Startersbaan(tje) - 2m44x1m22 - C- kopstation

Gestart door efl045, 16 mei 2016, 18:19:51 PM

reeves

In den brico kunde u hout laten zagen, slanke wissels da moet ik volgende keer eens vragen  ;D

efl045

Zoals ik al gezegd heb, er hoeft helemaal niet gezaagd te worden in de rails...een stukje plastiek wegsnijden met een scherp mes is voldoende, de metalen rails en de contacten passen overal...
Zou je daar voor naar de Brico lopen?  :D

efl045

Nog een laatste maal alles gewikt en gewogen en veel geschrapt (en weggesneden  ;)) dat overbodig was...
Wat is er gebleven:
minimum boogstraal zichtbaar 1111mm, ook wissels
minimum boogstraal verborgen 437mm, ook wissels
onderaan schaduwstation met keerlus met doorgaande sporen en kopsporen voor treinstellen
tussenin schaduwstation met keerlus met doorgaande sporen en kopsporen voor treinstellen
bovenaan kopstation met omrijmogelijkheid voor getrokken treinen en omrijmogelijkheid voor het rangeren met goederenwagons
vooraan een paradebaan die 'over en weer' kan bereden worden met een zeer afwisselen treinverkeer met of zonder het kopstation aan te doen

























De grenzen van wat mogelijk is zijn hiermee afgetast, het ene is misschien wat te simpel, het andere is dan misschien weer wat te ingewikkeld en zoals alle goede compromissen zit het beste resultaat ergens middenin  ;)

Gerolf

Deze vereenvoudigde versie bekoort me meer:
Het landschap "klopt" beter, en toch nog veel rij- en spelmogelijkheden  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Een volger maakt de opmerking dat in het ontwerp met de slanke wissels een loc van een getrokken personentrein enkel kan omrijden door de tunnel in te rijden.
Nu heb ik er eigenlijk geen flauw idee van of zo iets 'in 't echt' zou gedaan worden, waarschijnlijk hebben ze daar meestal meer plaats, maar ik veronderstel dat het hier en daar misschien toch wel moest en dan ook gedaan werd...
Maar het zet mij natuurlijk wel aan het denken  ;)
De tunnel iets verder laten beginnen lijkt de simpelste oplossing, maar dan voldoet het niet meer aan de mij zelf opgelegde eisen dat de minimum zichtbare boogstraal 1111mm is, dus moest er iets veranderen aan de rails en dat gaat dan ten koste van wat raillengte aan de rechterkant van het station, maar daar was eigenlijk overal voldoende plaats voor de korte treinen waarmee zal gereden worden en dat win je dan weer aan de goederenkant, dus daar is dan meer ruimte om te rangeren.
En terwijl ik toch bezig was heb ik ook nog een (pendel)tramlijntje ingetekend dat zowel de goederenloods als het ontvangstgebouw passeert en dan kan verdwijnen in het hoekje van de achtergrondplaat.
Veel verandert er niet, maar toch maar weer een paar schetsjes:











Verder iedereen bedankt voor de vele complimenten... alhoewel ik het jammer vind dat die samen met de opmerkingen vooral via mail komen...
Is Märklin, en dan in het bijzonder C-rail, hier niet populair?
En bij de Märklinisten lusten ze dan die grote boogstralen blijkbaar weer niet, daar moet het allemaal veel korter, 't is me wat die forums  ;)

OlivierV

Franky, ik vind het zeker niet slecht wat je hier brengt. Geeft me inspiratie voor een nieuw plan voor de buurjongen (die andere C-rail baan met slanke wissels), al zal het wel een 2-railbaan worden met Peco sporen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Vreemd - de tekeningen zijn voor mij niet meer zichtbaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Chrisrail

#23
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }