Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Schaal 1:100

Gestart door tomcatsburg, 05 juli 2006, 14:43:04 PM

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Weer een hoop idiotie gelezen.
>>>> Zal ik maar niet persoonlijk opvatten zeker? mijn bijdrage was ook tegen niemand persoonlijk gericht maar w?l tegen de TOON van deze draad.
Gerrit,
1? het zijn niet de 1/87 liefhebbers die er M?rklin bijsleuren, juist andersom.
>>>>Kan zijn, maar het is niet de eerste keer dat een goedbedoelde vraag uitmond in een bitsig pro-contra-Marklin duel EN DAT IS NERGENS VOOR NODIG.  
2? een nummer over pakweg schaal N.  Wordt dan enkel gelezen door N'ers en is er weer geen vergelijking mogelijk.
>>>>MSM zal nooit een volledig nummer aan ??n onderwerp spenderen,dat doen ze bv bij HUMO,P magazine en Dag allemaal toch ook niet?   3? ik heb nooit beweerd dat je in HO op 3 * 2m geen modelbouw kunt doen.
>>>> nee,jij niet maar het werd wel gesteld in deze discussie.4? Schaal 0: duur en veel plaats: ja als ge alleen naar Lemaco en Fulgurex kijkt.  Maar verder kijken is te moeilijk zeker.  Al gehoord van Lima, Rivarossi, Pola, Addie, Biemo, Altamira.  Perfect te krijgen op beurzen en even gemakkelijk en niet duurder als sommige modellen in HO (reeks 13, reeks 59 van M?, reeksen 54 van Roco, ....)[:(!][:(!]
vb: Chinnor van MSCM DE PIJL in 0: 6,2m * 60 cm.  Modellen niet duurder dan HO
Nieuw baantje van de voorzitter van MSCM DE PIJL in 0e: 3m * 80 cm met Magic Train (even gemakkelijk te krijgen dan alle modellen van Fleischmann)
>>>> Nu haal je NORMAAL en SMALSPOOR door elkaar! Noem mij ??n winkel in Belgie waar je schaal O NORMAALSPOOR materieel "van het schap" kan kopen.Magic train materieel moet je overigens ook met een vergrootglas gaan zoeken in Belgie.En dan heb ik het nog niet over de toebehoren figuren,gebouwen,passende auto's enz.Dit vindt je allemaal op de beurzen in Duitsland,Frankrijk en Engeland maar in Belgie?????
Trouwens Lima en Rivarossi:hoe lang is dat (spoor O)materieel al van de markt verdwenen???
5? Beweren dat mensen die proto 87 rijden geen hellingen op hun baan hebben, bewijst maar ??n ding: de wereld stopt bij HO voor velen en veel erger dan MSM in se enkel bedoeld is voor HO.  Zal eraan denken als ik mijn abo moet verlengen[8D]

Het echte probleem is dat de redactie van MSM bevolkt wordt door mensen die enkel (en zeer goed) over hun eigen interesses schrijven.  Maar eens gaan kijken wat er verder nog bestaat is duidelijk teveel gevraagd.
>>>> MSM schrijft nog altijd voor de MEERDERHEID van zijn lezers en die zijn in HO bezig.Maar,en ik heb dat hier nogal eens geschreven:een artikelreeks over de andere schalen zou misschien geen slecht idee zijn,ik wel zelfs iets maken over veldspoor. Ik denk ook niet dat ze in Wetteren gaan wakker liggen als iemand drijgt met zijn Abo op te zeggen.Wat w?l stillaan duidelijk word is dat MSM zijn koers van  100% puur Belgisch zal moeten bijsturen maar dat is na de laatste 2 nummers wel duidelijk ,denk ik.

Roland



Gerrit (!in't rood)[:D]

Havoc

citaat:
Het opstelterrein ligt nl. 4 hele millimeters lager dan de rest.


Zijn dat dan hele schaal-milimeters of "echte"?? [:p] Blijven lachen...

citaat:
3)Iemand die meent dat een beginner in schaal I of O gaat beginnen is niet goed bij zijn hoofdhet is in Belgie nauwelijks te verkrijgen en het is nog peperduur ook,dan heb ik nog niet over de plaats die daar voor nodig is.Kleine schalen zoals N en Z zijn misschien teveel "gefrul" voor een beginner.Verbaast het jullie dan dat de meeste mensen voor Ho kiezen? mij niet.


En daar gaan we weer met "belgi?". Het moet belgisch zijn, te verkrijgen in elke supermarkt of het is niet geschikt voor "het grote publiek". Dat vind ik nu eens flauwe kul. Je neemt je telefoon en belt enkele winkels op en vraagt wat ze hebben of kunnen hebben. Je doet je pc aan en surft een avondje en hebt wat je wil. De wereld eindigt niet meer bij de kerktoren. Al de spullen die je wil kopen komen reeds vanuit China tot hier...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Wel het grote belgische publiek rijd stilaan belgisch, logisch dat de winkels dat allemaal in huis hebben. En dat kopen in het buitenland is niet voor mij, ik koop enkel wat ik vastheb niet wat ze zeggen dat het is. Testaankoop heeft daar een paar maanden geleden ook een artikel aan gewijd en ebay kwam er helemaal niet goed uit. dus eerlijk ik geloof niet dat modelspoor spullen DE uitzondering zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Anarchy

Ik ben ook niet zo gek op het kopen via internet. Ik koop steeds in de winkel.

Jeroen

Rochevalien

[...

citaat:
3)Iemand die meent dat een beginner in schaal I of O gaat beginnen is niet goed bij zijn hoofdhet is in Belgie nauwelijks te verkrijgen en het is nog peperduur ook,dan heb ik nog niet over de plaats die daar voor nodig is.Kleine schalen zoals N en Z zijn misschien teveel "gefrul" voor een beginner.Verbaast het jullie dan dat de meeste mensen voor Ho kiezen? mij niet.


En daar gaan we weer met "belgi?". Het moet belgisch zijn, te verkrijgen in elke supermarkt of het is niet geschikt voor "het grote publiek". Dat vind ik nu eens flauwe kul. Je neemt je telefoon en belt enkele winkels op en vraagt wat ze hebben of kunnen hebben. Je doet je pc aan en surft een avondje en hebt wat je wil. De wereld eindigt niet meer bij de kerktoren. Al de spullen die je wil kopen komen reeds vanuit China tot hier...
[/quote]

Havoc: eerst leren lezen wat er staat h? man en dan reageren en liefst niet met termen als "flauwe kul" of "idiotie"(Roland) vind ik niet zo fijn[}:)]
Ik heb nergens geschreven dat het Belgisch moet zijn,het ging over de keus van een beginner.Vroeger zou dat automatisch Marklin geworden zijn maar tegenwoordig denk ik dat Piko een h??l goed alternatief is (zag onlangs een digitale beginset liggen voor 137?)lok.3wagons,ovaal ?n digitale -draadloze bediening.Dan ga je toch niet meer verder zoeken? of wel? Het is natuurlijk wel zo dat iemand die met treinen bezig is ook evolueert en dat zijn interesses zich verplaatsen en dat iemand die in Ho begonnen is toch overstapt naar een grote of kleine schaal.Ik ben er zeker van dat iedereen die nu op een of andere manier met schaal O bezig vroeger Ho deed of het zelfs nog altijd heeft.
En over dat "Belgisch" :als er iets is dat een slimme Belgische winkelier heeft liggen is het toch wel Belgisch materiaal zeker?
Hij zal ook wel schaal N of Z materiaal willen leveren maar zal dat niet op stock hebben liggen,(dit geldt trouwens ook voor Magic train spul)omdat er doodeenvoudig zo weinig vraag naar is.
Dat is de wet van vraag en aanbod,meer moet je daar niet achter zoeken.

Gerrit




n/a

Wat is aan 137 euro zo goedkoop. Roco is goedkoper en wordt gemaakt in Europa. Voor dat geld heb je bijna ook een digitale startset van Marklin En wat is er zo goed aan Piko. Een bedrijf met 145 personeelsleden en toch maar een omzet van 6 miljoen. Dan verdienen ze ook niet veel aan hun spullen. Bovendien wordt al het goedkope spul made in China gemaakt. En hoe de werkomstandigheden daar zijn dat hoef ik je hopenlijk toch niet te vertellen.

En wat is er zo bijzonder aan Belgisch dan wel Hollands materiaal. Je keus is meteen al een heel stuk beperkt. Als ik kijk bij ons op de club hoeveel mensen alleen maar Nederlands rijden dan is dat 15% van het geheel. De Nederlandse markt is helemaal niet zo groot. Het zijn wel vaak dyhards en hardliners, maar als groep zijn ze niet zo groot hoor.[:D]



ysbeer

citaat:
Geplaatst door Davy

goedkope spul made in China gemaakt. En hoe de werkomstandigheden daar zijn dat hoef ik je hopenlijk toch niet te vertellen.






Als je het werkelijk weet dan mag je het vertellen,en hoe weet je dat dan??
Davy,alleen uit de voorkant van je gezicht praten hoor[:p]

wim ysbeer

n/a

Het piko model kwam uit de stress test als allerslechtste model te voor schijn.
[:D] made in China.

Klaas Zondervan

Made in China heeft daar niks mee te maken. Je doet net alsof China synoniem is met rotzooi. Maar het kwaliteitsniveau wordt bepaald door Piko, en die zitten in Duitsland. Als ze daar genoegen nemen met minder, dan maken die Chinezen wat minder. En als Piko hogere eisen stelt, dan doen de Chinzen gewoon beter hun best.
Het is je misschien wel bekend dat een groot aandeel van de messing kwaliteitsmodellen juist in China wordt geproduceerd.

