prijzen in Belgische modelbouwwinkels...

Gestart door Dirky, 24 mei 2016, 22:33:18 PM

marctje

Mijn vrouw verzameld de jaarstukken van Swarovski. Dit jaar het jaarstuk gekocht via iemand uit Hasselt die een internetwinkel uitbaadt. Verschil met een Swarovski winkel: 200 EUR goedkoper omdat hij rechtstreeks besteld bij Swarovski Oostenrijk.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

krispy

dat van die winkelketens klopt ook helemaal  :o

hebben hier op werk de test gedaan met coolblue be en nl

smartfone HTC one A9 red in nl 389 en belgie 566  ??? :'( :-X
dat is 177 euro voor hetzelfde produkt verschil in dezelfde keten enkel het bestel land verschilt ( .nl leverd niet naar belgisch adress dus gee keuze )
dit is eigenlijk echt afzetterij als je het mij vraagt ( dit is mischien een extreem vb maar na 1 minuut surfen hadden we het gevonden , dus er zullen zo wel massa's vbn zijn )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Peter

#17
Mijn echtgenote heeft ook een ruime verzameling, maar is er een tweetal jaar geleden mee gestopt (met te kopen)

Wat de prijzen van oa. modelspoor dikwijls veel verschilt met Duitsland kan ik enkel beamen. Daar komt nog bij dat ik daarbij geen verzending moet betalen (aankoop boven de 100,00 €)
Sorry, vanaf vorige maand 1,00 euro verzending (mag niet meer gratis van de overheid) 
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Beste,

Alle jullie vergelijkingen zijn wat kort door de bocht.

Waarom ?  Omdat wat er achter zit, men niet ziet of wilt zien.

Het zou dus beter om echt te vergellijken.

Hoe ? Door de tot standkoming van de prijs in de verschillende landen te vergelijken en dan kijken wat de kosten zijn (belastingen allerhande bv).  En daarna eens kijken wat die landen teruggeven aan hun burgers.

Ik denk niet dat je in Duitsland, Nederland, Frankrijk, China eeuwig en altijd kunt doppen, dat je als je je baan verliest dezelfde sociale tegemoetkomingen krijgt, of medische tegemoetkomingen, ....

En voor de non-believers: ik heb 12 jaar in Duitsland gewerkt, ken Frankrijk beter als België en heb juist de belastingsaangifte van mijn zoon die voor een Nederlands bedrijf werkt ingevuld.

Roland

Peter

Roland, wij kennen Duitsland heel goed, want ik ben er tenslotte opgegroeid (zoon van beroepsmilitair) en wij komen er nog heel dikwijls, want een paar van mijn (en sinds jaren) onze vrienden en vriendinnen zijn daar gehuwd en blijven wonen.
Nee, alles is er geen rozengeur en maneschijn. Maar waarom zou je jaren moeten kunnen 'doppen"
Even winkelen: wij betalen bij Edeka enz onze koffie (de beste soorten in Dtsl) Jacobs of Dallmayer 3,95 per 500 gr. In Belgie bv Douwe E. bijna 6 euro
Mijn echtgenote betaald Taft haarlak (identiek dezelfde als hier bij GB, Kruidvat  enz. 1,79 euro, hier betaal je 4,79 en zo kan ik nog lang verder gaan.
O ja, het openbaar vervoer is wat duurder. De huishuur is er duurder, maar de dokters en medicijnen zijn er dan weer goedkoper. enz. enz.
En hetgeen een loontrekkende netto overhoud is meer dan hier.
Op ons bedrijf betaalde men in Europe (3M) gelijk bruto loon aan gelijke funkties. Mijn kollega in Dtsl had veel meer netto dan ik
Als je wil vergelijken moet je alles nemen en niet zomaar er wat uitkiezen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Citeeren PS: Marty, je spullen zijn via Lippe ook al te koop zie ik! Top, zou ik zeggen... :)

Yep, ben er best wel trots op dat het volgens mijn regels gaat. Ik reken voor alle dealers in elk land dezelfde inkoopprijzen en vastgestelde verkoopprijs. Hoger mag maar lager niet. Dit eigenlijk een beetje a la Festool om het ongewenste stunten en elkaar dood concurreren te voorkomen. Vandaar dat ik ook voor elk land maar 1 dealer wil. Nu Belgie nog  ;) Lippe houdt zich eraan en hebben voor DE de alleen verkoop. Al kan ik niet veel tegen hun spaarsysteem en gratis verzending naar een aantal landen doen. Was er een beetje vanuit gegaan dat de verzendkosten het product voor de consument weer duurder zouden maken en dat ze daarom in hun eigen land zouden bestellen. Voor mijn handel is het een prima zaak om mee te werken.

Martin Welberg

Och, zou haast vergeten dat inkoop korting vaak geld voor grote aantallen. Bepaald ook bij veel model artikelen de prijs. Persoonlijk vind ik dat een foute benadering van de fabrikant maar zo werkt het heden ten dage bij veel fabrikanten. Daarom heb ik waardering voor Festool en dat soort bedrijven die hun producten stuntprijzen niet waard vinden. Ex de btw zijn ze in elk land even duur. Stunt je met de prijs krijg je niet meer geleverd, eerlijke marges etc..op die manier kan een winkelier het hoofd boven water houden..

Peter

Hoi Marty
Had het gezien onder de naam Welberg ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Ik zal mij waarschijnlijk wat op de hals halen door hier te schrijven hoe ik er over denk, maar goed dan zien we dan wel weer.
Op het eind van de maand wordt mijn salaris gestort, dat geld kan ik maar 1 keer uitgeven, op is op. Door internet is de wereld heel klein geworden, als ik iets wil kopen vergelijk ik de prijzen die ik moet betalen, wat daar allemaal achter zit kan mij weinig boeien. Daar waar ik mijn product vind voor de voor mij beste prijs, daar koop ik, sommige dingen vind ik alleen in België, wel geen probleem dan koop ik daar, maar het mag van mij net zo goed uit China komen. Dat een winkelier flink wat kosten heeft voor zijn winkelpand wil ik best geloven, maar de wereld veranderd, wil je blijven overleven moet je mee.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 26 mei 2016, 13:24:09 PM
Alle jullie vergelijkingen zijn wat kort door de bocht.

Waarom ?  Omdat wat er achter zit, men niet ziet of wilt zien.
Wat er achter zit is vaak wel duidelijk. Kosten. Dat is ook verdedigbaar. De HEMA is een mooi voorbeeld. Veel prijzen zijn in België hoger dan in Nederland, en daar maken ze ook geen geheim van. Je kan het in de winkel aan de prijskaartjes zien, daar staan de Nederlandse en Belgische prijzen bij elkaar. De oorzaak is dat de bevoorrading naar België duurder is. Het gaat dan om verschillen van 10 of 20%.

Maar als het om prijzen gaat die bij de een meer dan het dubbele bedragen dan bij de ander, dan is dat niet te verklaren, anders dan dat de dure aanbieder er op speculeert dat de klant niet beter weet.

centauri167

Citaat van: Michael op 26 mei 2016, 17:00:37 PM
Ik zal mij waarschijnlijk wat op de hals halen door hier te schrijven hoe ik er over denk, maar goed dan zien we dan wel weer.
Op het eind van de maand wordt mijn salaris gestort, dat geld kan ik maar 1 keer uitgeven, op is op. Door internet is de wereld heel klein geworden, als ik iets wil kopen vergelijk ik de prijzen die ik moet betalen, wat daar allemaal achter zit kan mij weinig boeien. Daar waar ik mijn product vind voor de voor mij beste prijs, daar koop ik, sommige dingen vind ik alleen in België, wel geen probleem dan koop ik daar, maar het mag van mij net zo goed uit China komen. Dat een winkelier flink wat kosten heeft voor zijn winkelpand wil ik best geloven, maar de wereld veranderd, wil je blijven overleven moet je mee.

+1

Even meer algemeen, men moet maar eens juist over de grens naar de parking van de winkels kijken, op de parking van de kaufland in Aken ziet men meer Belgische nummerplaten dan Duitsers en die gaan daar niet met lege karren buiten ... Ga daar ook, cola -50% ( of minder als het promo is ) en hetzelfde voor vele huishoud-, was- en verzorgingsproducten; je moet haast gek zijn om ze hier nog te kopen. En zeggen dat dat door de btw komt of dergelijke is zever, men hanteert gewoon een andere verkoopfilosofie daar: een giga afzet aan lagere prijzen. Klopt natuurlijk ook dat de loonkost, pestbelastingen, elektriciteit, ..., er goedkoper liggen dan hier maar geen 50%.

De wereld wordt inderdaad steeds kleiner en een pak meer betalen voor hetzelfde product, gewoon omdat de handelaar lokaal is, is voor vele waaronder mijzelf verleden tijd.

Persoonlijk hanteer ik meestal volgende regel: is het een product waar ik naservice voor nodig kan hebben of hulp, dan neem ik het lokaal; al de rest probeer ik zo goedkoop mogelijk te kopen.

loebaske

Boodschappen doen we ook vaak in het buitenland (Luxemburg-Aken) is wel niet bij de deur en ga daar niet achter een pakje boter, aangezien het niet om de hoek is maken we er een dag uitstap van....

bellejt

idem hier.Koop enkel heel dure dingen in Belgie maar voor de rest rijd ik graag ff naar Luxemburg hoor.10 euro minder op een fles alcohol en verder 10 euro per fles wijn van de soort die ik drink.Breng ik er ineens 96 mee en heb 960 euro gespaard.Mijn Belgische leverancier zegt dat die prijzen hier niet haalbaar zijn terwijl de baas van het domein (die ik persoonlijk ken) deze wel kan leveren aan dezelfde prijs als Luxemburg.Maar de Belg wil snel rijk worden en de buitenlander werkt er zijn ganse leven voor.Het steeds wederkerende verhaal.Verder heb ik er geen probleem mee ,en dat weet mijn treinenleverancier,hem de prijs te zeggen als die ergens goedkoper staat.Vooral als het om zijn eigen merk gaat.Voor enkele euro's koop ik ook niet in het buitenland maar voor grote prijsverschillen ga ik ook naar degene waar ik het meeste heb voor hetzelfde geld.Kwestie van overleven met dezelfde luxe.

doomslu

Ik koop bijna alles in Luxemburg.  :D
Maar, als 't kan koop ik toch liever voeding in België hoor. Veel goedkoper!

En treintjes... meestal in België.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Nog nekeer herhalen:

Mijn "frustratie" gaat niet over de 10-20% dat iets in België duurder is dan in de buurlanden maar over die extreme prijsverschillen die bepaalde zaken gewoon onverkoopbaar maken voor de winkel alhier...
'k Ben ook geneigd om iets dat "dienst-na-verkoop" vraagt alhier te kopen (was dat trouwens met die installatie van plan) maar met prijsverschillen van 80% kan ik het in geval van defect beter weggooien en een nieuw toestel kopen. ;)

En inderdaad, wat ik verdien kan ik maar één keer uitgeven en ik moet nog veel kopen. Dus zal ik maar genieten van de 80% korting  :)