Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Startersbaan(tje) - 2m44x1m22 - C- kopstation

Gestart door efl045, 16 mei 2016, 18:19:51 PM

efl045

Op verzoek heb ik nog een beginnersbaantje getekend passend op een 'standaard' plaat van 1m22x2m44 dat misschien ook anderen zou kunnen interesseren.
Minimumboog is R2 in de verborgen gedeelten en op de zichtbare wissels, voor de rest zijn de zichtbare bogen zo ruim mogelijk gekozen.














Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Alles nog eens laten bezinken en grondig herbekeken en er is (volgens mij) nog wel wat aan verbeterd:
De hoogteverschillen waren eigenlijk te klein om de sporen onder het station door te sturen, daarom is er wat meer verborgen spoorlengte voorzien.
Er was geen mogelijkheid een trein uit het schaduwstation onderaan te laten vertrekken die niet terug keerde via het kopstation, daarom is er op niveau -1 een keerlus voorzien om treinen naar het schaduwstation terug te sturen zonder dat ze het kopstation aan doen.
Alle treinen passeren vooraan 2 keer, in 2 verschillende richtingen, zowel bij het naar boven rijden als naar het beneden rijden.
Met het tussenvoegen van 4 kleine schaduwstations 'onderweg' is een zeer afwisselend treinverkeer mogelijk, een trein die een tunnel inrijdt kan altijd vervangen worden door een andere die te voorschijn komt.
Alles is zowel van achteraan, opzij en onderaan gemakkelijk toegankelijk omdat alles ruim uit elkaar ligt.
't Is de bedoeling om alles bovenaan manueel te bedienen en alles daar onder automatisch te laten afhandelen door Koploper om vooraan op de baan maximaal afwisselend treinverkeer te krijgen terwijl er bovenaan naar lieve lust kan gerangeerd worden.

Nog wat tekeningen om te laten zien wat ik er uiteindelijk heb van gemaakt:

































Meer moet dat toch niet zijn...om te beginnen?  ;)

efl045

En voor wie stilstaande plaatjes niet genoeg zijn nog een paar filmpjes  ;)




efl045

Ook met slanke wissels valt er op deze kleine oppervlakte wel iets bruikbaars van te maken:


efl045

Dat zou er dan zo ongeveer uit kunnen zien:







Hier houdt het (voor mij) wel een beetje op, de aanvrager weet wat gedaan, hij heeft voorbeelden genoeg en kan schrappen wat niet past, 't was de bedoeling aan te geven wat op deze kleine oppervlakte mogelijk is, maar niks moet... en ik begin al weer aan het volgende ;-)


doomslu

Prima gedaan.
Dit is het bewijs dat heel wat mogelijk is op een klein oppervlak.
De versie met slanke wissels ziet er bovendien heel wat beter uit.

Enige valkuil: als de beginneling het reliëf gaat maken zoals op de computer-simulatie riskeert het erg onnatuurlijk te worden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Citaat van: doomslu op 22 mei 2016, 10:05:25 AM
Enige valkuil: als de beginneling het reliëf gaat maken zoals op de computer-simulatie riskeert het erg onnatuurlijk te worden.
Maak je daar maar geen zorgen over, in de computersimulatie is uitgegaan van een stijging over het ganse traject van 3% om te zien of er overal voldoende doorrijhoogte was en om te bepalen hoe hoog het maximaal kon worden, maar er kan, waar de windingen niet over elkaar liggen, veel hoogte bespaard worden, het kopstation op het bovenste niveau kan makkelijk 10 cm, zelfs meer als het moet, zakken ten opzichte van het onderste schaduwstation.
Dan wordt de 'valkuil' al veel minder diep  ;)

doomslu

Ik bedoelde eerder de steile rotswanden en de vlakke plaat.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

#9
Euh, ik dacht als de hoogteverschillen drastisch kleiner worden dat de rotswanden vanzelf minder steil worden/lijken...maar dan begrijp ik je verkeerd vrees ik...

Of bedoel je enkel dat allerhoogste niveau met de bomen op? Dat was maar het gevolg van het 'inkleuren' van de vlakke tekening...
Dat kan er beter zo uit zien:


59erke

Denk dat Luc eerder bedoeld dat de rails op 3 nogal grote niveau's liggen ten opzichte van elkaar
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

De niveauverschillen op zich, dat gaat nog hoor.
Een beginnersfout is echter vaak dat er in plateau's gedacht wordt, terwijl in werkelijkheid het reliëf afgerond en grillig is.
Ok, de mens zal hier en daar wat uitvlakken of ophogen, maar een trapvormige doorsnede van het reliëf komt niet erg natuurlijk over.
ik besef wel dat dit op de plaatjes zo is, omdat hier met een computerprogramma gewerkt wordt.
Vandaar mijn opmerking voor voorzichtigheid bij de beginner.

Ik hoop dat ik duidelijk ben, want het is moeilijk uit te leggen in een paar woorden.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Ik snap het wel, maar wat je in Wintrack ziet komt doordat ik het vlakke ontwerp wat ingekleurd heb in vlakken en die vlakken altijd plat worden weergegeven. Als je dat inkleuren in vlakken niet doet zoals ik ook laten zien heb krijg je dan vaak het omgekeerde effect, Wintrack tekent dan niets hoger dan de spanthoogte, de werkelijkheid zal tussen de 2 liggen en de overgang van het ene niveau naar het andere moet inderdaad veel glooiender, maar welk tekenprogramma kan dat visualiseren?
Ik veronderstel dan voor het gemak dat de bouwer ooit al eens een echt landschap gezien heeft of er op zijn minst een fotootje van heeft  :D

reeves

Leuk plan, heb wel m'n bedenkingen bij gebruik van slanke rails, daar moet je normaal van de passtukjes op aansluiten die ik niet terug vindt op je plan, tenzij er natuurlijk de zaag ik gaat maar dat zie ik een beginner nog nie direct doen.

Toch is het een leuk plan en gene cirkel die ie meestal ziet op zon plaat

Groet Tom  ;)

efl045

Ga je er dan ook van uit dat een beginner zijn dragende structuur/tafel bouwt met standaard lengtes hout? Ik denk het niet hé, dat zou wat worden, en wie hout kan zagen zal ook wel een stukje plastiekbedding kunnen wegsnijden zeker? Enfin, ik hoop het voor hem, anders zou duivenmelken misschien een betere hobby zijn dan modeltreinen  ;)