degene die daar naast de RAVeL stond op het einde van de railbikes?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

stoomspotter

Inderdaad. Is afgelopen dinsdag 24 mei aangekomen in Baasrode.


Jurgen

Mooi.

Ik veronderstel dat het de bedoeling is om hem terug rijvaardig te maken?

In Maredsous was het een mooi monument, maar hij stond er maar wat te verkommeren hé.
Weten jullie toevallig of er iets anders in de plaats komt te staan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

stoomspotter

Inderdaad, de 4614 krijgt de intentie terug rijvaardig te worden gemaakt. Dit zal gebeuren na de afwerking van twee andere diesellocomotieven (KLM en Patricia) die momenteel in de fase van assemblage zitten.

stoomspotter

Er zal zaterdag en zondag een speciale goederentrein worden gereden tussen Baasrode en Sint-Amands.
De uren zijn;
*Baasrode-Noord - Sint-Amands: 9u30- 9u50
*Sint-Amands - Baasrode-Noord: 10u50- 11u10