Schaal 1:100

Gestart door tomcatsburg, 05 juli 2006, 14:43:04 PM

tomcatsburg

whaha, kijk maar uit

Jurgen

Niet beginnen h? mannen. [}:)]
Davy heeft zijn mening en die moeten we respecteren. Maar hij moet ook respecteren dat er mensen zijn die zoveel mogelijk op schaal 1:87 willen werken.
Ik rijd zelf ook met M?rklin, maar ik zet alleen rijtuigen op schaal 1:87 op mijn baan. Reden? Bijna alle Belgische modellen uit tijperk IV en V zijn op schaal 1:87.
Ik heb ondertussen een hele mix van rijtuigen op schaal 1:87. Ik kan daar volledige treinen mee samenstellen, maar daar is (voorlopig) mijn baan eigenlijk te klein voor. Moest ik alleen M?rklin rijtuigen hebben, zou ik niet veel variatie hebben op mijn baan. Buiten een paar kleurvarianten van I6 en M2 wagens, kan ik eigenlijk niets van M?rklin inzetten op mijn baan.
Dat is dus de reden dat ik alleen maar 1:87 rijtuigen op mijn baan heb. Anders valt het verschil tussen de rijtuigen te hard op.
Goederenwagens is dan weer iets helemaal anders, daar heb ik van alle merken wel iets van op mijn baan staan. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Dag,

Allez we zijn weer weg.

1/100 kan perfect op voorwaarde dat alles op 1/100 is, wabt dan valt de verhouding veel minder op.  Maar als je lok op 1/87 is en je rijtuig op 1/100 dan wringt dat soms (vb: NMBS 18 en PBA op 1/100, of SBB Ce 6/8 op 1/87 en rijtuigen op 1/100).

Wat die bochten betreft: zorg ervoor dat alle scherpe bochten in tunnels verdwijnen en bpuw geen banen waar de trein een bocht van 180? maakt rond de kerktoren.

Davy, u laatste opmerking is de laatste opmerking van diegenen die geen passende argumenten meer hebben.  Een rijtuig op 1/87 is niet mooi, maar een BigBoy door een bocht van 36cmstraal wel zeker.[:D]

Roland

n/a

Ik neem mij woorden echt niet terug hoor. Ik heb banen gezien met wissels van bijna een halve meter en het was geen gezicht. 1 op 87 is een droom, maar te realiseren is het niet of nauwelijks. En ja je kan met tunnels werken om de bochten te camoufleren. Maar dan krijg je de bekende gaten kaas banen. En wie kan er perronen van 400 meter in het echt op schaal namaken?

En ja een Marklin loc is bij mij wel eens van de baan plusminus 1 meter hoog gefikkerd. Niets aan de aan hand hoor. Alleen het wagner rijblad was wat verbogen en dit kon je zo terugbuigen. De loc was een serie 50 stoomloc. http://home.arcor-online.de/udo.nitzsche/br50kab.htm
Inmiddels heeft het model een 60901 decoder.
Ik heb er meerdere modellen van. Moet je proberen met een kunststof model. Wedden dat hij in 100 stukken uiteen spat.

En met 1 op 87 puristen bedoel ik mensen die ook de rails precies op schaal willen hebben en de flensen en het dan heel raar vinden dat hun loc een helling niet meer omhoog komt. [:D]

ysbeer

Davy

Ik ben het niet altijd met je eens.
Maar ik mag je wel,hoe jij door dik en dun,als echte marklin fan je merk verdedigigd.[:)]
Goed hoor.
Lijkt een beetje op voetbal,fans van A vinden club B waardeloos en omgekeerd.
Mijn baan heeft geen zichtbare bochten,en is toch geen gaten kaas.
Ik heb natuurlijk wel 13 meter lengte en een station van 6 meter.
Dus als je ruimte heb gaat het wel.

wim ysbeer

Aan alle
Ik ben geen opschepper,dus dat nu ook niet schrijven[:D][:)]

n/a

De meesten mensen hebben echt niet meer dan 3 meter bij 1 meter zoveel. Ik zelf heb een ruimte van 3 meter zoveel bij 2 meter.

ysbeer

ja helaas dat is zo.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

En met 1 op 87 puristen bedoel ik mensen die ook de rails precies op schaal willen hebben en de flensen en het dan heel raar vinden dat hun loc een helling niet meer omhoog komt. [:D]

Oja joh? Ken jij zulke mensen? En ken ik die dan ook?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

En met 1 op 87 puristen bedoel ik mensen die ook de rails precies op schaal willen hebben en de flensen en het dan heel raar vinden dat hun loc een helling niet meer omhoog komt. [:D]

Oja joh? Ken jij zulke mensen? En ken ik die dan ook.
Ik moet zeggen dat ik dit ook een wel heel rare hersenkronkel vind. Wat heeft het ??n (railprofiel en flenshoogte) met het andere (trekkracht) te maken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

En met 1 op 87 puristen bedoel ik mensen die ook de rails precies op schaal willen hebben en de flensen en het dan heel raar vinden dat hun loc een helling niet meer omhoog komt. [:D]

Oja joh? Ken jij zulke mensen? En ken ik die dan ook?




Jij?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

Jij?

Ik herken me zelf niet in de beschrijving.

rgp

Dag,

Gerolf, idd er is geen verband en bewijst dat Davy niet verder kijkt dan de M?rklincatalogus.

Ik ken modelbouwers (geen dozenkopers) die alles op schaal maken en de trekkracht is prima.

Ik heb in Dieppe een SNCF 68000 diesellok in schaal 0 gezien met volledig zelfbouw chassis.  Geen enkel probleem met trekkracht.

Maar als je maar 3 x 2m hebt dan moet je geen ... HO doen.  Ga dan naar N of Z, of naar smalspoor.  En daar (en dat sluit danweer aan bij mij commentaar op het nummer 50) had MSM in zijn feestnummer aandacht aan kunnen besteden.

Roland

Gerolf

Wel, Roland ... het verbaasde mij ook een beetje dat iemand zo reageerde. Nu ik echter weet dat hij vanuit 2x3 rondlopend in HO meent raad te kunnen geven ... (ja, ik weet het, dit is een h????l stoute opmerking) [:I] [:D]
Anderzijds: over je ontgoocheling over het tekort aan artikels over andere schalen in MSM ... ik denk niet dat ik mijn mening hierover moet herhalen, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Er zijn er weer die het beter weten. Jammer voor jullie ik heb ook dozen van andere merken. En ja ik heb ook 1 op 87 puristen ontmoet op beurzen en mee gepraat zonder elkaars koppen in te slaan.

En ik heb met 3 bij 2 meter meer dan voldoende ruimte om in drie lagen 4 treinen te kunnen laten rijden. En de realiteit wil ik al helemaal niet benaderen dat kan toch niet. Maar iedereen staat vrij om het te proberen te benaderen. Ik wens je veel succes er mee. En ik ben zeer tevreden met mijn railmateriaal. [:D]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Davy
En ja ik heb ook 1 op 87 puristen ontmoet op beurzen en mee gepraat zonder elkaars koppen in te slaan.





Dat kan niet davy.jij slaat hun kop ik of zei de jouwe alle twee tegelijk elkaars kop inslaan is praktisch onmogelijk gebleken.[:p][:p]

nu eens kijken wie het toch beter weet[:D]

prettige zondag

wim ysbeer