Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Schaal 1:100

Gestart door tomcatsburg, 05 juli 2006, 14:43:04 PM

janjozef

Oei en ik dacht dat ik grof kon uitkomen maar hier gaan ze al koppen inslaan. Maar wie zijn wij.
Vanaf nu iedereen die minder als 2x3 meter heeft baan inleveren dan resten er nog 2 man en 1 paardekop die model bouw in HO doen. Een Marklin stomer die van 1 meter naar beneden valt en er is niets aan dat is logisch, er staat dan ook niets op dat er kan afbreken. En zie die vinden die dat 1/87 mooier staat dan 1/100 en het kan zien zonder dat ze bij elkaar staan moet ik bewonderen voor zijn arendsblik maar is voor mij niets meer dan een leugenaar. En als laatste hij die mijn kop wil inslaan kom gerust langs elke donderdag op MTD dan kan ik ook nog eens lachen
Met lachende groeten [:)][:)][:)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janjozef

Davy dat is voor de muren van op te lopen dat ge veranderingen aanbrengt aan uw tekst nadat een ander er al heeft bijgeschreven.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Anarchy

Ik vraag mij de laatste tijd af waarom hier zo graag ruzie gemaakt wordt op het forum.

bytecon

Ik heb hier veel opgestoken , enorm veel goeie idee'n gezien
en zo stilletjes aan begint mijn baantje vorm te krijgen en
word het leuk spelen/zien.
Maar als iemand waar je toch een beetje naar opkijkt dan plots
nogal onverwacht uit de hoek komt dan begin ik vragen te stellen:
- welke afmetingen moet je baan hebben voor je " raad kan geven" ?
aan die eis voldoe ik al niet [V]
- hoeveel rolend materiaal moet je hebben ?
daar voldoe ik waarschijnlijk ook niet aan ...[V]
- het is blijkbaar absolutely-not-donne om met marklin te rijden
lap , weeral een onvoldoende [V]
zijn er nog voorwaarden ? leeftijd ? sociale status ? ......
Met wat zijn jullie hier bezig de laatste tijd ????
reageer maar al wat je wil , ik lees het toch niet meer , ik ga naar
fora waar ze wat meer "open-minded" zijn

Gerolf

Ik wist het al dat ik gisteren stout was geweest, dat heb ik er ook bijgeschreven. Het was nochtans met de knipoog bedoeld. Die 2x3 ga ik nog lang moeten horen, denk ik. Ik heb me laten meeslepen. Mijn excuses.

Davy heeft 'fun' met zijn baantje, en is een Marklinner/Modelbouwer in hart en nieren. Hij verdedigt zijn keuzes, misschien soms tegen beter weten in.

Niettemin: respect, man!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Ik heb er inderdaad veel plezier mee. En grote en lange treinen laat ik rijden op de club. En ik kan wel wat hebben hoor.[:D]

Havoc

Alles is relatief. Als je naar trams (NMVB) gaat in 1:22.3, dan kom je met een straal van 1.3m perfect toe. Die dingen zijn daarvoor gemaakt. Maar voor normaalspoor in 1:32 is dat nog geen industriebocht, dan heb je 4.6m nodig! En toch rijden beide op 45mm spoor.

Dat zou nu eens een artikel zijn: een vergelijking van alle schalen, met realistische boogstralen, treinlengtes, perronlengtes etc erbij. En merken van fabrikanten. Zodoende kunnen beginers eens een betere keuze maken van schaal en onderwerp v??r ze beginnen!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Johan, dat bedoelde ik met wat ik had verwacht van nummer 50[;)]

Roland

Rochevalien

Ik ben ,heel argeloos,dit draadje beginnen lezen en heb het zelfs h?rlezen.Wat mij echt opvalt,ja zelfs tegenvalt van sommige mensen is de grimmige ondertoon in hun berichten,alsof ze geen mm van hun standpunt willen toegeven.Wat ook frappant is dat een eenvoudige vraag 1/100 of 1/87 ? steevast uitdraait op een pro-of -tegen Marklin disccussie.Sommige mensen hebben daar dan nog plezier in ook en doen er nog een schep bovenop.Mensen :STOP DAAR NU EENS EINDELIJK MEE!
Mijn standpunt over deze en andere draadjes(en ik noem g??n namen)

1)de redaktie van MSM heeft voor hun "jubileumnummer" het thema staal gekozen,en daar is toch niets mee ? of wel? dit sluit niet uit dat andere thema's zoals een bespreking van de verschillende merken ?n schalen NIET aan bod zou kunnen komen.
Volgens mijn bescheiden mening zou het g??n goed zaak zijn om dit in ??n nummer te proppen want dan staat er ook niks anders in.Beter is een artikel reeks.

2)je kan ook een baan bouwen in Ho ,?n aan modelbouw doen als je maar 3mx2m hebt ,er zijn genoeg banen te zien op de klassieke tentoonstellingen ?n in MSM die dit bewijzen.

3)Iemand die meent dat een beginner in schaal I of O gaat beginnen is niet goed bij zijn hoofd[:)]het is in Belgie nauwelijks te verkrijgen en het is nog peperduur ook,dan heb ik nog niet over de plaats die daar voor nodig is.Kleine schalen zoals N en Z zijn misschien teveel "gefrul" voor een beginner.Verbaast het jullie dan dat de meeste mensen voor Ho kiezen? mij niet.

