Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Afwerken ballast in tunnels

Gestart door patrick smout, 18 mei 2016, 23:37:27 PM

patrick smout

Op mijn baan heb ik een tunnelingang met een vrij diepe inkijk.
De tunnelwand zelf is opgebouwd uit aaneengelijmde gebogen secties tot een totale lengte van ongeveer 60cm en op het einde lichtjes gebogen.
De binnenzijde van de tunnelwand ga ik voor het plaatsen afwerken met sculptamold en inkleuren.
Ballasteren kan grotendeels vooraf gebeuren echter om het ballast aan te werken tot tegen de tunnelwand zit ik met een dilemma.

1) Tunnelwand boven op de ballast plaatsen. Gaat de tunnelwand dan niet "zweven" op het ballast?
2) Ballast laten eindigen tot net voor de tunnelwand en dan verder afwerken na het plaatsen van de tunnelwand. Weathering lijkt me niet zo evident te zijn. Alternatief is om een wandelpad links en rechts over te laten waardoor de tunnelwand enigszins op een vlakke ondergrond komt te staan

Heel benieuwd hoe anderen dit aangepakt hebben?

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Gerolf

Ik zou het dak van die lange tunnel afneembaar maken:
- zo kan je de bodem makkelijk instrooien en laten aansluiten op de wand
- en kan je bij calamiteiten nog aan de trein(-stukken)
... het dak van een tunnel ziet men immers minder goed dan de vloer  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

ik stel mij de vraag wordt er ballast gestort tot aan de muren, is daar niks dat je een (wandel)pad zou kunnen noemen? :-\

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 mei 2016, 11:52:56 AM
ik stel mij de vraag wordt er ballast gestort tot aan de muren, is daar niks dat je een (wandel)pad zou kunnen noemen? :-\
In principe is er nog een dienstpad ja, maar tenslotte zie je daar toch niks van.

Voorbeeld van bij ons op de club. Ballast ligt tot tegen de tunnelwand, plaats voor het dienstpad was er niet meer.

Aanleggen straat

Voorbeeld bij mij thuis. De hele tunnelconstructie is in principe afneembaar, maar tot nu toe geen calamiteiten gehad die niet konden opgelost worden zonder de tunnel te verwijderen. Ballast en dienstpad liggen tot zo'n 5cm in de tunnel, in principe kan je dat zien als je daar echt in gaat gaan kijken.


Als je dan staat van waar ik meestal mijn treinen bedien en vanwaar ik dan ook meestal naar de passerende treinen kijk, dan zie je daar eigenlijk niks van dat het maar 5cm diep in de tunnel ligt.




Dus, conclusie. Breng de ballast en eventueel dienstpad zo diep aan als je in principe normaal kan kijken in de tunnel, of tot waar het te donker wordt om er deftig in te kunnen kijken en iets te zien. Zorg eventueel voor een afneembaar gedeelte ivm calamitieten. Maar bren in ieder geval eerst uw muren aan alvorens te ballasten.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

patrick smout

Bedankt voor de feedback.
Tot hier toe was ik er niet vanuit gegaan dat het dak afneembaar moest zijn.
Ik ga e.e.a. eens even laten bezinken en kijken of ik de tunnel kan vastlijmen en vervolgens het dak eruit kan snijden om te ballasteren.
Op die manier ben ik ook zeker dat de wanden op de correct afstand staan.

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

C.B.

Bij mij is ongeveer de eerste 20 cm een vaste tunnelbovenkant bedekt met profiel steentjes.
Ik heb langs 1 kant een kabelgoot gelegd tussen ballast en tunnelwand.
Zie maar even naar volgende foto's.



Eerst heb ik Busch donkergrijs reliëfmuurtjes genomen (zelfklevend) als bekleding van de tunnelwand.
Dan heb ik een kabelgoot gemaakt (rechts beneden) van hout en geplaatst.
Dan pas kwam de ballast.
Vervolgens werden dan de profielen geplaatst voor de bovenleiding.
En dan werd het eerste gedeelte voorzien van een tunneldak , ook voorzien van de Busch reliëfsteentjes.
Ook heb ik alles zwart gemaakt in het tunnelgedeelte , om alles zo donker mogelijk te krijgen (lees : zwart  :).







Dan alles dichtmaken , en zorgen dat het echt een zwarte koker is , die tunnel.
Tenslotte afwerken. :)







Groetjes.
Claudio.