Bert Ossevoort

Na het lezen van al de voorgaande reakties ,waar ging het al weer over ,even terug lezen en ja ,...
Ik als argeloze idioot die op schaal 1/27 met treinen door de tuin rijdt,echter toch wel een voorgrond van 15 jaar H0 ,zijn ook in div tijdschriften verhalen van mij terug te lezen wil ik toch eensreageren ten eerste op de schaal verhouding 1/100 ,dit is eigenlijk vreemd dat de rijtuigen verkort krijgen maar een lok als een reeks 20 gewoon op schaal ,en die verhouding daar hoor ik niemand over .Alleen als er twee rijtuigen van het zelfde type in 1 trein rijden vinden we het erg [sommige wel sommige niet] echter als we alleen rijtuigen in lengte schaal 1/100 rijden [moet ieder voor zich weten] en de loks welke altijd wel in lengte schaal 1/87 zijn [evenals het goederen materieel] dan ... jaik weet het ook niet meer ,vlucht de tuin maar in denk ik ...
Tot slotte nog even voor Davy met zijn chineese wereld kennis ,koop je ook geen LSModels welke prima van kwaliteit zijn op schaal ,maar ... gemaakt in  china???
Idereen heeft wel iets uit china [zelfs lgb produceert er al] ont komen we er nog wel aan ,willen we dat wel ,of zijn we gewoon met de hobby bezig voor de ontspanning ?? Dat zijn we toch niet vergeten ?!!
Want anders moeten we iets anders gaan doen als we de wereld willen verbeteren of het milieu niet willen schade ,want met onze hobby [veel plastic] ontkomen we er niet aan ,dus niet meer bij nadenken en lekker ontspannen met de modeltreinen rijden !

Bert.

n/a

Ik heb een alleen een lilliput wagonset en dat is nu niet echt perfecte kwaliteit, maar slecht is het ook niet, maar een A merk is het niet en dat is made in China. Ik let er wel op trouwens.

En of nu iets 1 op 87 is of 1 op 100 als het er leuk uitziet en ik kan het kopen dan koop ik het. Ik let dan echt niet op de schaal. Ik koop zowiezo geen materiaal dat langer is dan 25 cm. Dat past niet op mijn baan. Maar modelspoorders die gewoon andere aan het af te zeiken zijn , omdat het maar schaal 1 op 100 is lopen tegen mij aan en dan kan men hun borst natmaken. Ik heb respect voor iedereen. Degenen die dat niet kunnen opbrengen voor anderen, moeten niet raar opkijken dat ze mij tegenkomen.[:D]



erik de noorman

Off Topic ok.

Wij hebben in Belgie zo een prins die spreekt ook van zijn borst nat maken, en dan komen ze mij tegen enz.[:D]

Erik

Klaas Zondervan

Niet verder vertellen hoor, maar Davy is ook een Belgische prins.[:D]

rgp

Dag,

Gerrit,

Schaal en spoorwijdtes zijn twee zaken die niets met elkaar te maken hebben.  Dus als ik schaal 0 noem, zijn dat alle spoorwijdtes in die schaal.

Idd in Belgi? is er niet veel van 't schap te krijgen.  In HO wel ?  Voor de meeste zaken moet je voorintekenen, want het zijn beperkte series.  Als je wacht ben je soms gezien of betaal je veel duurder.

Velen zijn begonnen in HO voor ze zijn overgestapt naar grotere schalen, omdat ze juist de hele mentaliteit (beschikbaarheid, dozenkoperij,...) kotsbeu waren en hebben in die grotere schalen terug de essentie gevonden, namelijk zelfbouw.

Dat MSM schrijft voor de meerderheid van zijn lezers is ook normaal, dat het HO zijn is ook normaal want de anderen komen toch niet aan bod.  Denk je nu echt dat MIBA, Loco Revue schrijft voor automobilisten ?  Die schrijven ook voor hun lezers, maar ieder jaar is er wel een heel thema aan pakweg schaal 0, schaal 1, tuinbanen.

Het is de taak van de redactie van een tijdschrift om op zoek te gaan naar de hele plateau, niet enkel wat ze zelf beleven, want dat wordt het een clubblad.  Als ik zelf moet schrijven voor MSM om iets over schaal 0 te lezen, dan hoef ik MSM niet, want ik ga niet betalen voor mijn eigen artikels[;)]

Roland

PS: je bent van mij verlost tot 27/7 (ben met vakantie in Frankrijk)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Davy

Het piko model kwam uit de stress test als allerslechtste model te voor schijn.
[:D] made in China.



Welk model kon niet tegen stress,hadden ze hem teveel op gewonden.
En zakte hij door zijn wielen.[?][?]
Die chinezen toch,ze zullen het nog moelijk krijgen als ze binnenkort onder mens ondeerende omstandigheden marklin loks moeten gaan maken.
Ik beklaag ze.[8)]

wim ysbeer