4)rijtuigen op schaal 1/100 of 1/87 is een keuze die -ieder voor zich- moet maken (en die keuze wordt dan nog bepaald door zijn baan ?n zijn boogstralen) meer is daar niet aan.
het is natuurlijk wel zo dat bv LS models alleen modellen op 1/87 uitbrengt en dat Marklin vasthoud aan 1/100,ook dat is een keuze.

eigenlijk is het simpel:als je veel plaats hebt kan je grote boogstralen leggen en alles op 1/87 houden.als je weinig plaats hebt ?n je wil Ho doen KIES DAN EEN ANDER ONDERWERP ALS "VEEL EN LANGE TREINEN"

5)mensen die met "1/87 pur" of proto 87 bezig zijn hebben doorgaans GEEN hellingen  op hun baan en zoeken het in de sfeer van de secundaire lijntjes en de speciale sfeer die daarbij hoort,OOK een keuze.

Gerrit

janjozef

Havoc wie houd u tegen, alleen is dat een artikel dat heel moeilijk te schrijven is, ge zult er altijd hebben die tegenspreken, getuige deze topic waar al zulk een discussie loskomt over wagons met lengte 1/100 en 1/87. Ik wil daar de schrijver niet van zijn. Tenandere als je echt realistische bochten wil dan zit je met stralen van tientallen zoniet honderden meters op je treinbaan. Een ovaal kan je wel vergeten of je moet het in het sportpaleis van antwerpen op de piste leggen. dus waar blijf je dan met je 1/87ste of 1/100ste.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

citaat:
Geplaatst door janjozefEn zie die vinden die dat 1/87 mooier staat dan 1/100 en het kan zien zonder dat ze bij elkaar staan moet ik bewonderen voor zijn arendsblik maar is voor mij niets meer dan een leugenaar. En als laatste hij die mijn kop wil inslaan kom gerust langs elke donderdag op MTD dan kan ik ook nog eens lachen
Met lachende groeten [:)][:)][:)]

Jan



Ik hoef niemand de kop in te slaan.
Maar kun je mij uitleggen Jan, waarom je het nodig vindt mensen die zeggen aan een rijtuig te kunnen zien of die 1:100 of 1:87, voor leugenaar uit te maken? [?]
Ja, ik kan zonder meer het verschil zien tussen 30 cm rijtuig en 26 cm rijtuig. Zo bijzonder is dat ook niet.

Het is ook heel goed mogelijk om op 2 bij 3 meter zo goed mogelijk in 1:87 te werken, ook met 1:87 rijtuigen. Het is bijvoorbeeld nergens voor nodig om de bogen zichtbaar neer te leggen of om een heel perron na te bouwen.

rgp

Dag,

Weer een hoop idiotie gelezen.

Gerrit,
1? het zijn niet de 1/87 liefhebbers die er M?rklin bijsleuren, juist andersom.
2? een nummer over pakweg schaal N.  Wordt dan enkel gelezen door N'ers en is er weer geen vergelijking mogelijk.
3? ik heb nooit beweerd dat je in HO op 3 * 2m geen modelbouw kunt doen.
4? Schaal 0: duur en veel plaats: ja als ge alleen naar Lemaco en Fulgurex kijkt.  Maar verder kijken is te moeilijk zeker.  Al gehoord van Lima, Rivarossi, Pola, Addie, Biemo, Altamira.  Perfect te krijgen op beurzen en even gemakkelijk en niet duurder als sommige modellen in HO (reeks 13, reeks 59 van M?, reeksen 54 van Roco, ....)[:(!][:(!]
vb: Chinnor van MSCM DE PIJL in 0: 6,2m * 60 cm.  Modellen niet duurder dan HO
Nieuw baantje van de voorzitter van MSCM DE PIJL in 0e: 3m * 80 cm met Magic Train (even gemakkelijk te krijgen dan alle modellen van Fleischmann)
5? Beweren dat mensen die proto 87 rijden geen hellingen op hun baan hebben, bewijst maar ??n ding: de wereld stopt bij HO voor velen en veel erger dan MSM in se enkel bedoeld is voor HO.  Zal eraan denken als ik mijn abo moet verlengen[8D]

Het echte probleem is dat de redactie van MSM bevolkt wordt door mensen die enkel (en zeer goed) over hun eigen interesses schrijven.  Maar eens gaan kijken wat er verder nog bestaat is duidelijk teveel gevraagd.

Roland

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door rgp

....Beweren dat mensen die proto 87 rijden geen hellingen op hun baan hebben, bewijst maar ??n ding: de wereld stopt bij HO voor velen .....

Nou dan ben ik de uitzondering. Ik bouw in P87 en ik heb een helling op mijn baan. Het opstelterrein ligt nl. 4 hele millimeters lager dan de rest. [8D]
Jongens, blijven lachen.

Jurgen

Blijven lachen? [}:)] Ik volg deze discussie al een tijdje met een zakje chips en een drankje bij de hand. Dit is beter dan de gemiddelde vrijdagavond film. [:p][:D]
Ik probeer deze discussie zelfs voor te stellen aan een ronde tafel waar we allemaal gezellig samen zitten. Voor zover er nog zou gezeten worden op dit moment. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

Ik geloof dat zo een discussie aan een tafeltje in de kroeg net zo chaotie zou verlopen,ook voor en tegen,onzin en flauwe kul,niet terzake doende opmerkingen.
Maar daar zou niemand er zich aan storen,want wat gezegd wordt waait weg en direct is er weer en ander die wat zegt.
Maar staat het op papier,wordt het meteen 10 keer erger,voelt iedereen zich aangesproken of zelfs aangetast.
En wat is nu helemaal aan de hand,voor marklin of tegen so watt.
Een op 87 of niet ,nou en.
2 bij 3 of 3 bij 2.
Ik vind het klein,maaar wat doet dat er toe.
Laat toch iedereen zijn mening schrijven,en nem hem voor wat iji hem waart vind.
En voor de rest is het net zo een discussie als over de benen van de bar vrouw.Ieder zijn smaak.

wim ysbeer